از فروردین تا پایان آذرماه حاصل شد؛ارتقا و تثبیت کیفیت آهک تولیدی در فولاد مبارکه
سرپرست کنترل کیفی ناحیه آهن‌سازی فولاد مبارکه از ارتقا و تثبیت کیفیت آهک تولیدی در فولاد مبارکه از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه خبر داد.

به گزارش  چیلان ،غفار دانشمند با بیان اینکه در تولید فولاد، یکی از مؤلفه‌های اصلی آهک است، گفت: آهک به‌صورت معمول می‌تواند فسفر، گوگرد و سیلیکات را از ترکیب آهن مذاب جداسازی کند؛ بنابراین افزودن آهک به کوره‌های قوس الکتریکی و کوره LF الزامی است. همچنین می‌توان از هر دو نوع آهک کلسیم بالا و دولومیتی در تولید فولاد استفاده کرد.

وی ایجاد سرباره، حذف فسفر و حذف گوگرد را سه وظیفه اصلی آهک در فرایند تولید فولاد دانست و در تشریح وظایف واحد آهک‌سازی فولاد مبارکه اظهار داشت: واحد آهک‌سازی فولاد مبارکه وظیفه تأمین آهک پخته موردنیاز واحد فولادسازی را بر عهده دارد. این واحد دارای دو کوره از نوع دوار با پیش‌گرم عمودی است. ظرفیت اسمی این واحد ۲۷۰ هزار تن در سال بوده و در حال حاضر این ظرفیت تولید در حدود ۲۸۰ هزار تن در سال است. میزان تولید این محصول در ۹ ماه نخست سال ۱۸۰ هزار تن است. مراحل تبدیل سنگ‌آهک به آهک پخته‌شده عملیات کلسیناسیون نام دارد. این فرایند یک واکنش شیمیایی ساده است و طی آن، سنگ‌آهک با قرار گرفتن در معرض حرارت به اکسید کلسیم تبدیل می‌شود.

سرپرست کنترل کیفی ناحیه آهن‌سازی فولاد مبارکه با اشاره به نقش واحدهای کنترل کیفیت فولاد مبارکه گفت: این واحدها علاوه بر تضمین محصولات اولیه و نهایی و همچنین صدور شناسنامه کیفی برای آن‌ها در ارائه تصویری از مشخصات در هر مرحله از تولید برای محصول، زمینه سهولت در تصمیم‌گیری بر فرایندها و در نتیجه افزایش راندمان کمی و کیفی تولید در شرکت را فراهم می‌آورند.

دانشمند افزود: واحد کنترل کیفی ناحیه آهن‌سازی نیز همواره در جهت رسیدن به این اهداف فعالیت‌های مدون و برنامه‌ریزی‌شده‌ای را انجام می‌دهد که ازجمله این فعالیت‌ها کنترل پارامترهای کیفی سنگ‌آهک، بررسی و پایش اطلاعات فرایند تولید محصول آهک، ایجاد بانک اطلاعات کیفی و شناسنامه آهک تولیدی و خریداری جهت عرضه به واحد فولادسازی است.

وی اظهار داشت: مهم‌ترین و تأثیرگذارترین پارامترهای کیفی آهک، اکسید کلسیم (CaO) با حد مجاز بیش از ۹۲ درصد و دی‌اکسید کربن (Co2) باقی‌مانده در آهک کمتر از ۵ درصد است که با همت و تلاش کارکنان واحد آهک‌سازی و نقش مؤثر واحد کنترل کیفی در ایجاد بانک اطلاعات کیفیت، پایش و کنترل کیفیت تولید و ایجاد شناسنامه کیفی برای آهک‌های تولیدی و خریداری در واحد آهن‌سازی در آذرماه سال جاری ۲۳۳۶۱ تن آهک که از نظر کمی بیش از برنامه پیش‌بینی‌شده و از نظر کیفی با میانگین اکسید کلسیم ۹۴.۷ = (CaO) درصد، میانگین دی‌اکسید کربن ۱.۵=(Co2) درصد و در رنج هر دو پارامتر ذکرشده به میزان۱۰۰ درصد، محصولی بسیار با کیفیت را تولید و در اختیار واحد فولادسازی قرار داد.

2

تاریخ انتشار : ۱۰ دی ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۴
شناسه مطلب : 57574
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی