گزارش چیلان از نشست خبری نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد:فولادسازان اسپانسر تامین کنندگان می شوند/تمام ارز حاصل از صادرات فولادی ها وارد سامانه نیما شده است/بازار فولاد با وفور عرضه مواجه است/انجمن فولاد به دنبال ثبت روز ملی فولاد در تقویم کشور
نشست خبری نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با حضور اعضای هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، مدیرعامل و نمایندگان شرکت های فولاد مبارکه اصفهان، چادرملو، ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان، میدکو، فولاد خراسان، هلدینگ کاوه پارس، فولاد آلیاژی ایران برگزار شد.

به گزارش  چیلان ، نشست خبری نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با حضور دکتر بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و نیز رئیس نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با حضور اعضای هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، مدیرعامل و نمایندگان شرکت های فولاد مبارکه اصفهان، چادرملو، ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان، میدکو، فولاد خراسان، هلدینگ کاوه پارس، فولاد آلیاژی ایران برگزار شد.

دکتر سبحانی: سیستم ارتباط میان تامین کنندگان و فولادسازان را برقرار می کنیم

در این نشست دکتر بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با بیان اینکه نخستین جشنوراه و نمایشگاه ملی فولاد ایران با هدف آشنایی فولادسازان با پتانسیل های داخلی برگزار می گردد، گفت: به جرات می توان گفت صفر تا صد کارخانه های فولادی در ایران قابل انجام است چراکه هم در بخش تکنولوژی و هم تجهیزات به خودکفایی رسیده ایم.

وی با تاکید اینکه ماهیت این رویداد متفاوت با سایر همایش های تخصصی در این حوزه است، افزود: هدف این است که شرکت ها و تامین کنندگانی که در توسعه و پشتیبانی صنعت فولاد نقش داشته اند نظیر تامین کنندگان تجهیزات و تامین کنندگان مواد مصرفی، امکانات خود را در معرض نمایش بگذارند و قصد داریم با این رویداد بانک اطلاعاتی برای بهره گیری فولادسازان آماده نماییم و سیستم ارتباط میان تامین کنندگان و فولادسازان را برقرار کنیم. سبحانی خاطرنشان کرد: شرکت ها و سرمایه گذاران ناچار به روی آوردن به تولید داخل هستند.

رئیس انجمن فولاد در خاتمه گفت: تقدیر ویژه ای از افرادی که بیشترین فعالیت را برای اعتلای صنعت فولاد داشتند خواهیم داشت.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران: روز ملی فولاد در تقویم ثبت می شود

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: پیشنهاد روزی تحت عنوان روز ملی فولاد را ارائه کرده ایم که این امر در کشورهای دیگر نیز رسم است.

سبحانی همچنین اشاره ای به آمارهای ۸ ماهه داشت و گفت: در ۸ ماهه ۹۷ در بحث محصولات فولادی و نوردی به تولید ۱۴ میلیون و ۲۳۲ هزار تن رسیدیم که ۱۰ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. بیشترین افزایش در بخش میلگرد با رشد ۲۲ درصدی بوده است.

وی افزود: در بخش بیلت و بلوم با تولید ۹ میلیون و ۲۵۸ هزار تن، رشد ۲۳ درصدی تولید به ثبت رسید. همچنین در تولید اسلب به ۷ میلیون و ۳۸۲ هزار تن دست یافتیم که رشد ۱۱ درصدی داشته است.

سبحانی در ادامه اشاره ای به میزان تجارت خارجی فولاد داشت و گفت: در نیمه اول رشد صادرات را شاهد بودیم اما امیدواریم با تمهیدات فولادسازان رشد صادرات علی رغم تحریم ها تداوم یابد. در مقابل کاهش صادرات، واردات هم به شدت کاهشی بوده است.

وی گفت: ۸ تا ۱۰ میلیون تن مازاد تولید در سال جاری در کشور دیده می شود و چنانچه تمهیداتی اندیشیده نشود شاهد افت تولید واحدها خواهیم بود. افتخار است که بگوییم به جایی رسیده ایم که مازاد نیاز داریم و به عنوان یکی از صادرکنندگان در منطقه شناخته می شویم.

رئیس برگزاری نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران: تولید باید در فضای غیر امنیتی صورت بگیرد

سبحانی در ادامه درباره اتفاقات چند وقت اخیر در حوزه فولاد گفت: در برهه ای تقاضای کاذبی در بازار اتفاق افتاد و دولت به دنبال همین تقاضای کاذب محدودیت هایی برای عرضه فولادی ها در بورس اعمال کرد در همین راستا انجمن جلساتی با وزارتخانه برای حذف محدودیت ها داشت. اعتقاد ما این است در شرایطی که محدودیت های تحریم ایجاد شده، محدودیت های داخلی معنا ندارد و در نهایت این الزامات و محدودیت ها برداشته شد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: اگرچه هدف از این بخشنامه ها حذف واسطه ها و منتفع شدن مصرف کننده نهایی بود اما در عمل مصرف کننده هیچ نفعی از این دستورالعمل ها نبرد. هنوز هم بخشی از چالش های این بخشنامه ها باقی است درحالی که تولید باید در فضای امن صورت گیرد.

وی گاز را مزیت نسبی برای فولاد ایران دانست و اظهار داشت: این مسئله باید توسط تصمیم گیران در نظر گرفته شود تا با اقداماتی نظیر افزایش قیمت گاز مصرفی فولادسازان، شوکی به صنعت فولاد وارد نشده و سرمایه ها را از این حوزه خارج نشود. نکته دیگر این است که دولت همواره در سال های اخیر تاکید داشته که گاز را نه خام بلکه درقالب ارزش افزوده بالاتر صادر نماید و به همین دلیل ایجاد ظرفیت آهن اسفنجی در لامرد فارس مطرح گردید.

وی با اشاره به اینکه در ۸ ماهه اول امسال که محدودیت صادراتی وجود نداشته و تحریم مطرح نبود، ۵ میلیون تن فولاد میانی و محصولات فولادی صادر شد گفت: اگر محدودیت ها نبود، تا پایان سال صادرات فولاد کشور به ۷.۸ میلیون تن می رسید و ارزش آن  به ۳.۵ میلیارد دلار می رسید.

درآمد و مخارج ارزی فولادسازان بالانس است/  ۱۲۰دلار هزینه ارزی در هر تن فولاد است

دکتر سبحانی تاکید کرد: فولاد ۱۲۰ دلار هزینه ارزی در هر تن دارد. تمامی ارز حاصل از صادرات فولادی ها به سامانه نیما وارد شده و شاهدیم که بالانس درآمد ارزی و واردات در صنعت فولاد اتفاق می افتد. درواقع حدود ۳میلیار دلار نیاز ارزی و ۳میلیارد دلار درآمد ارزی در صنعت فولاد داریم.

وی ادامه داد: ارز آوری صادرات فولاد بیش از ٣.۵ میلیارد دلار نبوده است و برخی تصور ارزی بیش از این داشتند و فولادی ها را متهم به عدم عرضه ارز به سامانه نیما کردند. درحالی که فولادی ها ارز حاصل از صادرات را برای نیاز خود ثبت سفارش کردند و نیازهای خود مثل الکترود را پوشش دادند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد تاکید کرد: برگشت ارز حاصل از صادرات فولاد شفاف سازی برای مسئولین شده است.

خلیفه سلطانی: فولادسازان اسپانسر تامین کنندگان می شوند

مهندس سید رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و دبیر نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در این نشست خبری گفت: رتبه ایران در تولید فولاد به دهم در جهان رسیده است و این بالندگی صنعت فولاد است که نشان دهنده پتانسیل بالای صنایع معدنی ایران می باشد. فولاد پس از نفت و پتروشیمی، پتانسیل بالایی دارد و در جایگاه بعد آنها قرار دارد.

وی افزود: باید چالش های موجود در تامین تجهیزات و قطعات و مواد اولیه را مدیریت کرد و به صورت استارت آپ شرکت های توانا را شناسایی کرد.

خلیفه سلطانی در ادامه اظهار داشت: در این جشنواره فولادسازان نقش اسپانسری برای تامین کنندگان خواهند داشت و ریسک تولیدات آنها را تاحدودی می پذیرند.

احرامیان: روند منفی صادرات فاجه آفرین است/ بازار فولاد با وفور عرضه مواجه است

بهادر احرامیان، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در نشست خبر نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران گفت: التهاب ارزی اصلی ترین اتفاق سال بود و سبب ورود دولت در حوزه های مختلف شد. در حالی که ورود دولت به بخشی نظیر فولاد نیاز نبود چراکه در بازار داخل مسئله و مشکلی برای تامین وجود ندارد و بازار با وفور عرضه مواجه است.

وی افزود: در تحریم قبل ایران دومین واردکننده فولاد بود و حتی تا ۱۱ میلیون تن فولاد وارد کرد اما اکنون معضل اصلی، مازاد تولید و صادرات است. اگر روند منفی شدن صادرات تداوم یابد به فاجعه تبدیل خواهد شد و دلیل اصلی آن ابهامات و عدم ثبات قوانین است.

احرامیان تصریح کرد: قیمت های فولاد ایران با وجود تحریم ها کمتر شده و عرصه را برای فولادسازان سخت تر خواهد کرد.

شهرستانی: سرمایه گذاری داخلی و خارجی در صنعت فولاد 

مهندس شهرستانی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه این نشست خبری گفت: بیست میلیارد دلار سرمایه برای رساندن ظرفیت فعلی تولید به ۵۵ میلیون تن در افق ۱۴۰۴ نیاز است. زیرساخت ها نیز سرمایه گذاری قابل توجهی را می طلبند.

وی تاکید کرد: در افق ۱۴۰۴ باید بر روی صادرات ۲۵ میلیون تن فولاد برنامه ریزی نماییم که این مسئله نیز سرمایه گذاری بر روی زیرساخت های حمل ریلی و دریایی را می طلبد. در مجموع ۵۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم که ۲۰ میلیارد آن از داخل قابل تامین است و مابقی بایستی از خارج تامین شود.

نوریان: واحد آهن اسفنجی چادرملو تا دی ماه وارد مدار تولید می شود

مهندس محمود نوریان، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو نیز در این نشست خبری با اعلام حمایت از نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران گفت: در شرایط فعلی صادرات ضرورت شرکت ها است و باید هرگونه موانع از سر راه آن برداشته شود.

وی افزود: ما سال ها تلاش کردیم که فولادی شویم و در نهایت واحد فولادسازیمان وارد مدار تولید شد و به زودی و تا پانزده دی ماه، واحد آهن اسفنجی ما به روش هات شارژ وارد مدار تولید می شود.

نشست خبری با سوال و پاسخ اعضای حاضر در نشست خبری ادامه یافت.

برای ثبت نام و مشارکت در جشنواره و حضور در نمایشگاه ملی فولاد ایران با شماره ۳-۸۸۵۵۱۷۰۱(۰۲۱)  یا در صورت ضرورت با شماره ۰۹۱۰۹۱۸۰۸۳۳ تماس حاصل فرمایید.

2 252

2

تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۷
شناسه مطلب : 22848
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی