کسب بالاترین رکوردهای تولیدسه‌ماهه در طول تاریخ بهره‌برداری فولاد مبارکه
با کاهش محدودیت‌های انرژی برای فولاد مبارکه در فصل پاییز سال 1402، رکورد فصلی در بخش‌های آهن اسفنجی، فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه به بالاترین حد خود در تاریخ بهره‌برداری این شرکت رسید.

به گزارش  چیلان ،معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه،گفت: مقایسه عملکرد تولید سه‌ماهه پاییز سال ۱۴۰۲ فولاد مبارکه در بخش‌های مختلف حاکی از آن است که تولید آهن اسفنجی در مدول‌های احیا مستقیم فولاد مبارکه در پاییز سال ۱۴۰۱ یک‌میلیون و ۷۴۳ هزار تن بوده و در مدت مشابه سال ۱۴۰۲ با ۳.۹ درصد رشد به یک‌میلیون و ۸۱۲ هزار تن افزایش یافته است. تولید فولاد مذاب در واحد فولادسازی فولاد مبارکه در سه‌ماهه پاییز سال قبل ۲ میلیون و ۱۶۷ هزار تن بوده و در سه‌ماهه پاییز امسال با ۸.۲ درصد رشد به ۲ میلیون و ۳۴۶ هزار تن افزایش یافته است.

 رشد ۸.۴ درصدی تولید فولاد خام در فولاد مبارکه
همچنین تولید فولاد خام در فولاد مبارکه طی سه‌ماهه پاییز سال ۱۴۰۲ با ۸.۴ درصد رشد به ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار تن رسیده است؛ این در حالی است که در مدت مشابه سال ۱۴۰۱ میزان تولید فولاد خام فولاد مبارکه ۲ میلیون و ۱۲۶ هزار تن بوده است.

رشد ۷.۵ درصدی تولید در فولاد سبا
وی در ادامه سخنان خود به عملکرد خوب همکاران در مجتمع فولاد سبا اشاره و تصریح کرد: میزان تولید سه‌ماهه پاییز واحد احیا مستقیم مجتمع فولاد سبا حاکی از آن است که در سه‌ماهه پاییز سال ۱۴۰۲ با ۱.۹ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل (۳۵۴ هزار تن) ۳۶۱ هزار تن آهن اسفنجی تولید شده است. همچنین میزان کلاف گرم تولیدشده در سه‌ماهه پاییز سال جاری فولاد سبا ۴۰۴ هزار تن و در سه‌ماهه پاییز سال قبل ۳۷۶ هزار تن بوده است که ۷.۵ درصد رشد کرده است.
سلیمی گفت: کسب این میزان تولید از جنبه‌های مختلف قابل تعمق و بررسی است: نکته اول اینکه این رکورد فصلی بالاترین رکورد نسبت به مشابه سال‌های قبل بوده است. نکته دوم اینکه با این عملکرد درخشان، رشد تولید و تحقق بیش از ظرفیت اسمی نواحی مختلف تولیدی در سه‌ماهه سوم از حدود ۱۰۳ تا ۱۰۵ درصد را تجربه کرده‌ایم. نکته سوم این است که تولید امسال فولاد مبارکه از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد قابل‌ملاحظه‌ای مواجه بوده است و نکته چهارم رشد کیفی محصولات فولاد مبارکه است که به رکوردهای بسیار خوبی در این زمینه نیز دست یافته‌ایم؛ تا جایی که بازده کیفی شرکت در سه‌ماهه سوم به ۹۲.۵ درصد رسیده است که بالاترین میزان رکورد کیفی محصولات در کل سال‌های بهره‌برداری محسوب می‌شود.
وی با اشاره به اهمیت رشد کیفی محصولات شرکت گفت: تمرکز و تأکید مدیریت ارشد سازمان طی یکی‌دو سال اخیر بر رشد کیفی و تنوع محصولات با ارزش‌افزوده بالاتر و همچنین کاهش ضایعات و افزایش راندمان تولید بوده است که به‌ویژه در سه‌ماهه سوم سال به اهداف کمی و کیفی بالاتر از برنامه ترسیم‌شده دست یافته‌ایم.
سلیمی در بیان چگونگی کسب این رکوردهای ارزشمند گفت: از ابتدای سال جاری می‌دانستیم که با محدودیت‌های بیشتری نسبت به سال‌های قبل در حوزه انرژی اعم از برق و گاز مواجه خواهیم شد؛ ازاین‌رو با برنامه‌ریزی هدفمند و هوشمندانه تلاش کردیم برنامه‌های تولید را در زمان کاهش محدودیت‌ها و برنامه‌های تعمیرات را در زمان تشدید محدودیت‌های انرژی تدوین و عملیاتی کنیم تا اهداف سالانه شرکت به بهترین شکل ممکن محقق گردد. نکته قابل‌تأمل بعدی در این زمینه این است که در سال‌های قبل با حدود بیش از ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن ذخیره اسلب وارد سه‌ماهه سوم می‌شدیم؛ چراکه محدودیت برق فقط طی دو ماه تیر و مرداد شدت می‌گرفت و در شهریورماه می‌توانستیم تا حدودی افت تولید ناشی از محدودیت انرژی را جبران کنیم و چنانچه محدودیت گاز در فصول سرد سال کاهش تولید را به همراه می‌داشت، با ذخیره‌سازی که انجام شده بود همچنان محدودیت‌های انرژی و کاهش تولید را احساس نمی‌کردیم؛ اما در سال جاری، متأسفانه محدودیت برق تا اواخر شهریورماه ادامه یافت و عملاً ذخیره تختال شرکت را به صفر رساند؛ اما به لطف خداوند و تلاش همکاران سرانجام شرایطی فراهم شد که خطوط تولید متوقف نگردد.

امسال از همان اوایل آذر، هم از لحاظ زمان و هم از لحاظ حجم، با محدودیت ۵۰ درصدی مواجه شدیم
وی اظهار داشت: محدودیت گاز امسال با سال‌های قبل یک تفاوت اساسی داشت و آن هم این بود که هم زودتر اعمال شد؛ به این معنا که برخلاف سال‌های قبل که اول محدودیت برق اعلام می‌شد و پس از چند روز اعمال می‌گردید؛ متأسفانه در سال جاری از همان اوایل آذرماه و با حجمی زیادتر از همیشه اعمال شد. درحالی‌که محدودیت‌ها در سال‌های قبل با ۱۰ تا ۲۰ درصد شروع می‌شد و در اوج زمستان به ۵۰ تا ۶۰ درصد می‌رسید؛ اما متأسفانه امسال از همان اوایل آذر، هم از لحاظ زمان و هم از لحاظ حجم، با محدودیت ۵۰ درصدی مواجه شدیم و چندین مدول احیا را به‌یک‌باره از دست دادیم که این امر را نیز خوشبختانه با ذخیره‌سازی خوبی که پیش‌بینی شده بود جبران کردیم.
معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه در همین راستا اضافه کرد: تمامی این دستاوردها پیش از هر چیز خواست خداوند متعال بوده است، موضوعی که آن را در بسیاری از مراحل به‌خوبی حس کرده‌ایم. دومین دلیل کسب این موفقیت‌ها همت همکاران در کلیه بخش‌های عملیاتی پشتیبانی و ستادی فولاد مبارکه است که تحقق این افتخارات را میسر کرده است؛ ازاین‌رو از تمامی عزیزان در همه بخش‌های یادشده صمیمانه تشکر و به آن‌ها افتخار می‌کنیم.

مدیر عامل شرکت با حضور خود در خطوط تولید و به تعبیری با قلم و قدم خود تحقق اهداف تولید را حمایت و پشتیبانی کردند
سلیمی خاطرنشان کرد: در تکمیل این اقدامات باید از حمایت‌های بی‌دریغ و هوشمندانه مدیریت عامل شرکت نیز قدردانی کنیم که با حضور خود در خطوط تولید و به تعبیری با قلم و قدم خود تحقق اهداف تولید را حمایت و پشتیبانی کردند و انصافاً در تمامی مراحل همراه و مایه دلگرمی بودند و حس حمایت را با تزریق امید و نشاط به سازمان عملیاتی کردند. نکته قابل‌توجه در این بخش این است که در سایه این دستاوردها نه‌تنها امید و نشاط به خانواده فولاد مبارکه، بلکه به جامعه نیز تزریق شده است.

سازمان در این ایام با محدودیت شدید گاز مواجه است، اما در همین شرایط هم به‌هیچ‌عنوان بدون برنامه نبوده و نیستیم
وی تأکید کرد: اگرچه سازمان در این ایام با محدودیت شدید گاز مواجه است، اما در همین شرایط هم به‌هیچ‌عنوان بدون برنامه نبوده و نیستیم؛ تا جایی که با اتکا به تجارب قبلی به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در چنین روزهایی تعمیرات اساسی مدول‌های احیا را انجام دهیم و خود را برای تولید حداکثری و کسب رکوردهای غرورآفرین در ماه‌های آغازین سال بعد آماده کنیم. علاوه بر این، در پایین‌دست دو ناحیه آهن‌سازی و فولادسازی نیز مدیریت و کارکنان ناحیه نورد گرم و سرد خود را با شرایط واحدهای پایین‌دستی کاملاً تطبیق داده‌اند و برای انجام تعمیرات در زمان‌هایی که دو واحد فولادسازی و آهن‌سازی با محدودیت انرژی مواجه‌اند اقدام نمودند و خود را برای تولید حداکثری در زمان‌های مناسب چابک‌سازی کردند؛ تا جایی که تعمیرات اساسی کوره‌های پیشگرم نورد گرم هم‌زمان با محدودیت انرژی در واحدهای احیا مستقیم در زمستان انجام می‌شود و به عبارت دیگر مادام که فولادسازی بالاترین میزان تولید را دارد، نورد گرم نیز همپای این ناحیه بالاترین میزان تولید را برنامه‌ریزی و عملیاتی می‌کند.

عملیات نوسازی بسیاری از بخش‌های نورد سرد به‌عنوان یکی از خطوط استراتژیک شرکت طی دو فاز، در تابستان و آبان‌ماه با موفقیت انجام شد
وی در بخش پایانی سخنان خود با متفاوت خواندن شرایط نورد سرد در فرایند تولید شرکت گفت: خوشبختانه عملیات نوسازی بسیاری از بخش‌های نورد سرد به‌عنوان یکی از خطوط استراتژیک شرکت طی دو فاز، در تابستان و آبان‌ماه با موفقیت انجام شد و توانستیم در آذرماه به‌واسطه تعمیرات خوبی که انجام شد، تولید بسیار خوبی داشته باشیم؛ این در حالی است که در ناحیه نورد سرد علاوه بر رشد کمّی، خوشبختانه شاهد رشد کیفی محصولات نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز هستیم. به‌طورکلی باید گفت تمامی نواحی تولیدی فولاد مبارکه طی سه‌ماهه پاییز هم از لحاظ کمّی و هم به لحاظ کیفی در شرایط آرمانی به سر بردند و توانستند فراتر از اهداف موردنظر و ظرفیت اسمی خود تولید کنند که امیدواریم پس از چابک‌سازی این بخش‌ها در زمان محدودیت انرژی زمستان، شرایط را برای تولید حداکثری و کسب رکوردهای جدید در سه‌ماهه اول سال آینده به‌خوبی فراهم کنیم.
در پی کسب این رکوردهای درخشان مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه به همراه جمعی از مدیران، رؤسا و کارشناسان بخش‌های مختلف این ناحیه دراین‌باره چنین گفتند:

قاسم خوشدل‌پور، مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم:
ثبت رکورد تولید به هدف‌گذاری بسیار منظم، برنامه‌ریزی صحیح، مدیریت هوشمند و رعایت دستورالعمل‌های ایمنی نیاز داشت

سال ۱۴۰۲، سال رسیدن به تولید فراتر از ظرفیت اسمی با کسب رکوردهای متعدد کمی و کیفی علی‌رغم محدودیتھای منابع انرژی در ناحیه فولادسازی است. پس از کسب رکوردهای تولید در فروردین، اردیبهشت و مهر امسال، تلاشگران ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم با همت و سخت‌کوشی و با برنامه‌ریزی استراتژیک موفق به کسب رکورد تولید در سه‌ماهه سوم سال شدند و با تولید ۲ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۴۷۰ تن اسلب در ۹۰ روز کاری، رکورد تولید در سه‌ماهه اول سال جاری (۲۲۳۸۲۸۰ تن) که در ۹۳ روز حاصل شده بود را شکستند و افزایش تولید ۸.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ را رقم زدند.
تولید این میزان اسلب به هدف‌گذاری بسیار منظم، برنامه‌ریزی صحیح، مدیریت هوشمند، رعایت دستورالعمل‌های ایمنی و همراهی و تلاش وافر و همدلی بالای کارکنان ناحیه و واحدهای پشتیبانی نیاز داشت که خوشبختانه با آماده‌به‌کاری بالای تجهیزات در ناحیه حاصل شد. از سوی دیگر، با برنامه‌ریزی انجام‌شده در تابستان و استفاده از ظرفیت ایجادشده در اثر محدودیت انرژی و تلاش کارکنان کلیه تجهیزات ناحیه مراحل تعمیر و نگهداری خود را طی برنامه‌های تدوین‌شده طی کردند.

غلامرضا، کمالی مدیر مرکز نسوز:
جهت استفاده بهینه از تجهیزات متعدد فولادسازی نیاز به هماهنگی منسجم، دقیق و انعطاف‌پذیر است
رکورد تولید سه‌ماهه سوم سال جاری، در راستای استراتژی بهره‌برداری حداکثری و اقتصادی از ظرفیت‌های تولید ناحیه فولادسازی و با همت و تلاش کارکنان سخت‌کوش و توانمند فولادسازی و ریخته‌گری مداوم و پشتیبانی سایر واحدهای شرکت انجام شد. تولید در این سطح نیازمند هدف‌گذاری چالشی و برنامه‌ریزی صحیح و مدیریت هوشمندانه و رعایت دقیق دستورالعمل‌ها، توجه به موارد ایمنی، نظارت و کنترل مداوم فرایندها و همراهی و همدلی و تعامل بالای کارکنان است.
از دیگر عوامل تأثیرگذار در دست‌یابی به این موفقیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: آماده‌به‌کاری بالای تجهیزات شامل کوره‌ها، جرثقیل‌ها و ماشین‌های ریخته‌گری و مدیریت توقفات تولید، کاهش زمان‌های آماده‌سازی، افزایش عمر نسوز تجهیزات، کاهش حوادث تجهیزاتی که معمولاً توقفات زیادی را در پی خواهد داشت. کاهش tap to tap کوره‌های قوس الکتریکی، آماده‌سازی، سرویس مناسب پاتیل‌ها و تاندیش‌ها و ارسال به‌موقع پاتیل‌ها، سرویس‌دهی مناسب جرثقیل‌ها و سرعت مناسب و افزایش سکوئنس ماشین‌های ریخته‌گری.
علاوه بر موارد یادشده نباید فراموش کرد که جهت استفاده بهینه از تجهیزات متعدد فولادسازی نیاز به هماهنگی منسجم، دقیق و انعطاف‌پذیر است که این کار به‌خوبی توسط هماهنگ‌کنندگان و کارکنان واحد برنامه‌ریزی تولید و همکاری و مدیریت شیفت فورمن‌های ناحیه فولادسازی و نسوز انجام شد. همچنین کیفیت مناسب مواد ورودی به ریخته‌گری که حاصل تلاش واحدهای بالادست و واحدهای خرید شرکت است و سرویس‌دهی به‌موقع توسط واحدهای پشتیبانی از عوامل مهم تأثیرگذار بر این موفقیت است.

کامران مرادی، مدیر ریخته‌گری مداوم:
این دستاوردهای ارزنده حاصل تلاش جمعی همکاران ناحیه، واحدهای پشتیبانی و پیمانکاران است
جهت دست‌یابی به برنامه سال تولید تختال و با توجه به محدودیت‌های شدید انرژی در تابستان، برنامه‌ریزی جهت تولید حداکثری در سه‌ماهه سوم در دستور کار قرار گرفت که با توجه به ایجاد فرصت مناسب برای تعمیرات در تابستان و آماده‌به‌کاری بالای تجهیزات، بهره‌برداری مناسب تولید با کاهش حوادث تولیدی و زمان‌های آماده‌سازی، ضمن کسب رکورد تولید ماهیانه کمّی و کیفی، رکورد تولید سه‌ماهه نیز به دست آمد. این دستاوردهای ارزنده حاصل تلاش جمعی همکاران ناحیه، واحدهای پشتیبانی و پیمانکاران است.

پدارم فتاح المنان، مدیر عملیات ثانویه:
با افزایش تولید در فصل پاییز نه‌تنها کسری تولید شش‌ماهه جبران شد، بلکه از تولید نه‌ماهه سال گذشته فراتر رفت
رکورد تولید سه‌ماهه سوم سال ۱۴۰۲ در شرایطی محقق شد که تولید شش‌ماهه ابتدای امسال نسبت به سال گذشته به‌دلیل محدودیت‌های شدید برق در تابستان امسال کمتر شده بود، ولی با افزایش تولید قابل‌توجه در فصل پاییز نه‌تنها کسری تولید شش‌ماهه جبران شد، بلکه از تولید نه‌ماهه سال گذشته به میزان بیش از ۵۰ هزار تن پیشی گرفت. اقدامات اصلی و تسهیل‌کننده این رکورد، انجام تعمیرات و آماده‌سازی تجهیزات در فرصت بسیار خوب و توقفات پیش‌آمده در تابستان، به‌کارگیری ۴ کرین ۱۱۰ تنها در لاین LTS علاوه بر ۵ کرین ۳۲۰ تن در لاین LF (به‌طوری‌که در ۳ ماه ابتدای سال فقط ۳+۵ کرین در مدار تولید بودند)، افزایش و تثبیت تعداد ذوب LF5 پس از ۶ ماه از اجرا و راه‌اندازی ترانسفرکار دوم به میزان بیش از ۵۰ درصد نسبت به LFهای دیگر، رفع مشکلات و طی شدن زمان LEARNING CURVE کرین ۳۲۰ تن جدید و به‌کارگیری کامل آن پس از دمونتاژ کرین ۱۴ قدیم در شهریورماه سال جاری، بهبود شرایط ذوب تخلیه‌شده در پاتیل چه از لحاظ کمّی و وزن TAP و چه از لحاظ کیفی و پارامترهای شرایط ورودی ذوب به LF و نهایتاً عزم و اراده و همدلی و همکاری تک‌تک فولادسازان غیور شاغل در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم و همچنین کارکنان حامی شاغل در نواحی پشتیبانی و ستادی بود که این تولید موفقیت‌آمیز را هم از لحاظ کمیت و هم کیفیت رقم زدند.

عباس محمدی، مدیر تولید مذاب:
کاهش مصرف انرژی علی رغم افزایش تولید
پیشگامان صنعت کشور، کارکنان پرتلاش و پرانگیزه ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم در واحدهای تولید مذاب در فصل پاییز ۱۴۰۲ با تولید بیشترین میزان فولاد مذاب در طول سه ماه افتخار دیگری در عرصه کشوری و بین‌المللی خلق نمودند. این تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. نکته بسیار مهم و قابل‌تأمل این است که این میزان تولید با کاهش مصرف انرژی برق بیش از ۲۰۰۰ مگاوات نسبت به تولید مشابه سال قبل حاصل شده است.
گفتنی است کاهش زمان تخلیه تا تخلیه یک ذوب ۱۹۱ تنی حدود ۴.۸درصد (از ۸۳.۵۵ دقیقه در پاییز سال ۱۴۰۱ به ۷۹.۷۲ دقیقه در پاییز سال ۱۴۰۲)، کاهش در صد FeO سرباره بیش از ۳.۳ درصد و کاهش زمان غیرکاری عملیاتی بیش از ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل حاصل شده است. تمامی افتخارات فوق همراه با کاهش ۲۶۰ درصدی ذوب‌های دان‌گرید نسبت به مدت مشابه سال قبل در بخش کوره‌های قوس به دست آمده است، علی‌رغم اینکه کیفیت آهن اسفنجی دریافتی به کوره‌های قوس نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از یک درصد افت داشته و این مشکل با همت والای کارکنان ناحیه فولادسازی، خصوصاً واحدهای تولید فولاد مذاب و متالورژی ثانویه، به نحو بسیار مطلوب پوشش داده شد و ذوب‌هایی باکیفیت تهیه و ارسال می‌شد.
در این فصل رکوردهای تولید خارق‌العاده‌ای در مهرماه حاصل شد که حتی در ماه‌های ۳۱ روزه نیز حاصل نشده بود و این اقدام معجزه یک کار تیمی عملیاتی و حمایت‌های بی‌دریغ واحدهای پشتیبانی و ستادی است.
قاسم خوشدل‌پور مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه در پایان کسب این دستاوردهای ارزشمند را به مدیریت ارشد سازمان، کارکنان، پیمانکاران و واحدهای پشتیبانی و ستاد شرکت تبریک گفت و افزود: برای همه عزیزان پایین‌دست و بالادست ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم نیز که همواره در دست‌یابی به اهداف این ناحیه و سربلندی و عزت شرکت و کشور ایفای نقش نموده و می‌نمایند، آرزوی سلامتی داریم و صمیمانه از زحمات آن‌ها قدردانی می‌کنیم.

2

تاریخ انتشار : ۹ دی ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۶
شناسه مطلب : 57553
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی