«گزارش ویژه چیلان» از صنعت فولاد در هفته‌ای که گذشت:خبر بد هفته/ خبر خوب هفته/ نامه هفته/ بهترین نماد فولادی هفته/ پردرآمدترین شرکت فولادی هفته/ معاملات فولاد در بورس کالا
نگاه چیلان به تحولات هفتگی صنعت فولاد کشور را می‌توانید هر هفته، در چیلان آنلاین بخوانید. خبر بد هفته گذشته، تداوم محدودیت‌های شدید و قطعی برق شرکت‌های فولادی علی‌رغم وعده‌های وزارت نیرو مبنی بر کاهش محدودیت‌ها بود. مدیران شرکت‌های فولادی در هفته گذشته به محدودیت‌های اعمال‌شده برای مصرف برق فولادی‌ها اعتراض کردند و خواستار رفع یا کاهش این محدودیت‌ها شدند. «گزارش ویژه چیلان» در مورد تحولات مهم صنعت فولاد در هفته گذشته را در ادامه بخوانید.

خبر بد هفته

خبر بد هفته گذشته، تداوم محدودیت‌های شدید و قطعی برق شرکت‌های فولادی علی‌رغم وعده‌های وزارت نیرو مبنی بر کاهش محدودیت‌ها بود. مدیران شرکت‌های فولادی در هفته گذشته به محدودیت‌های اعمال‌شده برای مصرف برق فولادی‌ها اعتراض کردند و خواستار رفع یا کاهش این محدودیت‌ها شدند.

امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان در این باره اظهار داشت: علی‌رغم مخالفت‌های گسترده و نارضایتی فعالان عرصه‌ صنعت، طرح افزایش ۵ برابری بهای برق صنایع فولادی و معدنی از ابتدای سال جاری به تصویب رسید و شکل اجرایی به خود گرفت و باعث افزایش ۲۰ درصدی هزینه‌های تولید شمش فولادی شد. در چنین شرایطی انتظار بر این بود که برق‌رسانی به صنایع، روندی مستمر و پایدار به خود بگیرد که عملا در سه‌ ماهه‌ی اول سال نه تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه محدودیت‌های برقی به اوج خود رسید. ابراهیمی کاهش تولید شمش را نتیجه مستقیم محدودیت‌های برق دانست و افزود: در سه ماهه‌ی اخیر محدودیت‌های برق باعث افت تولید فولاد و در نهایت افزایش قیمت در بازار شده است. قطعا تداوم چنین شرایطی علاوه بر ضرر مالی،‌ باعث برهم خوردن تعادل بازار و گرانی‌های کاذب می‌شود. بهترین رفتار در چنین شرایطی پایش مصرف کشور و تقسیم‌بندی منصفانه‌‌ محدودیت‌های برق از سوی وزارت نیرو است.

مهندس ناصر تقی زاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با بیان ظرفیت‌های تولید برق این شرکت و همکاری خوبی که با وزارت نیرو داشته است، گفت: شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، علاوه بر نیروگاه برق ۵۰۰ مگاواتی، حدود ۱۰ مگاوات تولید انرژی برق خورشیدی و ۲۵ مگاوات نیز از طریق نیروگاه گازوئیلی راه‌اندازی و به مدار اضافه کرده است ولی علی‌رغم تمامی این همکاری‌ها از طرف شرکت، وزارت نیرو کمترین همکاری را با ما داشته است. در حال حاضر کوره ذوب و قسمت فولادسازی تعطیل شده است. کاهش تولید ۱۰۰ هزار تنی شمش فولادی که موجب تحمیل خسارات مالی بسیار به شرکت شده است از جمله خسارات و آسیب‌های ناشی از  قطعی برق است.

نادر جعفر یوسفی مدیرعامل شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران در این‌باره عنوان کرد: برخی از موانع مانند محدودیت‌های ناشی از مصرف برق شرایط را برای این گروه فولادی دشوار کرده است. محدودیت‌های پیش آمده طی ۲ ماه اخیر، باعث توقف برخی از خطوط کارخانه و یا کاهش تولید شده است و این شرایط، ضرر و زیان فراوانی را برای گروه صنعتی فولاد ایران درپی داشته است. توقف و یا کاهش بهره‌برداری از خطوط تولید به کاهش درآمدهای این شرکت منجر شده است که برای جبران زیان‌های پیش آمده باید منابع مالی جدیدی ایجاد شود.

مهندس ایمان عتیقی مدیرعامل شرکت گل گهر نیز در این‌باره گفت: با توجه به شرایطی که در حال حاضر به صنایع تحمیل شده است، در زمینه تامین برق مورد نیاز واحد‌های تولیدی بسیار گله‌مندیم. کاهش بین ۱۰ تا ۹۰ درصدی مصرف برق در طول این دوره، موجب آسیب جدی و بسیار زیادی به تجهیزات و همچنین صنایع زیردستی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر شده است.

خبر خوب هفته

خبر خوب هفته گذشته، اضافه شدن تولید میلگرد سایز ۵۰ به سبد محصولات شرکت ذوب آهن اصفهان و صادرات نخستین محموله از فولاد خراسان به قزاقستان بود.

کارکنان  ذوب آهن اصفهان برای نخستین بار در کارگاه نورد ۵۰۰ موفق به تولید میلگرد سایز ۵۰ شدند که علاوه بر ایجاد ارزش افزوده بالاتر، نیاز کشور به این محصول را نیز تامین می‌کند. محمد امین یوسف‌زاده مدیر مهندسی نورد ذوب آهن اصفهان در خصوص محصول صنعتی جدیدی که به سبد محصولات ذوب آهن اضافه شده، گفت: در چند سال اخیر، تحریم‌ها و کند شدن روند واردات باعث شد، انگیزه‌ها برای تولید محصولات صنعتی جدید افزایش یابد و ذوب آهن نیز در راستای تامین نیازهای بازار به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر رفت تا ضمن تامین نیاز داخل، روند سودآوری شرکت حفظ شود. طراحی تولید میلگرد ۵۰ در یک ماه انجام شد و خوشبختانه در تست اول به تولید انبوه رسید و حدود ۴ هزار تن براساس نیاز بازار تولید شد.

کسری غفوری مدیرعامل فولاد خراسان هم با بیان این که برای نخستین بار محصول نهایی این مجتمع، شامل ۵۰۰ تن مقاطع فولادی ساختمانی در تیرماه امسال از طریق بندر امیرآباد و از مسیر دریای مازندران به قزاقستان صادر شد، گفت: این بسته صادراتی شامل ۵۰۰ تن میلگرد سایز ۱۴ و ۲۰ است که ظرف روزهای آینده از این مسیر دریایی به کشور قزاقستان وارد می‌شود.

حجم و ارزش صادرات مجتمع فولاد خراسان در چهارماه نخست امسال نسبت مدت مشابه سال ۱۳۹۹ حدود دو برابر شده است و در حوزه فروش محصولات نهایی هم این شرکت توانسته رشد قابل توجهی را به ثبت برساند.

نامه هفته

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طی نامه‌ای خطاب به قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی گفت که شرایط بحرانی در تأمین برق صنایع فولاد، باعث تحمیل خسارات سنگین روزانه به زنجیره فولاد و اقتصاد کشور شده و به طور میانگین بیش از ۸۵ درصد تولید واحدهای فعال زنجیره فولاد را به تعطیلی کشانده است که قطعاً تبعات نامطلوب آن بر بازار داخلی و صادراتی فولاد ایران در ماه‌های آینده بیش از زمان کنونی پدیدار خواهد شد. این انجمن، برنامه‌ریزی تولید عادلانه و متوازن برای کلیه صنایع انرژی‌بر در شرایط بحرانی فعلی و پرهیز از قرار گرفتن همه بار کمبود برق بر دوش صنایع فولاد و سیمان را خواستار شد.

انجمن فولاد در نامه خود پیش‌بینی کرده که وضعیت نامطلوب کمبود برق تا پایان مردادماه ادامه داشته باشد و بر این اساس درخواست کرده با برنامه‌ریزی عادلانه شرایط تولید حداقلی کارخانجات زنجیره فولاد در جهت تنظیم بازار داخلی و رفع تعهدات ضروری صادراتی فراهم شود. این انجمن از قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی درخواست کرده که جلسه فوق‌العاده‌ای با موضوع برنامه‌ریزی تولید عادلانه و متوازن توسط کلیه صنایع انرژی‌بر در شرایط کمبود برق برگزار شود و آمادگی خود جهت ارائه برنامه پیشنهادی در این جلسه را اعلام کرده است.

بیشتر بخوانید: درخواست انجمن فولاد از وزارت صمت برای برنامه ریزی عادلانه تولید در صنایع انرژی‌بر

بهترین نماد فولادی هفته

بهترین نماد زنجیره فولاد در بازار سهام در هفته گذشته را باید #کچاد دانست. در هفته گذشته سهام شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با بازدهی ۸.۸ درصدی بالاترین رشد قیمت هفتگی را در میان نمادهای زنجیره فولاد به خود اختصاص داد.

عرضه‌های فولادی بورس کالا در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت ۵۹ هزار و ۶۷۷ تن، انواع محصولات فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت..

ارزش کل معاملات فولاد در بورس کالا در هفته گذشته ۹۳۸.۲ میلیارد تومان بود.

ذوب آهن اصفهان در هفته گذشته از محل فروش محصولات خود در بورس کالا، درآمد ۳۹۹.۴ میلیارد تومانی به‌دست آورد. از میان تمام شرکت‌های فولادی، بیشترین ارزش فروش محصولات در بورس کالا در هفته گذشته متعلق به #ذوب آهن اصفهان بود.

2

تاریخ انتشار : ۹ مرداد ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۵
شناسه مطلب : 37142
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی