نتیجه نقشه راه بومی سازی در گل گهر از نگاه تقی زاده:گل گهر کنسانتره سازی خرامه را با تکنولوژی بومی می سازد
گل گهر در خرامه فارس یا دانش فنی ایرانی و تکنولوژی بومی واحد کنسانتره سازی می سازد.

مهندس ناصر تقی زاده، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در گفت و گو با  چیلان  با بیان اینکه یکی از دستاوردهای این مجموعه در راه اقتصاد مقاومتی، افزایش تولیدو ارتقا بهره وری در خطوط تولید فعلی است گفت: همچنین در راستای اقتصاد مقاومتی، بالا بردن تولید خطوط جدید و نزدیک شدن به ظرفیت اسمی این خطوط گام نخست گل گهر بوده است.

وی افزود: در گام دوم توسعه صادرات را در پیش گرفتیم چراکه در برهه ای و در سال ۹۴، به دلیل عدم تقاضای بازار داخل سیاست کاهش تولید در گل گهر شکل گرفت و همین امر می توانست تهدیدی برای شرکت باشد. لذا با گشایش خط فروش صادراتی محصولات این تهدید به فرصت تبدیل شد و گل گهر توانست با افزایش تولید و صادرات گامی ارزشمند در تحقق اقتصاد مقاومتی بردارد.

تقی زاده ادامه داد: در گام استراتژیک بعدی، گل گهر بر روی کاهش قیمت تمام شده به منظور افزایش قدرت رقابت پذیری در بازار داخل و بازارهای جهانی برآمد.

وی با بیان اینکه یکی از گام های موثر و مفید گل گهر در این سال ها بومی سازی و کمک به داخلی سازی تجهیزات بوده است اظهار داشت: برخی اقدامات گل گهر در این حوزه تشکیل کار گروه بومی سازی و نیز مدیریت مهندسی معکوس و ساخت داخل در ساختار شرکت، برگزاری نمایشگاه تخصصی نیازمندی ها و فرصت های بومی سازی گل گهر و نیز سهیم شدم در ریسک سرمایه گذاری سازندگان داخلی از طریق تامین مواد اولیه بوده است.

مدیرعامل گل گهر گفت: گل گهر همواره اعلام کرده اگر کارگاه واجد شرایطی قادر به تولید داخلی هر قطعه ای که تاکنون از خارج وارد می شده، باشد حاضر به تقسیم ریسک می باشد. بدین گونه که هزینه مواد اولیه از طریق گل گهر و هزینه کار و تولید از طریق شرکت مربوطه تامین گردد. در این صورت اگر جواب گرفتیم و محصول با کیفیتی تولید گردید، آنرا خریداری می کنیم در غیر این صورت چون ریسک تقسیم شده، ما مواد اولیه و شرکت تولیدکننده هزینه تولید را ضرر کرده است.

وی تصریح کرد: این اقدام امتحان خود را پس داده است. در تبریز همین کار در توربین های کوره های القایی ۲۰ تنی اجرا شد و نتیجه مطلوبی نیز حاصل شد درحالی که تا پیش از آن، از چین وارد می شد.

تقی زاده ادامه داد: علاوه بر این اقدام، گل گهر یک تیم در کارخانه مستقر کرده که به طور جدی در زمینه مهندسی معکوس کار می کند تا بومی سازی به معنای طی کردن مسیر ایرانی سازی را به نحو احسن انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: ایران در حوزه بومی سازی خطوط کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی قابلیت و توانایی های لازم را دارد و در همین راستا گل گهر عملیات اجرایی یک واحد کنسانتره سازی ۲.۵ میلیون تنی در خرامه استان فارس با تکیه بر تکنولوژی و دانش فنی ایرانی را آغاز کرده است. در این پروژه پیمانکار و مشاور طرح انتخاب شده و زمین آن تهیه شده و آماده کلنگ زنی است. به منظور اجرای این پروژه صحبت هایی صورت گرفته تا حدود هزار میلیارد تومان وام از بانک ملت اخذ شود.

مدیرعامل گل گهر افزود: گل گهر همچنین سرمایه گذاری خوبی در حوزه داخلی سازی نوع پیشرفته و مدرن دستگاه های سنگ شکن دنیا تحت عنوان HPGR انجام داده که این قطعه بر روی خطوط سوار است و ایرادات آن در حال رفع می باشد.

مدیرعامل گل گهر در خاتمه گفت: اعتقاد من بر ارتقا بهره وری نیروی انسانی، توانمندسازی سرمایه انسانی منطقه گل گهر و استفاده حداکثری از توان فکری و اجرایی آنها می باشد که در این راستا توسعه سیستم های مشارکتی براساس اصول منشور اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گرفته است. همچنین استفاده حداکثری از منابع در دسترس شرکت های هم گروه و خلق هم افزایشی در بین این مجموعه ها یکی از اولویت های کاری ما می باشد.

2

تاریخ انتشار : ۲۲ دی ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۰
شناسه مطلب : 23431
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی