دکتر عظیمی در گفت‌وگو با چیلان تشریح کرد:آخرین وضعیت تولیدات و طرح‌های توسعه شرکت فرانسوز یزد/ جایگاه فرانسوز یزد در صنعت نسوز کشور
دکتر داوود عظیمی مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت فرانسوز یزد در گفت‌وگو با چیلان، آخرین وضعیت این شرکت و برنامه‌های توسعه‌ای آن را تشریح کرد. وی به کیفیت برتر تولیدات شرکت فرانسوز یزد اشاره کرد و گفت: فرانسوز یزد تاکنون بالغ بر پانصد هزار تن انواع فرآورده‌های ویژه عایق و نسوز را مهندسی و تولید کرده است. عظیمی همچنین اظهار داشت: مهمترین مشکلات ما در تامین مواد اولیه عدم تخصیص به موقع ارز، مشکلات تحریم و هزینه‌های مضاعف و زمان رسیدن به مواد خریداری شده اعم از مسائلی نظیر انتقال ارز، حمل و نقل و... است.

متن کامل این گفت‌وگو به شرح زیر است:

لطفاً برای شروع، شرکت فرانسوز یزد را به‌طور خلاصه برای مخاطبان معرفی کنید؟

شرکت فرانسوز یزد در سال ۱۳۷۶ تاسیس شد و تاکنون بصورت مستمر و صرفا در زمینه مهندسی و تولید نسوزهای ویژه فعالیت می نماید این شرکت تاکنون بالغ بر پانصد هزار تن انواع فرآورده های ویژه عایق و نسوز را مهندسی و تولید نموده است.

مدیران این شرکت به جز بنده، آقای فرهنگ مجاهد رئیس هیئت مدیره و آقای مهندس رامین کیهان آقای مهندس حمید هادیان و آقای مهندس محمد صدوق اعضای دیگر هیئت مدیره هستند.

مشتریان شرکت فرانسوز یزد، بیشتر کدام کارخانجات هستند؟

مشتریان ما کارخانجاتی هستند که با دمای بالا کار می کنند مهمترین مشتریان این شرکت صنایع آهن و فولاد، سیمان ، نفت و پتروشیمی، مس، آلومینیم، سرب و روی و.. میباشند که با توجه به تولیدات ویژه و کیفیت بالایی که فرانسوز یزد دارد بعنوان یکی از برندهای مطرح به مشتریان عرضه می شود. خوشبختانه مشتریان نیز اهمیت کیفیت برتر در بهره وری سازمان خود را درک نموده و به همین دلیل جایگاه فرانسوز یزد در صنعت نسوز مشخص میباشد.

چه پیشنهادی برای تنظیم بازار دارید؟

پیشنهاد ما برای تنظیم بازار این است که تمامی مصرف کنندگان نسوز بویژه صنایع فولاد به بهره وری نسوزها توجه کنند نه تنها به قیمت واحد آن زیرا قیمت بر اساس میزان مصرف بهره وری را مشخص می کند و چه بسا نسوزهایی که قیمت آنها در موقع خرید بالاتر است ولی نرخ مصرف آن چندین برابر کمتر از محصولات با قیمت های رایج است و در کل بهره وری را افزایش و بسیار اقتصادی می شود ضمن آنکه باعث افزایش تولید و جلوگیری از هزینه های دوباره کاری خواهد شد و هزینه عدم النفع تولید نیز شارژ نخواهد شد.

صنعت نسوز با چه مشکلات و چالش‌هایی روبرو است؟

صنعت نسوز با توجه به اینکه با میزان تولید، مصرف انرژی و هزینه تولید ارتباط مستقیم دارد صنعتی استراتژیک و راهبردی است و به منظرم مهمترین چالش آن خرید بدون توجه به راهبردی بودن آن است. فرآورده های عایق و نسوز را بر اساس تاثیر بر تولید، نرخ مصرف و استخراج بهره وری آن باید خرید نه صرفا براساس قیمت، دیرگدازها محصولاتی فوق تخصصی هستند بنابراین انتخاب آنها و تشیخص بهره ور بودن آنها کاری کاملا تخصصی است و بی توجهی به آن هزینه های زیادی را به مصرف کننده تحمیل می نماید. البته نباید فراموش شود که خدمات پس از فروش و نصب دیرگدازها نیز اهمیت به سزایی دارد و ارتباط مستقیمی با بهره وری آنها پیدا می کند که می بایست توجه خاص داشت.

آیا طرح توسعه در دست اجرا دارید؟

بله فرانسوز یزد تولید کننده انواع جرمهای پیشرفته عایق و نسوز، انواع قطعات ریختنی با کاربردهای بسیار حساس از یک کیلوگرم تا بیست تن و انواع لنس های دمش اکسیژن و کربن میباشد که در سال ۱۳۹۹ در حال ایجاد دو هزار متر مربع سالن  جهت استقرار دستگاه‌های جدید و افزایش کیفیت و ظرفیت تولیدات خود است و با توجه به اینکه با این طرح توسعه ظرفیت دوازده هزار مترمربع زمین واقع در شهرک صنعتی یزد تکمیل می شود در سال ۱۴۰۰ با ایجاد هلدینگ فرانسوز یزد و خرید چهل هزارمترمربع زمین جدید برنامه های توسعه مطالعه شده عملیاتی می شود.

به‌طور مشخص، شرکت شما با چه مشکلاتی در حوزه تأمین مواد اولیه روبرو است؟

مهمترین مشکلات ما در تامین مواد اولیه عدم تخصیص به موقع ارز، مشکلات تحریم و هزینه‌های مضاعف و زمان رسیدن به مواد خریداری شده اعم از مسائلی نظیر انتقال ارز، حمل و نقل و… است. جدای از همه این مشکلات بعضا صرافهای معتمد بانک مرکزی پول تولید کننده را می گیرند و انتقال ارز که نمی دهند هیچ، پول را هم برنمی گردانند و اینقدر حمایت می شوند که امکان پس گرفتن پول تولید کننده نیز وجود ندارد.

صنعت فولاد کشور در حال حاضر به چیزی برای رشد و توسعه بیشتر نیاز دارد؟

صنعت فولاد با توجه به اینکه از صنایع مادر است همواره چه در کشور و در جهان مورد توجه بوده است به نظرم آینده صنعت فولاد در جهان همچنان روشن است و مهم است که در کشور استراتژی و برنامه مدون و واضح داشته باشد. بویژه اینکه کشور ما به لحاظ معدن غنی است به لحاظ انرژی، گاز دارد و منابع انسانی متخصص نیز در دسترس است پس صرفا داشتن استراتژی و برنامه های علمی می تواند آینده ای درخشان را برای صنعت فولاد کشور رقم بزند.

در زمینه بومی‌سازی چه دستاوردهایی داشته‌اید؟

مهمترین دستاوردهای فرانسوز یزد در زمینه بومی سازی:

-بومی سازی دانش فنی و تولید دلتاهای سقف کوره قوس الکتریک تا بیست تن با فرمولاسیون جدید و بهره وری معادل نمونه های اروپایی

-بومی سازی دانش فنی، ماشین آلات و تولید لنس های دمش اکسیژن و کربن معادل یک و نیم برابر نمونه های ایتالیایی

– بومی سازی و تولید انواع جرمهای کم آهن پیشرفته واحدهای احیاء و آهن اسفنجی که به پلنتهای مختلف احیا و آهن اسفنجی تولید و تحویل شده اند و بهره وری به مراتب بهتر از انواع اروپایی آن داشته اند.

-بومی سازی دانش فنی جرمهای پیشرفته و خودروان پاتیل ها و تاندیش های فولادسازی

-بومی سازی و تولید جرمهای کوبیدنی دیواره ها و سقف کوره های نورد فولاد

-بومی سازی و تولید جرمهای کوبیدنی آلومینا اسپینل برای کوره های القایی

البته تعداد قابل توجهی از جرمها و قطعات بومی سازی شده برای صنایع سیمان و نفت و پتروشیمی در فرانسوز یزد اتفاق افتاده که  مفصل است و نزد مخاطبین صنایع مربوط تشریح می شود.

در پایان اگر نکته‌ای هست، بفرمایید.

به صراحت باید بگویم که مشتریان فرانسوز یزد بالاترین جابگاه را نزد این شرکت داشته و دارند و فرانسوز یزد همواره با حفظ ارزشها و اخلاق کاری، تکیه بر دانش فنی و تکنولوژی برتر، مواد اولیه بسیار مرغوب و بکارگیری منابع انسانی متخصص و نوآور همواره در خدمت مشتریان خود و صنعت کشور می‌باشد و پاسخ اعتماد آنها را در افزایش قابل توجه بهره وری فرآورده های عایق و نسوز خواهد داد. مشتریان گرانقدر مطمئن باشند چنانچه بهره وری سازمانشان را مورد توجه قرار دهند، محصولات فرانسوز یزد به لحاظ قیمت و کیفیت بسیار بهره ورند و از این نظر شگفتی سازند.

از تمامی کسانی که این مطالب را مطالعه می کنند همچنین از دست اندرکاران نشریه وزین  چیلان  سپاسگزاری می کنم.

2

تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ماه ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۰
شناسه مطلب : 34716
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی