مباحثه تولیدکنندگان فولاد در گروه تلگرام چیلان:بحران فولادسازی با نایاب شدن الکترود گرافیتی/ آیا بحران تامین الکترود در کشور خواهیم داشت؟
با توجه به کمبود و نوسانات قیمتی شدید الکترود گرافیتی در فولادسازی، این سوال برای تولیدکنندگان فولاد کشور مطرح شده است که تاثیر الکترود و مصرف آن در تولید هر کیلو فولاد چقدر است؟ و فولادسازی با نایاب شدن الکترود چه آینده ای خواهد داشت؟

تاثیر الکترود و مصرف آن در تولید هر کیلو فولاد چه مقدار است؟ این سوالی است که به تازگی و با افزایش بهای تمام شده و قیمت فروش فولاد مطرح شده است. در این راستا، آقای طاهری زاده، نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد از فعالان و صاحب نظران این حوزه نظرسنجی داشته و نظرات آنها را درخصوص تاثیر الکترود و مصرف آن در تولید فولاد جویا شد.

دکتر بهرام سبحانی، مدیر عامل فولاد مبارکه اصفهان معتقد است، مصرف الکترود گرافیتی در کوره های فولادسازی به پارامترهای متعددی ازجمله شارژ کوره (قراضه، آهن اسفنجی یا ترکیبی) ظرفیت کوره، قدرت ترانس، زمان ذوب (Tap-to-Tap)و کیفیت الکترود بستگی دارد اما در شرایط مناسب مصرف الکترود حدود ۲.۵ کیلو بر تن در کوره قوس و ۱.۵کیلو در کوره پاتیلی است که جمعا ۴ کیلو بر تن می شود.

دکتر سبحانی می گوید، در حال حاضر الکترود برای خرید در بازار جهانی کلا وجود ندارد که قیمت آن مشخص باشد به همین جهت فولادسازی های منطقه در آستانه تعطیلی هستند و برای الکترود قرضی یا خریدنی مرتب با فولاد مبارکه مکاتبه می کنند. تولیدکنندگان هم باتوجه به شرایط فعلی، ادعا می کنند پیشنهاد خرید ٢٠ هزار دلار بر تن از فولادسازان دارند.

مهندس سید رضا شهرستانی، عضو هیئت مدیره انجمن فولاد نیز در این رابطه گفت: آخرین نرخ الکترود مرغوب ۲۰ هزار یورو اعلام شده که هنوز کسی خرید نکرده است ولی اگر خریداران مجبور به خرید بشوند در بهترین شرایط قیمت الکترود به تنهایی ۲۶۵ تومان تمام می شود و در بیشتر کارخانه ها در ایران  ۳۹۴ تومان خواهد بود.

وی معتقد است، دلیل این افزایش نرخ، قیمت تمام شده واحدهای کوره قوس الکتریکی و کوره بلند بود و این مسئله به نوعی جنگ برای تنازع بقا است. وی پیش از این نیز به  چیلان  گفته بود نرخ مواد اولیه ۵۰ درصد افزایش یافته و قیمت الکترود نیز بیش از ۱۰ برابر شده که این مسئله، رشد قیمت فولاد در داخل را به همراه داشته است.

مهندس بهادر احرامیان، مدیر عامل فولاد یزد و عضو هیئت مدیره انجمن فولاد نیز در باره این موضوع اظهار داشت: در ایران با توجه با رواج مصرف آهن اسفنجی تقریبا بیشتر کوره ها، مصرف الکترودی در حدود ۲.۵ کیلو در تن فولاد را دارند. بنابراین با فرض قیمت ٢۵٠٠ دلار اولیه و افزایش قیمت  تا سقف ١٣٠٠٠ دلار افزایش هزینه تولید حداقل  ١٠٠ تومان در کیلو برآورد می شود.

مهندس بهمن تجلی زاده، معاون فروش فولاد خوزستان در رابطه با نگرانی فولادسازان در سطح جهانی درباره موضوع الکترود گفت: الان نگرانی فولاد سازان در سطح جهان، بحث قیمت نیست بلکه آنها نگرانند اگر الکترود  قابل تامین نباشد مشکلات تولیدی برایشان ایجاد شود.

تجلی زاده ادامه داد: قیمت الکترود در حال حاضر دقیقا مانند موضوع کک در ٢ سال پیش است یعنی شاهد روند افزایشی قیمت به دلیل کمبود هستیم. قیمت از ١٢ هزار دلار تا ٢٠ هزار دلار بسته به کیفیت و منبع اعلام قیمت می شود که در حال حاضر متوسط ١۶ هزار دلار است.نرخ مصرف در مجموع حدود ٣ کیلو که با توجه به پایین آمدن کیفیت به سمت ۴ کیلو در حرکت است بنابراین در مجموع سهم الکترود گرافیتی در قیمت تمام شده از ١٠ تا ٢٠ تومان در کیلو به حدود ٢٠٠ تومان نزدیک می شود. وی در خاتمه گفت: بزودی بحران تامین الکترود در کشور خواهیم داشت.

از دیدگاه مهندس مسعود محمد، مدیر بازرگانی فولاد ویان، با کوره جدید قوس اروپایی که امکان تزریق کک و دمش اکسیژن برای حفاظت الکترود  را دارد، حداقل مصرف سه کیلو به ازای هر تن مذاب است و برای کوره های پاتیلی حداقل نیم کیلو محاسبه شده است. البته این ارقام برای بهترین نوع الکترود اروپایی است در غیر این صورت مصارف دو یا سه برابر افزایش می یابد. وی آخرین قیمت الکترود هندی ساز بالا به روسیه را تنی ۲۰ هزار دلار عنوان کرد.

2

تاریخ انتشار : ۱ مرداد ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۱
شناسه مطلب : 13542
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی