در بازدید وزیر صمت از نیروگاه شهید باکری سمنان صورت گرفت؛کلنگ‌زنی دو واحد بخار در نیروگاه شهید باکری سمنان/ تبدیل نیروگاه گازی به سیکل ترکیبی
عملیات اجرایی واحد بخار نیروگاه سمنان، با حضور عباس علی آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز شد تا نیروگاه گازی سمنان به نیروگاه سیکل ترکیبی تبدیل شود و ضمن ارتقای ظرفیت تولید برق در این نیروگاه، راندمان تولید برق نیز افزایش یابد.

به گزارش  چیلان ،محمدزمان جلویان، مدیرعامل هلدینگ پویاانرژی، ضمن اشاره به کلنگ‌زنی دو واحد بخار در این نیروگاه طی بازدید وزیر صمت، بیان کرد: با توجه به این که حرارت قابل توجهی از اگزوز این نیروگاه‌های گازی خارج می‌شود و این انرژی رایگان عملاً هدر می‌رود، برنامه شرکت احداث دو واحد بخار ۱۶۰ مگاواتی (جمعاً ۳۲۰ مگاوات) است که تنها از این حرارت خروجی دورریز به عنوان سوخت استفاده کرده و در نتیجه آسیب زیست‌محیطی، به دلیل عدم استفاده از سوخت‌های فسیلی و تجدیدناپذیر، به همراه نخواهد داشت و راندمان اسمی نیروگاه گازی را نیز به دلیل استفاده از حرارت توربین‌های گازی، از ۳۶ درصد به ۵۴ درصد افزایش خواهد داد.

جلویان تاکید کرد: تبدیل نیروگاه گازی به سیکل ترکیبی چند مزیت زیست‌محیطی عمده دارد؛ دمای اگزوز واحدهای گازی حدود ۵۵۰ درجه است که طی این کاهش دما به حدود ۱۳۰ درجه خواهد رسید. همچنین به دلیل عدم استفاده از هیچ سوخت اضافی، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای، به ویژه کربن دی‌اکسید را از ۰.۶۱ کیلوگرم به ازای هر کیلووات ساعت، به کمتر از ۰.۳ کاهش خواهد داد. کاهش مصرف آب به دلیل تکنولوژی بالاتر نسبت به طرح های پیشین، نیز از دیگر مزایای آن است.

وی ضمن اشاره به این که واحدهای بخار بسیار حجیم و پرهزینه هستند و زمان احداث آن نیز طولانی‌تر است، افزود: سرمایه‌گذاری که برای این پروژه انجام می‌شود جمعاً چیزی حدود ۲۸۰ میلیون یورو است و زمان پیش‌بینی‌شده برای به بهره‌برداری رسیدن آن ۳۸ ماه در نظر گرفته شده است.

photo 2023 08 12 10 14 15

یادآور می‌شود شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات که سهامدار صددرصدی شرکت «پویاانرژی» است، طی تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت صمت، نیرو و شرکت‌های بزرگ معدنی و صنعتی برای افزایش ظرفیت ده هزار و ۵۰۰ مگاواتی برق منعقد شد، پروژه پیشران افزایش ظرفیت ۳۶۶ مگاواتی نیروگاه سمنان را کلید زد و واحد اول این پروژه تنها پس  از پنج ماه، یعنی ۱۸۰ روز زودتر از موعد قرارداد، به شبکه سراسری برق متصل شد و مجموعاً در کمتر از یک سال به اتمام رسید و رکوردشکنی بی‌سابقه‌ای را در این صنعت رقم زد؛ ظرفیت اسمی نیروگاه با این افزایش ظرفیت به ۷۳۲ مگاوات رسید. در ادامه اقدامات زیرساختی «ومعادن» در حوزه انرژی، کلنگ احداث دو واحد بخار در نیروگاه شهید باکری سمنان به زمین خورد تا ظرفیت تولید برق این نیروگاه بالغ بر هزار مگاوات شود.

گفتنی  است روز پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ عباس علی‌آبادی، وزیر صمت به همراه محمدرضا موثقی‌نیا، سرپرست هیئت عامل ایمیدرو؛ اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، مدیران مجموعه «ومعادن» و پویاانرژی و نیز مسئولان استانی و شهرستانی از نیروگاه گازی و خورشیدی شهید باکری سمنان بازدید کرد.

2

تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۳۰
شناسه مطلب : 52945
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی