بزرگ‌ترین خط انتقال آب ایران با سرمایه‌گذاری شرکت‌های معدنی فردا افتتاح می‌شود
با افتتاح قطعه یک طرح عظیم انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، آب شیرین‌شده خلیج فارس به طول 305 کیلومتر وارد سیرجان می‌شود. قطعه نخست این خط انتقال آب، فردا پنج شنبه 15 آبان از سوی رئیس جمهوری افتتاح می شود و آب خلیج فارس در مرحله نخست به تأسیسات شرکت معدنی و صنعتی گل گهر وارد می‌شود.

به گزارش  چیلان ، با افتتاح قطعه یک طرح عظیم انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران، آب شیرین‌شده خلیج فارس به طول ۳۰۵ کیلومتر وارد سیرجان می‌شود. قطعه نخست این خط انتقال آب، فردا پنج شنبه ۱۵ آبان از سوی رئیس جمهوری افتتاح می شود و آب خلیج فارس در مرحله نخست به تأسیسات شرکت معدنی و صنعتی گل گهر وارد می‌شود.

سرمایه گذاری ۳ شرکت گل گهر،‌ملی صنایع مس و چادرملو در فاز اول این پروژه ۱۶۳۰۰ میلیارد تومان بوده است. در این طرح ۱۰ پست برق، ۱۵۰ کیلومتر خط انتقال برق و۷ ایستگاه پمپاژ وجود دارد. ظرفیت آب‌شیرین‌کن این طرح ۶۰۰ هزار مترمکعب در روز است که آن را در رده پنجم دنیا از نظر بزرگی بعد از راس الخیر عربستان، Taweelah امارات، Shuaiba عربستان، Sorek اسراییل و Rabigh عربستان قرار می‌دهد.

ایران حدود ۸۵ آب شیرین کن کنار دریا دارد که ظرفیتی روزانه ۴۰۰ هزار مترمکعب دارد. ظرفیت آب‌شیرین‌کن جدید شرکت‌های معدنی به تنهایی ۶۰۰ هزار مترمکعب در روز است.

طرح انتقال آب خلیج‌فارس به صنایع جنوب شرق کشور، بزرگ‌ترین پروژه‌ آبرسانی کشور محسوب می‌شود که از سال ۹۵ در سه قطعه در مرحله اجرا قرار گرفته و آب گل‌گهر در سیرجان، مس در سرچشمه رفسنجان و چادرملو در یزد را تامین می‌کند و با اجرای این طرح، شیرین‌سازی آب دریا در کنار خلیج‌فارس انجام می‌شود و آب برای مصرف صنایع استان‌های یزد و کرمان تأمین می‌شود که اجرایی شدن تامین آب از دریاهای آزاد توسط سه شرکت معدنی، گامی نو و عملی برای استقلال آبی بخش معدن از منابع زیرزمینی و حفظ محیط زیست است.

2

تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۶
شناسه مطلب : 33416
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی