سودآوری شرکت‌های معدنی و فولادی زیر ذره بین چیلان
صنعت فولاد کشور در سال 1401 یکی از بحرانی‌ترین سال‌های خود را پشت سر گذاشته است. در ابتدای سال وضع ناگهانی تعرفه‌های صادراتی موجب تغییر برنامه‌های فروش فولادسازان شد. در ادامه در حالی که بحران برق تابستان در صنعت فولاد نسبت به سال گذشته بهتر مدیریت شد و عمده شرکت‌های فولادی با کاهش تولید بسیار کمتری نسبت به سال گذشته روبرو شدند ( از 70 درصد کاهش تولید در تابستان 1400 به میانگین 30 درصد کاهش در تابستان امسال)، اما در فصل سرمای امسال، بحران گاز بسیار نگران‌کننده‌تر از سال گذشته شد.

به گزارش  چیلان ،صنعت فولاد کشور در سال ۱۴۰۱ یکی از بحرانی‌ترین سال‌های خود را پشت سر گذاشته است. در ابتدای سال وضع ناگهانی تعرفه‌های صادراتی موجب تغییر برنامه‌های فروش فولادسازان شد.

در ادامه در حالی که بحران برق تابستان در صنعت فولاد نسبت به سال گذشته بهتر مدیریت شد و عمده شرکت‌های فولادی با کاهش تولید بسیار کمتری نسبت به سال گذشته روبرو شدند ( از ۷۰ درصد کاهش تولید در تابستان ۱۴۰۰ به میانگین ۳۰ درصد کاهش در تابستان امسال)، اما در فصل سرمای امسال، بحران گاز بسیار نگران‌کننده‌تر از سال گذشته شد.

در این بین حضور روسیه در بازارهای صادراتی ایران در آسیا و کاهش نرخ‌های صادراتی، عمده بازار فولادسازان صادراتی را با چالش‌های جدیدی روبرو کرده است. در این میان به هم‌ریختگی در سمت زنجیره چه از منظر وقوع وضعیت مازاد عرضه در محصولات معدنی و چه از منظر کمبود مواد اولیه فولادسازان در مواقع بحران کاملا قوه ابتکار و برنامه‌ریزی بلندمدت را از مدیران صنعت گرفته است.

در این رابطه، «نشریه  چیلان » در شماره بهمن‌ماه خود (شماره ۱۰۶) تحلیلی با همکاری مسعود جعفری، تحلیلگر ارشد صنعت فولاد گروه مالی کیان منتشر کرده است که بخشی از آن بزودی در سایت  چیلان  آنلاین منتشر می‌شود.

2

تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۲۱
شناسه مطلب : 47758
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی