«گزارش ویژه چیلان» از صنعت فولاد در هفته‌ای که گذشت:خبر خوب هفته/ نامه هفته/ گزارش هفته/ بهترین نماد فولادی هفته/ پردرآمدترین شرکت فولادی هفته/ معاملات فولاد در بورس کالا
نگاه چیلان به تحولات هفتگی صنعت فولاد کشور را می‌توانید هر هفته، در چیلان آنلاین بخوانید. خبر خوب هفته گذشته، موافقت اصولی وزارت نیرو با طرح شرکت‌های بخش معدن و صنایع معدنی خصوصاً شرکت‌های زنجیره فولاد برای ساخت بیش از ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه بود. مدیر عامل شرکت برق حرارتی در این خصوص اظهار داشت: در خصوص ساخت نیروگاه توسط صنایع، جلساتی با حضور این صنایع و وزارت صمت برگزار شد طبق درخواست این صنایع ۱۳ پروژه در ۱۲ استان اجرایی می‌شود که از این مسیر ۱۰ هزار و ۵۳۶ مگاوات نیروگاه آماده سرمایه‌گذاری خواهد بود. «گزارش ویژه چیلان» در مورد تحولات مهم صنعت فولاد در هفته گذشته را در ادامه بخوانید.

خبر خوب هفته

خبر خوب هفته گذشته، موافقت اصولی وزارت نیرو با طرح شرکت‌های بخش معدن و صنایع معدنی خصوصاً شرکت‌های زنجیره فولاد برای ساخت بیش از ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه بود. محسن طرزطلب مدیر عامل شرکت برق حرارتی در این خصوص اظهار داشت: در خصوص ساخت نیروگاه توسط صنایع، جلساتی با حضور این صنایع و وزارت صمت برگزار شد طبق درخواست این صنایع ۱۳ پروژه در ۱۲ استان اجرایی می‌شود که از این مسیر ۱۰ هزار و ۵۳۶ مگاوات نیروگاه آماده سرمایه‌گذاری خواهد بود.

وی تصریح کرد:‌ این پروژه‌ها توسط فولاد مبارکه به میزان ۱۵۰۰ مگاوات، فاز ۲ گل گهر ۱۳۰۰ مگاوات، فاز ۲ چادر ملو هزار مگاوات، فولاد خوزستان ۵۰۰ مگاوات، توسعه معادن و فلزات ۷۹۶ مگاوات، ایمیدرو ۵۰۰ مگاوات، آلومینیوم المهدی ۵۰۰ مگاوات، صنایع مس ۸۰۰ مگاوات، آلومینیوم جنوب ۵۰۰ مگاوات، آلومینیوم ایلام ۵۰۰ مگاوات، آلومینیوم ایران ۱۴۰ مگاوات و خط انتقال آب از خلیج فارس هزار مگاوات است که در استان‌های اصفهان، هرمزگان، یزد، کرمان، فارس، مرکزی، خراسان شمالی و جنوبی، سمنان، آذربایجان شرقی، بوشهر و منطقه ویژه پارسیان به اجرا خواهد رسید.

مدیر عامل شرکت برق حرارتی گفت: ما موافقتنامه اصولی را صادر کردیم و به علاقمندان اعلام کردیم که مساعدت‌های لازم جهت تسریع در کار انجام خواهد شد. ما واحدهای گازی در اختیار خود داریم که می‌توانیم آنها را در اختیار شرکت‌های فولادی و معدنی قرار دهیم تا تبدیل به سیکل ترکیبی شود این نیروگاه‌ها در حال بهره‌برداری بوده و به لحاظ سوخت نیز مشکلی ندارند. هر متقاضی بخش صنعت که از این مسیر ورود کند هم به توان تولید برق کشور اضافه کرده و هم سوخت جدید مصرف نمی‌شود. علاوه بر این ساختگاه لازم برای سرمایه‌گذاری و احداث نیروگاه جدید نیز داریم که می‌توانیم به متقاضیان بخش صنعت واگذار کنیم.

وی حجم سرمایه‌گذاری توسط صنایع یاد شده را شش میلیارد یورو برای تولید ۱۰ هزار و ۵۳۶ مگاوات برق عنوان کرد. وی گفت: مدت اجرای پروژه‌ها برای اجرای سیکل ترکیبی سه سال و در بخش گاز ۱۵ تا ۱۸ ماه خواهد بود و عمده تجهیزات نیز از داخل کشور قابل تامین است.

نامه هفته

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طی نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت، ضمن تشریح تبعات توقف فعالیت‌های تولیدی شرکت‌های زنجیره فولاد، پیشنهادات خود برای مدیریت تولید در صنعت فولاد در شرایط کمبود برق را ارائه داد. انجمن فولاد در این نامه با ارائه اطلاعات دقیق نشان داده که میزان مصرف برق زنجیره فولاد صرفاً در حلقه ذوب و فولادسازی بیشتر از سایر صنایع است.

انجمن فولاد پیشنهاد داده که حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد (به جز ذوب و فولادسازی) مشابه سایر صنایع امکان فعالیت و تولید داشته باشند و به واحدهای ذوب و فولادسازی نیز حداقل در زمان غیر از اوج بار مثل ساعات شب، اجازه فعالیت داده شود.

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تأکید کرده است که محدودیت‌های اخیر ابلاغی برای کارخانجات زنجیره فولاد کشور که حداکثر ۱۰ درصد از دیماند مصرفی آنان را مجاز شمرده است، عملاً موجب تعطیلی واحد‌های تولیدی این زنجیره شده که قطعاً تبعات نامطلوبی برای تنظیم بازار داخلی محصولات فولادی خواهد داشت و همچنین موجب اخلال در روند صادرات و ارزآوری فولاد کشور خواهد شد.

انجمن فولاد پیشنهاد داده که به‌جای دستور تعطیلی به کلیه کارخانجات زنجیره فولاد، به این انجمن اجازه داده شود تا با همکاری شرکت‌های تولیدی، با مدیریت تولید در این زنجیره، کاهش برق مصرفی مورد انتظار از صنعت فولاد را برنامه‌ریزی و مدیریت نماید. این انجمن برای تأمین خواسته‌های مرتبط به صرفه‌جویی در مصرف برق همزمان با تداوم فعالیت تولیدکنندگان زنجیره فولاد، ابراز آمادگی کرده است.

بیشتر بخوانید: پیشنهادات انجمن فولاد برای مدیریت تولید زنجیره فولاد در شرایط کمبود برق/ لزوم تفکیک حلقه‌های زنجیره فولاد در محدودیت‌های اخیر توانیر

گزارش هفته

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، آمار تولید فولاد کشور در دوره ۳ ماهه نخست سال جاری را منتشر کرد. طبق آمار منتشرشده، تولید فولاد میانی کشور در ۳ ماهه نخست سال جاری، حدود ۸.۱ میلیون تن بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل، رشد ۶ درصدی را نشان می‌دهد. از نرخ رشد تولید فولاد کشور کاسته شده و اگر محدودیت‌های مصرف برق توسط شرکت‌های زنجیره فولاد ادامه‌دار باشد، شاهد کاهش تولید فولاد کشور در ماه‌های پیش‌رو خواهیم بود.

در دوره ۳ ماهه نخست سال جاری، در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، رشد تولید میلگرد ۱۷ درصد و رشد تولید بیلت و بلوم ۷ درصد بوده است. در ۳ ماهه نخست سال جاری، در مجموع تولید محصولات فولادی نسبت به دوره مشابه سال گذشته، رشد ۷ درصدی داشته است. رشد تولید محصولات طویل ۱۶ درصد و رشد تولید محصولات تخت منفی ۳ درصد بوده است.

همچنین بنا به تازه‌ترین گزارش آماری انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، مجموع صادرات فولاد ایران (فولاد میانی و محصولات فولادی) در دوره ۳ ماهه نخست سال جاری، ۲ میلیون و ۴۹۱ هزار تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل، رشد قابل توجه ۷۴ درصدی را نشان می‌دهد.

در دوره ۳ ماهه نخست سال جاری نسبت مدت مشابه سال قبل، رشد صادرات اسلب ۱۷۶ درصد، رشد صادرات بیلت و بلوم ۲۶ درصد، رشد صادرات کل محصولات فولادی ۱۲۵ درصد و رشد صادرات آهن اسفنجی ۱۵۰۵ درصد بوده است.

بیشتر بخوانید:

رشد ۶ درصدی تولید فولاد کشور در دوره ۳ ماهه نخست سال جاری

رشد ۷۴ درصدی صادرات فولاد ایران در ۳ ماهه نخست جاری

بهترین نماد فولادی هفته

بهترین نماد فولادی بازار سهام در هفته گذشته را باید #فجر دانست. در هفته گذشته سهام شرکت فولاد امیرکبیر کاشان با بازدهی ۸.۳ درصدی بالاترین رشد قیمت هفتگی را در میان نمادهای فولادی به خود اختصاص داد.

عرضه‌های فولادی بورس کالا در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت ۱۴۹ هزار و ۹۴۶ تن، انواع محصولات فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت. قطعی برق شرکت‌های فولادی باعث شد تا در هفته گذشته شمش و اسلب در بورس کالا عرضه نشود و از حجم عرضه محصولات فولادی نیز کاسته شد.

ارزش کل معاملات فولاد در بورس کالا در هفته گذشته ۲۹۳۵ میلیارد تومان بود.

فولاد مبارکه در هفته گذشته از محل فروش محصولات خود در بورس کالا، درآمد ۱۹۷۸ میلیارد تومانی به‌دست آورد. از میان تمام شرکت‌های فولادی، بیشترین ارزش فروش محصولات در بورس کالا در هفته گذشته متعلق به #فولاد مبارکه بود.

2

تاریخ انتشار : ۲۶ تیر ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۵
شناسه مطلب : 36923
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی