بهره وری نیروی انسانی در فولاد ایران کمتر از ۲۰ درصد ژاپن است
ژاپن به ازای هر نفر بیش از 3 هزار تن فولاد تولید می کند و این یعنی بهره وری فولادسازان ژاپنی از برترین فولادساز ایران 6 برابر بالاتر است.

سید رضا شهرستانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت و گو با  چیلان  با بیان اینکه رقابت شدیدی در دنیا بین تولیدکنندگان ایجاد شده و تنها کسانی موفق خواهند بود که بتوانند هزینه های خود را به حداقل برسانند گفت: همانگونه که مطالعات سال های اخیر نشان داد مصرف انرژی، آب و مواد افزودنی در هزینه های تولید فولاد موثر بوده و قیمت تمام شده را کاهش می دهد اما یکی دیگر از فاکتورهایی که بهره وری را بالا خواهد برد، نیروی انسانی است.

وی افزود: جهان به این سمت حرکت کرده که با تعداد پرسنل محدودتر شاهد تولید فولادهای با کیفیت مطلوب باشد.

شهرستانی اظهار داشت: برخی فولادسازان ایرانی به ازای هر نفر تنها ۱۰۰ تن تولید دارند و بهترین فولادساز کشور فقط ۵۰۰ تن سرانه تولید (با احتساب صنایع بالادست و پایین دست) دارد. حتی علاوه بر کم بودن بهره وری فولادسازان دولتی یا خصولتی، بهره وری شرکت های خصوصی نیز نسبت به نرم های جهانی پایین تر است و حتی شرکت هایی هستند که تولید در آنها به شدت غیر اقتصادی است و توجیه پذیر نمی باشد.

وی ادامه داد: این ارقام درحالی در ایران ثبت می شود که در کشوری نظیر ژاپن به ازای هر نفر بیش از ۳ هزار تن فولاد تولید می گردد و این یعنی بهره وری فولادسازان ژاپنی از برترین فولادساز ایران ۶ برابر بالاتر است. یکی از دلایل این ارتقاء بهره وری استفاده ژاپنی ها از نسل های چهارم تکنولوژی در تولید است و ماشین آلات، سیستم های هوشمند و ربات ها خود تولید را در دست گرفته اند و همین امر سبب شده تعداد نیروی متخصص افزایش و غیر متخصص ها هم حتی به صفر برسد.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اظهار داشت: علاوه بر این خطرات حین کار در صنعت فولاد بالاست و بهتر است که تعداد کارکنانی که با مذاب یا مواد سروکار دارند کمتر گردد تا ریسک تولید کاهش پیدا کند.

وی گفت: تمامی این فاکتورها باعث شده برای اینکه فولادسازان ایرانی در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشند و قدرت رقابت خود را باز یابند، به دنبال ارتقا بهره وری به ویژه بهره وری نیروی کار باشند. از سوی دیگر با توجه به حجم صادرات ۲۵ میلیون تنی فولاد خام که در افق ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده، ۱۰ تا ۱۵ میلیون تن دیگر نیز باید در قالب صنایع دیگر نظیر خودرو، ماشین آلات و لوازم خانگی صادر شود و این امر مستلزم افزایش توان رقابت آنهاست. لذا روی هم رفته اگر بخواهیم رقابت کنیم و تولید را در همین حدود حفظ نماییم و بهبود ببخشیم باید در تمامی زمینه ها از جمله در زمینه نیروی انسانی بهره وری را بالا ببریم.

شهرستانی یکی از راهکارهای ارتقا بهره وری را کنترل تعداد نیروی انسانی دانست و اظهار داشت: برای حفظ اشتغال بهترین کار سرمایه گذاری در صنایع پایین دستی و تخصصی کردن فعالیت هاست. با این اقدام هم ارزش افزوده بیشتری را حاصل خواهیم کرد و هم رفاه بیشتری را برای پرسنل فراهم خواهیم آورد و خطرات حین کار را کاهش می دهیم که برای انجام این کار هم بهتر است تعامل سازنده ای را با شرکت های خارجی داشته باشیم.

2

تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۱
شناسه مطلب : 18351
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی