معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه اعلام کرد:تحقق اهداف کمّی و کیفی تولید در فولاد مبارکه فراتر از برنامه‌ها
بنابر اعلام معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه، از ابتدای سال جاری تا پایان آبان‌ماه، علی‌رغم همه محدودیت‌ها در حوزه‌های انرژی و مواد، میزان تولید کمّی و کیفی نواحی مختلف فولاد مبارکه فراتر از برنامه محقق شده است.

به گزارش  چیلان ،غلامرضا سلیمی، معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه، ضمن اعلام این خبر تصریح کرد: شرکت فولاد مبارکه از فروردین تا پایان آذرماه سال ۱۴۰۲ در سایه الطاف الهی و با برنامه‌ریزی دقیق و همت کارکنان خود توانسته است در تولید آهن اسفنجی، فولاد خام، کلاف گرم و سرد فراتر از برنامه‌های ترسیم‌شده به اهداف تولید دست یابد.

وی گفت: در بخش آهن اسفنجی در هشت‌ماهه منتهی با آبان ماه بالغ‌بر ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید شده است که نه‌تنها تحقق ۱۰۳ درصدی برنامه را به همراه داشته، بلکه از میزان تولید مدت مشابه سال قبل نیز فراتر رفته است.

سلیمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تولید تختال در بازه زمانی یادشده با تحقق ۱۰۵ درصدی برنامه‌ها از ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن فراتر رفته و در حوزه کلاف گرم نیز شاهد بالغ‌بر ۳.۷ میلیون تن تولید و تحقق ۱۱۰ درصدی برنامه هستیم.

وی در ادامه افزود: در بخش کلاف سرد نیز با تحقق ۱۰۳ درصدی برنامه‌ها بالغ‌بر یک‌میلیون تن محصول تولید شده و توانسته‌ایم به اهداف از پیش تعیین‌شده دست‌یابیم.

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه تصریح کرد: در سایر خطوط تولید فولاد مبارکه نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد قابل‌توجهی داشته‌ایم و اگر در برخی موارد به‌ندرت شاهد عدم تحقق اهداف هستیم، عمدتاً به دلیل محدودیت‌های انرژی و انجام عملیات توقف‌ها و انجام تعمیرات سالانه بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: تمامی موفقیت‌های کسب‌شده از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، علی‌رغم محدودیت‌های شدید در حوزه انرژی به‌ویژه کمبود برق قابل‌توجه در فصل تابستان میسر شده است. نکته حائز اهمیت این است که محدودیت برق امسال با به سال‌های گذشته کاملاً متفاوت و شدیدتر بود؛ به‌نحوی‌که هیچ سالی در شهریورماه همانند سال ۱۴۰۲ با محدودیت مصرف ۷۰ تا ۸۰ درصدی برق مواجه نبودیم.

بنابر اظهارات سلیمی، اگرچه فولاد مبارکه در تابستان از برنامه تولید عقب افتاد؛ اما خوشبختانه با تمهیدات اتخاذشده و تلاش همکاران در ماه‌های مهر و آبان، این افت تولید به نحو شایسته‌ای جبران شده است؛ تا‌جایی‌که اکنون هم از اهداف هشت‌ماهه و هم نسبت به مدت مشابه سال قبل در بخش تولید فولاد خام جلوتر هستیم.

رسیدن به عدد غرورآفرین ۹۲.۷۶ درصد در بخش کیفی محصولات

وی در ادامه تصریح کرد: افزایش میزان تولید فولاد در فولاد مبارکه خوشبختانه با افزایش و رشد کیفی محصولات همراه بوده است و تا امروز که در آذرماه به سر می‌بریم، بازده کیفی محصولات شرکت در بالاترین میزان خود قرار دارد و نسبت به برنامه نیز با رسیدن به عدد غرورآفرین ۹۲.۷۶ درصد رسیده‌ایم که نسبت به ماه‌ها و سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده و در این حوزه نیز از هدف‌گذاری جلوتر هستیم.

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه کسب این افتخارات را حاکی از مدیریت و تلاش همکاران در خطوط مختلف تولید و پشتیبانی دانست و اذعان داشت: خوشبختانه در فولاد مبارکه به‌موازات رشد تولید کمی به رشد کیفیت نیز توجه ویژه‌ای شده و در این حوزه بهبود قابل‌توجهی را شاهد هستیم.

از دست رفتن فرصت تولید ۷۰۰ هزار تن محصول در گروه فولاد مبارکه به دلیل محدودیت مصرف برق

وی در خصوص محدودیت‌هایی که فولاد مبارکه با آن مواجه است گفت: متأسفانه فقط در شرکت فولاد مبارکه محدودیت مصرف برق در ماه‌های خرداد تا شهریور باعث از دست رفتن فرصت تولید ۶۲۰ هزار تن فولاد خام شده است؛ این در حالی است که در گروه فولاد مبارکه این عدد از ۷۰۰ هزار تن فراتر رفت. نکته حائز اهمیت این است که این میزان از دست رفتن تولید در کشور ما به‌اندازه کل تولید سالانه یک کارخانه یا پلنت هست.

سلیمی در همین زمینه گفت: در مجتمع فولاد سبا نیز به‌دلیل همین محدودیت‌ها شاهد از دست رفتن تولید ۴۴ هزار تن کلاف گرم بودیم و در بخش آهن اسفنجی هم با بیش از ۱۰۰ هزار تن کاهش تولید مواجه شدیم. اگرچه خوشبختانه این میزان کاهش‌ها همان‌گونه که اشاره شد با تلاش و همت همکاران و برنامه‌ریزی‌های بهینه جبران شده است.

متأسفانه محدودیت مصرف گاز از ۲۰ آذرماه آغازشده

وی در ادامه سخنان خود به محدودیت‌های در نظر گرفته‌شده برای مصرف گاز در خطوط تولید فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت: متأسفانه محدودیت مصرف گاز از ۲۰ آذرماه آغاز شده و می‌تواند تولید آهن اسفنجی و سایر بخش‌های شرکت را تحت تأثیر قرار دهد. امیدواریم بتوانیم با تعاملات لازم با مسئولان اداره‌های گاز و سازمان برق این محدودیت‌ها را به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که به تولید خدشه‌ای وارد نشود.

حفظ سهم ۳۳ درصدی گروه فولاد مبارکه در تولید فولاد کشور و حفظ رتبه دهم رتبه‌بندی جهانی

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه عنوان کرد: به‌طورکلی همان‌گونه که اشاره شد، تولید در هشت‌ماهه سال ۱۴۰۲ در گروه فولاد مبارکه از شرایط مطلوبی برخوردار است و خوشبختانه با تلاش‌های صورت‌گرفته و جبران کاهش تولیدها شرایطی فراهم‌شده که با سهم ۳۳ درصدی گروه فولاد مبارکه در تولید فولاد کشور، همچنان کشور عزیزمان ایران در رده دهم بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان جایگاه خود را تثبیت نموده است.

بنابر اظهارات معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه، خوشبختانه این شرکت برای حصول این اهداف برنامه‌های بسیار خوبی تدوین کرده و در دست اجرا دارد. اگرچه محدودیت‌های موجود در حوزه‌های انرژی مواد و به‌ویژه حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای و همچنین محدودیت‌های موجود در حوزه‌های ارزی و بعضاً بخشنامه‌های دستوری می‌تواند بر روند تولید فولاد کشور تأثیرگذار باشد، خوشبختانه تاکنون این مشکلات و محدودیت‌ها مدیریت ‌شده و توانسته‌ایم در سایه الطاف الهی و زحماتی که همکاران در تمامی بخش‌های تولید پشتیبانی و ستاد متحمل می‌شوند ازنظر کمّی و کیفی به رشد قابل قبولی دست‌یابیم.

 وی در خاتمه ضمن قدردانی از تلاش کارکنان اظهار امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی بلندمدتی که فولاد مبارکه در گروه خود تدارک دیده است هم بتواند جایگاه فولاد مبارکه و به‌طورکلی فولاد کشور را بین تولیدکنندگان فولاد جهان ارتقا دهد و هم برای ذی‌نفعان گروه فولاد مبارکه و کشور، همچنان سودآوری را تضمین کند.

2

تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۳۰
شناسه مطلب : 57346
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی