عضو هیئت مدیره انجمن فولاد در گفت‌وگو با چیلان پاسخ داد:آیا شرکت‌های بزرگ فولادی عامل بحران آب در کشور هستند؟
سیدرضا شهرستانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار داشت: متأسفانه در مواجهه با بحران آب در کشور، برخی با اجحاف و بی‌انصافی انگشت خود را به سمت بخش صنعت و خصوصاً شرکت‌های بزرگ نظیر فولاد مبارکه نشانه گرفتند و این بخش را عامل این بحران معرفی کردند، در حالی سهم بخش صنعت از مصرف کل آب کشور بسیار ناچیز است و شرکت‌هایی نظیر فولاد مبارکه اقدامات بزرگی در زمینه صرفه‌جویی در مصرف آب انجام داده‌اند.

به گزارش  چیلان ، سیدرضا شهرستانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار داشت: متأسفانه در مواجهه با بحران آب در کشور، برخی با اجحاف و بی‌انصافی انگشت خود را به سمت بخش صنعت و خصوصاً شرکت‌های بزرگ نظیر فولاد مبارکه نشانه گرفتند و این بخش را عامل این بحران معرفی کردند، در حالی سهم بخش صنعت از مصرف کل آب کشور بسیار ناچیز است و شرکت‌هایی نظیر فولاد مبارکه اقدامات بزرگی در زمینه صرفه‌جویی در مصرف آب انجام داده‌اند.

شهرستانی در گفت‌وگو با  چیلان  با ذکر یک مقایسه بین سهم بخش‌های مختلف از مصرف آب گفت: در اروپا، ۳۰ درصد آب در کشاورزی، ۱۱ درصد در بخش شهری و ۵۹ درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود. در حالی که در ایران، سهم بخش کشاورزی از کل آب مصرفی ۹۰ درصد، سهم بخش شهری ۸ درصد و سهم صنعت تنها ۲ درصد است.

سهم ناچیز فولادسازان از منابع آبی کشور

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران خاطرنشان ساخت: آمارها به صراحت نشان می‌دهند که بخش صنعت، سهم بسیار پایینی از کل آب مصرفی در کشور دارد و بنابراین، این بخش اصولاً نمی‌تواند عامل بحران آب در کشور باشد.

وی ادامه داد: عامل بحران در کشور، مصرف بسیار زیاد و هدررفت آب در بخش کشاورزی است و برای رفع این بحران در شیوه کشاورزی کشور، باید تحول بزرگی ایجاد شود.

اقدامات موثر بخش صنعت در حوزه آب

سیدرضا شهرستانی عنوان کرد: شرکت‌های بزرگ نظیر فولاد مبارکه اقدامات شایان توجهی در زمینه افزایش بهره‌وری در حوزه آب و صرفه‌جویی در مصرف آب انجام داده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به خریداری پساب‌ شهرهای مختلف و تصفیه پساب و استفاده از آن در فرآیند تولید صنعتی اشاره کرد. تصفیه پساب در کنار بازچرخانی آب، اقدامات موثری بوده که این شرکت‌ها انجام داده‌اند.

وی افزود: شرکت‌های بزرگ صنایع معدنی علاوه بر سرمایه‌گذاری در تصفیه پساب‌ها، در انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران هم سرمایه‌گذاری کرده‌اند و خط اول انتقال آب خلیج فارس به دو استان کرمان و یزد سال گذشته به بهره‌برداری رسید و سایر خطوط نیز به استان‌هایی نظیر اصفهان و خراسان، ظرف سالیان آتی با سرمایه‌گذاری شرکت‌های صنایع معدنی افتتاح خواهد شد.

سرمایه‌گذاری کلان معدنی‌ها و فولادی‌ها در اقتصاد آب

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تأکید کرد: متهم کردن بخش صنعت و شرکت‌های بزرگ به‌عنوان عامل بحران آب در کشور، اجحاف در حق این شرکت‌ها است که اولاً در مجموع مصرف آب بسیار پایینی دارند و ثانیاً سرمایه‌گذاری قابل توجهی نیز در زمینه اقتصاد آب انجام داده‌اند.

شهرستانی تصریح کرد: مصرف آب بخش کشاورزی در کشور ۹۰ درصد است و برای حل چالش آب، باید الگوی مصرف در بخش کشاورزی اصلاح شود و کشاورزی ما به کشاورزی صنعتی تبدیل شود. دولت در این زمینه باید حمایت لازم را انجام دهد تا در بخش کشاورزی از تکنولوژی‌های جدید استفاده شود و پروژه‌های علمی با کمک بخش دانشگاهی در این زمینه اجرا شود تا شاهد کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی باشیم.

تبعات قطعی برق و گاز شرکت‌های فولادی

عضو هیئت مدیره انجمن فولاد گریزی نیز به چالش تأمین گاز و برق صنعت فولاد زد و گفت: سال گذشته، تولید فولاد ایران به بیش از ۳۰ میلیون تن رسید و برنامه تولید امسال ۳۴ میلیون تن بود. در فصل بهار امسال نیز تولید فولاد کشور رشد حدوداً ۱۵ درصدی نسبت به فصل بهار سال گذشته تجربه کرد. اما متأسفانه بحران قطعی برق شرکت‌های فولادی در تابستان باعث شد تا تولید فولاد کشور در این فصل نسبت به فصل بهار سال جاری، ۵۰ درصد کاهش یابد.

سیدرضا شهرستانی گفت: قطعی برق شرکت‌های فولادی در تابستان امسال باعث شد تا ۲.۵ میلیون تن تولید فولاد کشور در مقایسه با سال گذشته از دست برود. در فصل سرد امسال نیز با چالش گاز روبرو شدیم و پیش‌بینی این است که قطعی یا اعمال محدودیت مصرف گاز نیز باعث شود تا ۲.۵ میلیون تن دیگر از تولید فولاد کشور را نسبت به سال گذشته از دست بدهیم. بنابراین، برآورد این است که تولید فولاد کشور در سال جاری به ۲۵ میلیون تن برسد و این به‌معنای عقب‌ماندگی ۹ میلیون تنی از برنامه تولید سال جاری است.

2

تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۱
شناسه مطلب : 41166
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی