گزارش اختصاصی چیلان از نشست خبری میدکو:چهار پیشنهاد پالیزدار/ اتمام پروژه های میدکو تا سال ۹۷/ جزئیات طرح های میدکو/ اجرای ۳۵ پروژه با سرمایه ۲۰هزار میلیارد تومانی در میدکو
سرمایه گذاری توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) در کلیه پروژه ها بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان بود که 13 هزار میلیارد تومان آن محقق شده و مابقی تا سال آینده محقق خواهد شد.

مهندس علی پالیزدار، قائم مقام مدیرعامل و عضو هیئت مدیره هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) در نشست خبری و در جمع خبرنگاران به تشریح اهم فعالیت ها و پروژه های میدکو پرداخت و گفت: میدکو تا سال ۹۷ تمامی پروژه های تعریف شده خود را به مرحله اجرا در می آورد و به اتمام می رساند.

به گزارش خبرنگار  چیلان ، پالیزدار  در ابتدای این نشست تاریخچه ای از فعالیت های میدکو بازگو کرد و افزود: میدکو اگرچه از سال ۸۶ تشکیل شد ولی به مدت یک سال کاری در این مجموعه صورت نگرفت و در نهایت به درخواست بورس، این مجموعه به گروه مالی پاسارگاد واگذار و سهم سایر سهامداران به آن واگذار شد. بنابراین عملا حیات میدکو از شهریور سال ۸۷ بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۸.۵ سال از حیات این مجموعه می گذرد و به جرات می توانم بگویم ما صاحب دانش و اقتدار شده ایم.

اتمام  ۸۵درصد پروژه های میدکو

پالیزدار با تاکید این نکته که ۸۵ درصد از پروژه های میدکو به اتمام رسیده است خاطرنشان کرد: شعار میدکو این است که “توسعه ما از معدن آغاز می شود” و اکنون با دارا بودن زنجیره کامل در صنایع معدنی می توانیم بگوییم تا سال ۹۷ تمامی پروژه هایمان به مرحله بهره برداری برسند.

هدف میدکو: ارتقای ارزش سهام داران و تبدیل شدن به هلدینگ برتر خاورمیانه

عضو هیئت مدیره و قائم مقام مدیرعامل هلدینگ میدکو چشم انداز این شرکت را تبدیل شدن به هلدینگ معدن و صنایع معدنی برتر در خاورمیانه با کلاس جهانی عنوان کرد و گفت: هدف ما نیز ارتقا ارزش سهام داران است که در حال حاضر تعداد سهام داران میدکو ۱.۵ میلیون سهام دار به صورت مستقیم و غیر مستقیم است و با افتخار می توان گفت ما یک مجموعه مردمی هستیم.

وی ادامه داد: قصد داریم ارزش پایدار و بلند مدت برای سهام داران خود ایجاد کنیم و مدلی برای توسعه معدن و صنایع معدنی شویم. باید یاد بگیریم ساختار مدیریتی با رویکرد تولید ثروت ایجاد کنیم و این شدنی است.

وی با تاکید دوباره این نکته که میدکو مدلی برای توسعه معدن و صنایع معدنی است خاطرنشان کرد: میدکو برآیند تجارب است.

جزئیات طرح های میدکو

پالیزدار در تشریح روند تولید در این مجموعه اظهار داشت: میدکو در صورت اجرا و اتمام تمامی طرح ها به تولید ۴.۲ میلیون تن شمش فولاد، ۳ میلیون تن آهن اسفنجی، ۷.۵ میلیون تن گندله، ۸ میلیون تن کنسانتره، ۱.۲ میلیون تن کک متالوژی، ۱.۱ میلیون تن زغال سنگ فرآوری شده، ۴۰۰ هزار تن آهک و دولومیت، ۲۴ هزار تن فروسیلیسیوم، ۵۰ هزار تن مس کاتد، ۱۲ هزار تن لوله مسی و ۵۰۰ مگاوات برق برسد. برای تمامی این طرح ها نیز معادن برای تامین خوراک ورودی گرفته شده و این دقیقا همان مدلی است که در میدکو اجرا شده است.

وی این خبر را نیز اعلام کرد که تا پایان سال میدکو شاهد چند افتتاح مهم در حوزه زنجیره فولاد و مس می باشد.

مکان یابی صحیح پروژه های میدکو

پالیزدار در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به این مسئله که ۹۰ درصد پروژه های میدکو در کرمان است گفت: سهم میدکو تا سال ۹۷ در بخش فولاد ۱۱.۴ درصد از کل ظرفیت فولاد کشور، در بخش گندله ۱۶.۸ درصد، کنسانتره ۱۶.۷ درصد، کاتد مس ۱۲.۲ درصد و کنسانتره زغال سنگ ۳۳ درصد از کل ظرفیت کشور است. چون تولید فولاد میدکو به ۴.۲ میلیون تن رسیده و ظرفیت تولید فولاد کشور تا سال ۹۷ حدود ۳۶.۸ میلیون تن برآورد می گردد. همچنین ظرفیت تولید گندله میدکو ۷.۵ میلیون تن و کنسانتره آن ۸ میلیون تن خواهد شد درحالی که ظرفیت گندله کشور ۴۴ میلیون تن و کنسانتره ۴۷.۸ میلیون تن خواهد شد.

وی تصریح کرد: به لحاظ معادن کرمان یکی از شهرهای بی نظیر محسوب می شود چراکه در یک منطقه کرمان آن هم منطقه گل گهر ۱.۳ میلیارد تن سنگ آهن وجود دارد و بعد از کرمان سنگان و ایران مرکزی در رده های بعدی با بالاترین ذخایر سنگ آهن قرار دارند. علاوه بر سنگ آهن، این استان دارای ذخایر خوب مس و زغال سنگ نیز هست. از اینرو منطقه کرمان به لحاظ موقعیت، شرایط ویژه ای برای راه اندازی واحدهای معدن و صنایع معدنی است.

هزینه تمام شده پایین در میدکو نسبت به سایر فولادسازان

وی ادامه داد: در فولاد یکی از اصلی ترین و پر هزینه ترین بخش ها، هزینه های حمل و جابجایی مواد است که در میدکو دیده نمی شود. از این جهت نسبت به سایر فولادسازان کشور قیمت تمام شده پایین تری داریم که این تفاوت قیمت بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ تومان تخمین زده می شود.

۳۵ پروژه با سرمایه ۲۰ هزار میلیارد تومان در میدکو اجرا شد

قائم مقام مدیرعامل میدکو با بیان اینکه مسئولان در تمامی ارگان ها یاری رسان میدکو بودند اظهار کرد: جمع پروژه های میدکو از ۸.۵ سال پیش، ۳۵ پروژه بوده که درمجموع ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد که ۱۳ هزار میلیارد تومان آن محقق شده و مابقی تا سال آینده و تا زمان اتمام طرح ها محقق خواهد شد.

وی جمع شاغلین در این مجموعه را ۱۰ هزار و ۸۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: سال آینده این رقم به ۱۵ هزار نفر به طور مستقیم خواهد رسید. همچنین هر یک اشتغال ۱۰ تا ۲۰ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد می کند و اگر ده ها شرکت نظیر میدکو شکل بگیرد، قطعا شرایط اشتغال حل خواهد شد و اگر قرار است رقابت کنیم، باید اقتصادی شویم.

جمع ذخیره معادن تحت اختیار میدکو ۷۰۶ میلیون تن است

پالیزدار تعداد معادن سنگ آهن میدکو را در بخش سنگ آهن ۴ معدن عنوان کرد و گفت: گل گهر ۲، گل گهر ۴ و ۶  و جلال آباد را دارد که در گل گهر ۲ و ۴ مشارکتی با گل گهر فعال هستیم و جمع معادن میدکو دارای ذخیره ای بالغ بر ۳۳۷ میلیون تن است. به عبارت دیگر از ۲.۷ میلیارد تن ذخیره قطعی سنگ آهن کشور ۱۲.۵ درصد سهم میدکو است. در بخش زغال نیز با دارا بودن معادن خمرود، زرند و طبس درمجموع ۲۱۰ میلیون تن ذخیره در اختیار داریم. از اینرو می توانیم بگوییم، درمجموع ذخایر معادن میدکو شامل معادن سیلیس، زغال، سنگ آهن، مس، آهک و دولومیت ۷۰۶ میلیون تن برآورد می شود که هیچ فولادسازی این ظرفیت را در کشور ندارد.

قائم مقام مدیرعامل میدکو این را نیز گفت که احجام کار شده در میدکو ۹۷۰ مترمکعب بتن ریزی، ۱۳۷ هزار تن سازه فلزی و ۲۵۱ هزار تن ماشین آلات است. این شرکت همچنین یک میلیون و ۸۹۷ میلیون قطر اینچ لوله و پایپینگ و ۴۷۷۱ کیلومتر کابل نصب کرده است.

وی ادامه داد: مصرف آب ما در هر ثانیه ۱۱۶۶ لیتر است که سالانه ۳۵ میلیون مترمکعب می شود و برای این منظور ۱۵۵ کیلومتر خط لوله احداث کرده ایم. در برق نیز ۱۴۰ کیلومتر خط انتقال، ۳۵۰ دکل و ۶ پست تاسیس کردیم و در مسئله گاز و جاده هم به ترتیب ۸۳ کیلومتر خط انتقال گاز و ۳۳ کیلومتر جاده ایجاد کردیم.

میدکو در حال مطالعه بر روی ۱۰پهنه اکتشافی است

وی در بخش دیگری به پر ریسک بودن عملیات اکتشاف پرداخت و تصریح کرد: یکی از برنامه های میدکو تمرکز بر روی اکتشافات است بدین منظور در حال حاضر در حال مطالعه بر روی ۱۰ پهنه اکتشافی در کشور هستیم. همچنین از دیگر اقدامات ما افزایش ظرفیت واحد احیا مستقیم تا یک میلیون تن و بکار گیری تجهیزاتی در راستای کاهش آب مصرفی در زنجیره فولاد و همینطور استفاده از سیستم شارژ مداوم یا همان هات شارژ در احیا مستقیم است.

پیشنهاداتی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت

پالیزدار ازجمله پیشنهادات به وزارت صمت را تمرکز بر اکتشافات عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه در افق ۱۴۰۴ نیازمند ۱۵۰ میلیون تن سنگ آهن هستیم و درحال حاضر ذخایر کشف شده کشور تنها ۲.۷ میلیارد تن است باید فکر اساسی برای اکتشافات کرد در غیر این صورت پس از ۱۷ و نهایتا ۲۰ سال ذخایرمان جوابگوی نیاز واحدهای داخلی نخواهد بود.

وی تاکید کرد: اکتشافات در کشور باید دغدغه همه شود و باید دولت و ایمیدرو بر روی یک میلیون متر حفاری در سال برنامه ریزی کنند.

موضوع بعدی که پالیزدار در قالب پیشنهاد به وزارت مطرح کرد حق انتفاع بود. وی اظهار داشت: حق انتفاع بایستی حذف گردد و از محل درآمدهای آن به اکتشافات پرداخته شود.

قائم مقام مدیرعامل مدیرعامل میدکو در بحث زغال سنگ نیز پیشنهادات خود را اینگونه مطرح کرد: زغال سنگ نیز نیازمند اکتشافات است چراکه از ۱۲ تا ۱۳ میلیارد تن ذخایر شناسایی شده تنها ۱.۱ میلیارد تن ذخیره قطعی به ثبت رسیده است. بنابراین در این حوزه نیز اکتشافات وسیعی می خواهیم و مشکل اشتغال و محرومیت زدایی هم قطعا با این اقدام حل خواهد شد. همچنین درموضوع زغال درخواست دیگر ما حذف حقوق دولتی معادن زغال و ارائه یارانه به این معادن از سوی دولت است.

2

تاریخ انتشار : ۱۲ شهریور ماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۵۸
شناسه مطلب : 14388
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی