روند تولید، مصرف و صادرات فولادِ چین/ نسبت صادرات به تولید فولاد چین به کمترین عدد در یک دهه گذشته خواهد رسید
کیوان جعفری طهرانی، تحلیلگر ارشد فولاد و صنایع معدنی، در کانال تلگرامی خود نوشت: پیش‌بینی می شود در سال ۲۰۲۰ تولید فولاد چین از یک میلیارد تن تجاوز کند؛ ولی به علت افزایش مصرف ظاهری حدود ۹۵۰ میلیون تن از این تولید، مصرف داخلی خود چین خواهد شد. بدین ترتیب صادرات فولاد چین در سال ۲۰۲۰ به محدوده اعداد سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ به ۵۰ میلیون تن با تلرانس مثبت​/منفی ۵ میلیون تن باز می گردد و نسبت صادرات به تولید حدود ۵ درصد می گردد که کمترین عدد از سال ۲۰۱۰ است.

به گزارش  چیلان ، کیوان جعفری طهرانی، تحلیلگر ارشد فولاد و صنایع معدنی، در کانال تلگرامی خود آخرین وضعیت تولید، مصرف و صادرات فولاد چین را بررسی کرد. جعفری طهرانی نوشت:

روند تولید، صادرات و مصرف فولاد چین در بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ صعودی بود به گونه ای که تولید از ۵۷۷.۱ میلیون تن در سال ۲۰۰۹ به ۷۳۱ میلیون تن در سال ۲۰۱۲ ارتقا یافت. مصرف ظاهری هم با رشد مواجه شده و از ۵۷۶.۳ میلیون تن در سال ۲۰۰۹ به ۶۹۱.۷ میلیون تن در سال ۲۰۱۲ رسید.

رشد صادرات نیز قابل توجه بوده و از ۲۳ میلیون تن سال ۲۰۰۹ به یکباره به ۴۰.۵ میلیون تن در سال ۲۰۱۰ رسید و سپس روند صادرات با شیب ملایم تر به ۴۶.۵ میلیون تن در سال ۲۰۱۱ و ۵۳.۳ میلیون تن در سال ۲۰۱۲ رسید. بدین ترتیب نسبت صادرات به تولید هم در سال ۲۰۰۹ حدود ۴ درصد، سال ۲۰۱۰ حدود ۶.۳ درصد، سال ۲۰۱۱ حدود ۶.۶ درصد و ۲۰۱۲ حدود ۷.۳ درصد بوده است.

گفتنی است تولید فولاد چین در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ به ترتیب بالغ بر ۶۳۸.۷ میلیون تن و ۷۰۲ میلیون تن و مصرف ظاهری به ترتیب ۶۱۵.۲ میلیون تن و ۶۷۱.۶ میلیون تن بوده است.

بررسی ها نشان می دهد چین در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ شاهد رشد تولید و صادرات بود به گونه ای که تولید فولاد آن از ۸۲۲ میلیون تن به ۸۲۲.۸ میلیون تن افزایش یافت. صادرات نیز در دوره مذکور افزایش داشته و از ۶۰.۱ میلیون تن به ۹۱.۳ میلیون تن رسید. در این بین مصرف ظاهری با افت همراه بوده و از ۷۷۶.۵ میلیون تن به ۷۴۶.۲ میلیون تن رسید. بدین ترتیب نسبت صادرات به تولید در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ افزایش داشت و درحالی که در سال ۲۰۱۳ حدود ۷.۳ درصد بود در سال ۲۰۱۴ به ۱۱.۱ درصد رسید.

با این حال در سال ۲۰۱۵ و همزمان با اعمال محدودیت ها برای کاهش ظرفیت مازاد فولاد چین تولید و صادرات نسبت به دو سال قبل افت داشت اما مجددا روند تولید صعودی شده و در سال ۲۰۱۹ به بالاترین سطح سال های اخیر رسید و در مقابل با تقویت بازار داخل، روند صادرات کاهشی شد. تولید فولاد چین در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۷۹۸.۸ میلیون تن و صادرات آن ۱۱۰ میلیون تن بوده است. نسبت صادرات به تولید هم در سال مورد بررسی ۱۳.۸ درصد بود. مصرف ظاهری هم ۷۰۱.۸ میلیون تن گزارش شده است.

چین در سال ۲۰۱۶ به تولید ۸۰۸.۴ میلیون تن فولاد دست یافت و صادرات آن به ۱۰۶.۶ میلیون تن تنزل یافت. مصرف ظاهری هم در این سال به ۷۱۵.۲ میلیون تن صعود کرد. نسبت صادرات به تولید هم ۱۳.۲ درصد شد.

این کشور در سال ۲۰۱۷ تولید فولاد را به ۸۳۱.۷ میلیون تن افزایش داد و مصرف ظاهری آن ۷۷۲.۲ میلیون تن شد درحالی که صادراتش به ۷۳.۳ میلیون تن کاهش یافت. نسبت صادرات به تولید هم تنها به ۸.۸ درصد رسید.

چین در سال ۲۰۱۸ اگرچه تولید را با ۱۱ درصد افزایش ناگهانی به ۹۲۲.۸ میلیون تن رساند اما صادراتش به ۶۶.۹ میلیون تن محدود شد. اما در این سال مصرف ظاهری فولاد این کشور همچنان صعودی و ۸۷۰.۱ میلیون تن بود. نسبت صادرات به تولید هم به ۷.۲ درصد رسید.

چین مجددا در سال ۲۰۱۹ تولید را با ۸ درصد افزایش به ۹۹۲.۹ میلیون تن رساند و میزان بیشتری از این تولید را در کشور مصرف کرد و مصرف ظاهری آن به ۹۴۶.۲ میلیون تن رسید. در سال ۲۰۱۹ صادرات این کشور ۶۲ هزار تن گزارش شده و نسبت صادرات به تولید به تنها ۶.۲ درصد رسید.

پیش‌بینی می شود در سال ۲۰۲۰ تولید فولاد چین از یک میلیارد تن تجاوز کند؛ ولی به علت افزایش مصرف ظاهری حدود ۹۵۰ میلیون تن از این تولید، مصرف داخلی خود چین خواهد شد. بدین ترتیب صادرات فولاد چین در سال ۲۰۲۰ به محدوده اعداد سال های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ به ۵۰ میلیون تن با تلرانس مثبت​/منفی ۵ میلیون تن باز می گردد و نسبت صادرات به تولید حدود ۵ درصد می گردد که کمترین عدد از سال ۲۰۱۰ است.

چین تولید، صادرات

2

تاریخ انتشار : ۲۹ تیر ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۲
شناسه مطلب : 32230
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی