مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات مطرح کرد:رکوردشکنی در اجرای پروژه نیروگاه شهید باکری سمنان/ مجموع سرمایه‌گذاری “ومعادن” بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان است
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در جریان بازدید وزیر صمت از نیروگاه گازی و خورشیدی شهید باکری سمنان اظهار داشت: این نیروگاه نخستین طرح از ۴۸ طرح پیشران اقتصادی در کشور است و ظرف کمتر از یک سال به بهره‌برداری رسیده است؛ وزیر محترم صمت از این پروژه بازدید کردند و احتمالا در سفر آینده رئیس محترم جمهور به عنوان اولین طرح از ۴۸ طرح پیشران اقتصادی افتتاح خواهد شد.

به گزارش  چیلان ،اردشیر سعدمحمدی افزود: در جریان این بازدید همچنین پروژه احداث دو واحد بخار در نیروگاه شهید باکری سمنان توسط وزیر صمت کلنگ‌زنی شد. این نیروگاه ۳۴۰ مگاوات برق تولید می‌کرد و ۳۴۰ مگاوات جدید بر اساس این طرح پیشران اقتصادی در دو مدول ۱۸۶ مگاواتی با میزان ۸۶ میلیون یورو سرمایه‌گذاری راه‌اندازی شد. امیدوار هستیم ۲ نیروگاه بخار بر روی دو مدول جدید سرمایه‌گذاری شود که میزان این سرمایه‌گذاری حدود۲۸۰ میلیون یورو خواهد بود. بر این اساس با سرمایه‌گذاری که صورت می‌گیرد بالغ بر ۱۰۰۰ مگاوات برق تولید خواهد شد.

وی در ادامه گفت: برق تولید شده به سنگان، فولاد مبارکه اصفهان، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، فولاد قائنات، میانه و برخی از شرکت‌های کوچک‌تر به فروش می‌رسد و امیدوار هستیم با سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته بتوانیم بخش بیشتری از برق مورد نیاز صنایع را تامین کنیم.

مدیرعامل “ومعادن” عنوان کرد: باتوجه به موقعیت نیروگاه جدید -ارتفاع از سطح تراز دریایی در این منطقه ۱۸۳۰ متر است- باید راندمان را افزایش دهیم و اقتصادی‌تر عمل کنیم، سرمایه‌گذاری روی بخار باعث می‌شود که راندمان مجموع سیکل ترکیبی به بالای ۵.۴ برسد. امیدوار هستیم با قیمت تمام شده پایین‌تر شرایط اقتصادی‌تری را برای مجموعه فراهم کنیم و بتوانیم با توجه به بازگشت سرمایه نسبت به سرمایه‌گذاری‌های جدید در آینده اقدام کنیم.

سعدمحمدی با اشاره به رکوردشکنی در ساخت این نیروگاه بیان کرد: این پروژه دو مدول داشت که هر کدام بیش از ۱۸۵ مگاوات بود. اتفاقی که افتاد این بود که هم تامین مالی دچار یک انضباط دقیق بود و هم پیمانکار با توجه به تامین مالی به موقع کارش را بسیار خوب انجام داد. ضمن این که نقطه‌ای که شاید کلیدی باشد این است که مجری و مدیرعامل پویاانرژی یک فرد متخصص است که از نظر دانش و تجربه در این بخش سالیان سال کار کرده در شناخت و همکاری و همدلی اجرای این پروژه بسیار موثر بود. مجموع این اتفاق باعث شد که ما بتوانیم سرعت عملیات را برای اجرای این پروژه داشته باشیم.

وی درباره همکاری وزارت نیرو در اجرای این پروژه گفت: قطعا هماهنگی لازم را با وزارت نیرو داشتیم؛ در ارتباط با این‌که نیروگاه وقتی راه‌اندازی می‌شود دیگر برقش قطع نشود، به همین دلیل برق به صنایعی مانند مبارکه که در تابستان دچار مشکل است و به صنایع دیگر مانند سنگان و گل‌گهر به فروش می‌رسد و خوشبختانه هماهنگی صورت گرفته است. امیدواریم برای نیروگاه بخار هم بتوانیم قرارداد را داشته باشیم که تامین پایدار و بدون قطعی باعث شود که انگیزه‌های سرمایه‌گذاری را در این بخش افزایش دهیم.

وی در ادامه با اشاره به طرح‌ها و پروژه‌های شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات عنوان کرد: “ومعادن” در حال اجرای بیش از ۲۰ طرح در کشور است. همچنین سرمایه‌گذاری روی ۴.۷ میلیون تن فولاد را داریم که ۱.۱ میلیون تن فولاد در اقلید، ۱.۱ میلیون تن فولاد در اردبیل، ۱.۶ میلیون تن فولاد در قروه و ۱.۱ میلیون تن در یزد است.

سعد محمدی افزود: پروژه الکترود گرافیتی کازرون، پروژه فروآلیاژها در شیروان و پروژه نوار نقاله استیل در الشتر خرم‌آباد از دیگر پروژه‌های شرکت است.

مدیرعامل “ومعادن” با اشاره به عملکرد این شرکت در حوزه اکتشاف،گفت: پروژه‌های اکتشافی‌ ما در سال گذشته بسیار خوب اجرا شده، این شرکت، یک شرکت سهامی بوده و کار خرید و فروش سهم را بر عهده داشته است و کارش اجرا نبوده، ما با تغییر رفتاری که در حوزه حرفه‌ای ایجاد کرده‌ایم، بیش از ۷۰ هزار متر کار حفاری اکتشافی انجام و ۷ دستگاه حفاری جدید را خریداری و به کشور وارد کردیم. در سال گذشته ۸۰ میلیون تن سنگ‌آهن جدید اکتشاف شده که معادل ۲۵۰ میلیون دلار ارزش برجا است. نوید این را می‌دهم که در پی اقدامات اکتشافی جدید این شرکت در سالجاری به نتایج بهتری نسبت به سال گذشته دست یابیم.

سعدمحمدی افزود: با اقدامات انجام شده به اکتشافات خوبی در غرب کشور در حوزه سنگ‌آهن دست خواهیم یافت. سرمایه‌گذاری در کنسانتره سنگ آهن در بیجار و سرمایه‌گذاری در گندله بیش از ۴۵ درصد پیشرفت داشته است. همچنین سرمایه‌گذاری در مس جانجا در سیستان و بلوچستان را داریم که خوشبختانه عملیات معدنکاریش شروع شده و پیمانکار در حال کار است.

وی همچنین عنوان کرد: تفاهم‌نامه‌ای با ایمیدرو برای احداث یک کارخانه ۱۳۰ هزار تنی کنسانتره مس خواهیم داشت که به بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد. مجموع سرمایه‌گذاری “ومعادن” که فقط مختص به خودش که دارد و برای اجرا برنامه‌ریزی می‌کند، بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان است. این عدد اگر با قیمت‌های سنا درنظرگرفته شود بیش از ۳.۵ میلیارد دلار است. امیدواریم با به نتیجه رسیدن و اتمام این طرح‌ها در چند سال آینده هم برای سهامداران و هم برای کشور و اقتصاد ملی بتواند نقش بهتری را ایفا کنیم.

سعدمحمدی با اشاره به رشد سود “ومعادن” در سال جاری در مقایسه با سال گذشته گفت: امیدواریم در پایان سال ۱۴۰۶ سوددهی این مجموعه را با سرمایه‌گذاری‌ها به حدود یک میلیارد دلار ارتقا دهیم، این اتفاق باعث می‌شود که هم جایگاه بورسی ما و هم جایگاه صنعتی ما به لحاظ ارتقا شرایط مساعدی را طی کند، امیدواریم که به کمک تمامی پرسنل بتوانیم در آینده به این مهم دسترسی پیدا کنیم.

2

تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۵
شناسه مطلب : 53199
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی