نگاه واقع گرایانه دولت به صادرات و بازار داخلی فولاد لازم است
مسئولان باید از خود تحریمی دست بردارند و مسیری که پیش گرفته شده را اصلاح کنند. شرایط کنترلی و خود تحریمی تنها کارخانه ها و واحدها را به سمت تعطیلی می کشاند.

جهاندار شکری مدیرعامل ذوب آهن بیستون در گفت و گو با  چیلان  گفت: شرکت های فولادی هزینه زیادی برای حضور در بازارهای صادراتی و کسب سهم از این بازارها کرده اند و چند نرخی شدن ارز آسیب زیادی به آن ها وارد آورده است. برخی شرکت ها نظیر ذوب آهن بیستون از همان ابتدای راه اندازی با هدف صادرات تاسیس شده اند و حتی به منظور اجرای آن، تعهد داده اند اما اکنون که زمان نتیجه گرفتن از سرمایه گذاری های صورت گرفته فرا رسیده، امکان صادرات به دلیل برخی قوانین و دستوری بودن بازگشت ارز، از ما سلب شده است. همین مشکلات سبب شده ذوب آهن بیستون که ۷۰ درصد محصولات خود را صادر می کرد دچار چالش بزرگی شود.

وی افزود: همچنین مسائل تحریم سبب شده شرکت ها به صرافی ها روی آورند و علاوه بر این چون بیش از ۷۰ درصد صادرات شرکت های نوردی به کشورهای عراق و افغانستان است و این کشورها سازوکار درستی برای حواله ندارند، لذا معمولا معاملات با آنها ریالی انجام می شود.

شکری خاطرنشان کرد: در این خصوص تهاتر اقدام خوبی بود که مطرح شد اما براساس آخرین بخشنامه بانک مرکزی، مجددا صادرکننده مکلف به بازگشت بخشی از ارز حاصل از صادرات خود به سامانه نیما شده و تنها مجاز به استفاده بخشی از ارز در قالب تهاتر و واردات کالا می باشد. لذا این مسائل دغدغه کلیه تولیدکنندگان شده است. از سوی دیگر اگرچه فولادسازان تمایل به شفافیت دارند اما تاکید بر عرضه در بازار داخل و تکلیف به عرضه در بورس محدودیت ایجاد می کند. حرکت رو به جلو و پیشرونده مستلزم نگاه واقع گرایانه بجای نگاه دستوری و کنترلی بر قیمت و روند عرضه در بازار می باشد چراکه سود عرضه های دستوری به جیب مصرف کننده نمی رود بلکه نصیب عده ای واسطه گر و دلالان می شود.

وی تاکید کرد: مسئولان باید از خود تحریمی دست بردارند و مسیری که پیش گرفته شده را اصلاح کنند. شرایط کنترلی و خود تحریمی تنها کارخانه ها و واحدها را به سمت تعطیلی می کشاند درحالی که در سال رونق تولید هستیم و باید در شرایطی که فولاد به صورت خاص تحریم شده، کارخانه های فولاد که خط مقدم جنگ اقتصادی محسوب می شوند آزادی عمل داشته باشند و با بخشنامه های صحیح یا برخی بخشودگی ها، به این بخش کمک کرد تا از شرایط بحرانی خارج شود.

2

تاریخ انتشار : ۳۰ شهریور ماه ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۰
شناسه مطلب : 27674
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی