عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت و گو با چیلان تشریح کرد:در بازار الکترود گرافیتی چه می گذرد؟
اگرچه در بازار عرضه الکترود اتفاقاتی رخ داده و عرضه را تحت تاثیر قرار داده است اما در میان پیش بینی وضعیت این ماده تغییری نداشته و تخمین زده می شود ظرف 8 ماه تا یک سال آینده روند صعودی آن تداوم یابد.

بهادر احرامیان، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران درباره روند قیمت الکترود گرافیتی به  چیلان  گفت: بازار این محصول اگرچه همان شرایط سابق را دارد اما گراف تک (Graph-Tech) به عنوان دومین تولیدکننده برتر الکترود جهان اعلام فورس ماژور و حوادث غیر مترقیه کرده است.

این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد توضیح داد: این شرکت اعلام کرده به جهت طوفان تگزاس که سبب آسیب جدی به پالایشگاه های این منطقه شده امکان تامین ماده اولیه یعنی کک سوزنی برای آن وجود ندارد و در نتیجه تحویل محصول به مشتریان با تاخیر انجام خواهد داد.

احرامیان خاطرنشان کرد: این موضوع اثر منفی بر عرضه خواهد داشت و التهاب قیمت ها را بیشتر خواهد کرد. اما در میان مدت همان پیش بینی های سابق یعنی پایداری همین شرایط ظرف ۸ ماه تا یک سال آتی پا برجاست.

وی درخصوص مشکل کمبود و افزایش قیمت نسوزها نیز گفت: اگرچه شاهد افزایش قیمت نسوز در بازار هستیم اما مشکل نسوز مانند الکترود بحرانی نبوده و مشکل کمبود آن سریع تر حل و فصل خواهد شد.

این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به  چیلان  درباره روند قیمت گذاری زنجیره فولاد و دخالت دولت در این زمینه گفت: تا پایان دولت دهم شاهد دخالت های شدیدی در قیمت گذاری های زنجیره فولاد بودیم اما اکنون این دخالت ها کمتر شده است. به جرات می توان گفت اکنون زمان آن است که بازار را به حال خود بگذاریم تا مسیر خود را پیدا کند و اینجاست که تعاملات بنگاه ها مطرح می شود.

وی افزود: البته برای شفاف شدن رقابت در بازار باید خصولتی ها نیز تعیین تکلیف شوند تا رقابت سالم و عادلانه ای شکل بگیرد.

احرامیان با اشاره به ورود ظرفیت های جدید در زنجیره فولاد تا سال آینده اظهار داشت: با ورود ظرفیت های جدید به بخش ذوب در سال آینده، شاهد اضافه ظرفیت هایی در این بخش همچون بخش نورد خواهیم بود و چون تقاضا به حدی بالا نیست که قادر به جذب آن باشد در نتیجه باید به صادرات فکر کنیم.

وی تاکید کرد: سال آینده بازار داخلی رقابتی تر خواهد بود و اکنون بحث اصلی و مهم بقا در این رقابت است که به یک چالش تبدیل شده است.

احرامیان گفت: در بازار جهانی هم برای بقا باید هم در قیمت و هم در کیفیت رقابتی شویم و این موضوع تفاوت های اساسی با بازار داخلی دارد.

وی با تاکید دوباره بر ورود ظرفیت های جدید به صنعت فولاد ایران خاطرنشان کرد: با توجه به این ظرفیت های جدید برای خروج از بحران باید صادرات را به بیش از ۱۱ میلیون تن برسانیم.

این عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پاسخ به این سوال که انجمن تولیدکنندگان فولاد چقدر می تواند به رشد صادرات کمک کند؟ اشاره ای به انجمن فولاد سایر کشورها داشت و گفت: اگر نگاهی به انجمن فولاد سایر کشورها داشته باشیم خواهیم دید که اکثر آنها کمیته صادرات دارند و شرح وظایف آنها رصد بازارهای هدف است. البته حتی در پرونده های آنتی دامپینگ نیز این انجمن ها هستند که برای دفاع ورود پیدا می کنند. از این رو کمیته صادرات در انجمن تولیدکنندگان ایران در سال های قبل تشکیل شد اما باید فعال تر شود.

 

2

تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۶
شناسه مطلب : 14969
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی