گزارش اختصاصی چیلان از وضعیت صنعت فولاد در 4 سال اخیر:عملکرد دولت یازدهم در صنعت فولاد مثبت بود
دولت یازدهم در حالی ماه های پایانی خود را می گذارند که اکثر فعالان اقتصادی از عملکرد آن بابت ثبات و آرامشی که به بازار داده، اظهار رضایت می کنند. از سوی دیگر سیاست انقباضی دولت، هر چند که در کنترل تورم موفق عمل کرده اما نتوانسته سایه شوم رکود را از سر بنگاه های اقتصادی رفع کند. چیلان در ادامه ارزیابی از عملکرد دولت یازدهم در صنعت فولاد داشته و نظر خوانندگان را به آن جلب می نماید.

در صنعت فولاد نیز آمارها از عملکرد مثبت دولت روحانی حکایت دارد اما علی رغم ارائه بسته های مختلف، انتظار تولیدکنندگان فولاد از دولت برای خروج از رکود برآورده نشده است. فعالان فولادی رکود حاکم بر بازار فولاد را بی سابقه ارزیابی می کنند و معتقدند ساخت و ساز مسکن و پروژه های عمرانی می بایست فعال شوند تا ظرفیت های معطل مانده کارخانجات فولادی به مدار تولید بیاید و از زیان دهی و کاهش تولید و اشتغال واحدهای فولادی جلوگیری شود.

به بهانه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری،  چیلان ، عملکرد دولت یازدهم در صنعت فولاد را از نگاه آمار و ارقام مورد بررسی اجمالی قرار داده ایم:

1 106نمودار شماره ۱- روند تولید فولاد ایران در دولت یازدهم

بر اساس نمودار فوق، تولید فولاد خام ایران در دولت یازدهم با بیش از ۲۸ درصد رشد، از ۱۴.۳ میلیون تن در سال ۹۱ به ۱۸.۴ میلیون تن در سال ۹۵ رسیده است. از سوی دیگر ظرفیت تولید فولاد خام کشور در پایان سال ۹۵ به حدود ۲۹ میلیون تن رسید که برای بهره برداری حداکثری از ظرفیت ایجاد شده نیازمند افزایش تقاضای داخلی یا صادراتی به میزان حدود ۱۰ میلیون تن می باشیم.

2 97نمودار شماره ۲- روند واردات و صادرات فولاد ایران در دولت یازدهم

عملکرد دولت تدبیر و امید در مدیریت صادرات و واردات فولاد کشور مثبت بوده است هر چند که ایراداتی نیز به ویژه از بعد مشوق های صادراتی به سیاست های این دولت وارد است. در دولت یازدهم، صادرات فولاد از زیر بار محدودیت های سهمیه ای خارج شد و صادرات فولاد آزاد شد. همین سیاست که با افزایش قیمت های جهانی فولاد خصوصا در نیمه دوم سال ۹۵ همراه شد، یک جهش صادراتی به میزان ۴۳۶ درصد را برای صنعت فولاد کشور رقم زده است. به عبارت دیگر با سیاست صحیح آزاد سازی صادرات فولاد و علی رغم فقدان مشوق های صادراتی، صادرات فولاد کشور طی ۳.۵ سال، تقریبا ۴.۵ برابر شده است.

از سوی دیگر واردات فولاد به کشور نیز در طی دوره فعالیت دولت یازدهم نصف شده و از ۶.۳ میلیون تن در سال ۹۱ به ۳.۱ میلیون تن در سال ۹۵ رسیده است. کاهش ۵۰ درصدی واردات فولاد به کشور مرهون تقویت تولید داخلی و البته برقراری مکانیسم صحیح تعرفه ای در جهت حمایت از تولید داخلی بوده است که عامل دوم یعنی نظام تعرفه فولاد پس از ۱۲ سال اصلاح شد و هنوز هم در مواردی هنوز ایراداتی وجود دارد که لازم است در دولت دوازدهم مورد توجه قرار گیرد.

پیش بینی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران حکایت از آن دارد که با در مدار تولید قرار گرفتن واحدهای جدید تولیدکننده ورق فولادی، واردات فولاد کشور در سال ۹۶  بیش از ۲۰ درصد دیگر نیز کاهش یافته و به حدود ۲.۵ میلیون تن برسد. همچنین برآوردهای این انجمن حاکی از آن است که صادرات فولاد ایران در سال ۹۶ با حدود ۱۵ درصد افزایش به بیش از ۶ میلیون تن برسد.

3 25نمودار شماره ۳- روند تغییرات تراز تجاری فولاد ایران در دولت یازدهم

در نمودار فوق روند تراز تجاری فولاد کشور طی سالهای فعالیت دولت یازدهم ترسیم شده است که نشان می دهد تراز تجاری فولاد کشور حدود ۷ میلیون تن مثبت شده است. به عبارت دیگر واردات خالص ۵.۱ میلیون تنی سال ۹۱ به صادرات خالص ۲.۲ میلیون تنی در سال ۹۵ تبدیل شده است که علاوه بر جلوگیری از خروج ۲.۵ میلیارد دلار ارز از کشور، بیش از یک میلیارد نیز ارزآوری صورت گرفته است.

2

تاریخ انتشار : ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۰
شناسه مطلب : 12107
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی