مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا در گفت‌وگو با چیلان:ارزش تولیدات فولاد غرب آسیا به ۱ میلیارد دلار در سال خواهد رسید
مهندس غلامرضا خلیقی، مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا اظهار داشت: خط جدید نورد سرد فولاد غرب آسیا در آذر 1401 به بهره‌برداری می‌رسد و با بهره‌برداری از این طرح توسعه، ظرفیت تولید این شرکت به یک میلیون تن در سال می‌رسد که با قیمت‌های امروزی، در صورت تأمین پایدار مواد اولیه، ارزش تولیدات این شرکت حدود 1 میلیارد دلار در سال خواهد بود.

به گزارش  چیلان ، مهندس غلامرضا خلیقی، مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا اظهار داشت: خط جدید نورد سرد فولاد غرب آسیا در آذر ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد و با بهره‌برداری از این طرح توسعه، ظرفیت تولید این شرکت به یک میلیون تن در سال می‌رسد که با قیمت‌های امروزی، در صورت تأمین پایدار مواد اولیه، ارزش تولیدات این شرکت حدود ۱ میلیارد دلار در سال خواهد بود.

 

ضرورت واقعی‌سازی قیمت‌های پایه عرضه در بورس کالا

مدیرعامل فولاد غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار  چیلان  گفت: عرضه تلفیقی ورق گرم داخلی و وارداتی توسط فولاد مبارکه روش مناسبی برای تامین کسری موجود در بازار ورق گرم است. با این وجود، خریداران ورق گرم در این عرضه‌ها ملزم به این شده‌اند که نصف مبلغ خرید را به صورت نقدی پرداخت کنند که نقدینگی بسیار بالایی می‌خواهد و پرداخت این نقدینگی از توان تولیدکنندگان بزرگ ورق سرد خارج است. وی افزود: همان‌طور که می‌دانید از زمان خرید در بورس کالا تا تحویل مواد اولیه و تبدیل آن به محصول نهایی، چیزی قریب چهار ماه طول می‌کشد و تولیدکنندگان قادر به تأمین نقدینگی سنگین برای خرید نقدی از بورس کالا نیستند. امیدوارم این مشکل به زودی رفع شود.

خلیقی عنوان کرد: یکی از مشکلات فعلی تولیدکنندگان ورق سرد، پایین‌تر بودن قیمت پایه عرضه ورق سرد در بورس کالا نسبت به قیمت خرید مواد اولیه است که این موضوع هیچ مبنایی ندارد و خواستار واقعی‌سازی قیمت پایه عرضه ورق سرد هستیم.

موانع جدید بر سر راه تولیدکنندگان

مدیرعامل فولاد غرب آسیا تصریح کرد: بر اساس شعار سال قرار بود از تولید مانع‌زدایی صورت گیرد و تولید «روان» شود و رونق بگیرد، اما متأسفانه شاهد موانع جدیدی هستیم. از ابتدای آذرماه تأمین گاز فولاد غرب آسیا محدود شده و به ۵۰ درصد دیماند مصرفی کاهش یافته است که این موانع کاهش تولید را درپی داشت.

به گزارش  چیلان ، خلیقی در تشریح محدودیت‌های مصرف انرژی گفت: شرکت فولاد غرب آسیا در تابستان امسال تقریباً به مدت سه ماه با قطعی یا محدودیت مصرف برق روبرو بود و این امر باعث شد تا تولید این شرکت کاهش یابد.

وی خاطرنشان ساخت: ما در سه ماهه نخست امسال، ۱۱۰ درصد ظرفیت اسمی، تولید واقعی داشتیم و ۱۳۷ هزار تن محصول تولید کردیم اما با محدودیت‌های مصرف انرژی در تابستان، این رشد تولید متوقف شد و میزان تولید غرب آسیا در تابستان امسال، ۸۰ هزار تن بود.

دولت متضرر بحران کمبود انرژی

خلیقی عنوان کرد: بحران کمبود انرژی باعث تحمیل ضرر و زیان به شرکت‌ها و کاهش تولید می‌شود. اما تنها شرکت‌ها از بابت بحران انرژی، متضرر نمی‌شوند. شرکت فولاد غرب آسیا در سه ماهه نخست امسال که این موانع وجود نداشت، ۵۰ میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کرد اما محدودیت‌های مصرف برق در سه ماهه دوم امسال و کاهش تولید باعث شد تا این شرکت ۲۵ میلیارد تومان مالیات در فصل تابستان پرداخت کند. پس دولت نیز از این بحران متضرر می‌شود.

مدیرعامل شرکت فولاد غرب آسیا بیان داشت: متأسفانه محدودیت‌های انرژی تنها به قطعی برق در تابستان امسال محدود نشد و در ماه‌های سرد امسال نیز شرکت‌ها با بحران محدودیت مصرف گاز روبرو هستند. از ابتدای آذر، مصرف گاز شرکت‌ها با محدودیت مواجه شده که این متأسفانه این امر به تولید آسیب جدی وارد می‌کند.

این مدیر فعال فولادی خاطرنشان ساخت: ما برای حل بحران برق و تأمین برق فولاد غرب آسیا قصد داریم نیروگاه اختصاصی به ظرفیت ۲۵ مگاوات تأسیس کنیم اما وزارت نیرو به درستی در این زمینه همکاری نمی‌کند و احداث نیروگاه، یک روند بوروکراتیک پیچیده و طولانی دارد. وزارت نیرو می‌خواهد شرکت گاز نامه بدهد که گاز نیروگاه را تأمین می‌کند. اگر ما نیروگاه اختصاصی تأسیس کنیم، مشکل قطعی برق‌مان در تابستان حل می‌شود اما باز در زمستان به دلیل کمبود گاز در کشور، ممکن است گاز به نیروگاه تحویل داده نشود و در زمستان همزمان با مشکل برق و گاز روبرو شویم. از دولت انتظار داریم این موانع زیرساختی را جلوی پای تولیدکنندگان بردارد و همکاری لازم را با صنعتگران و سرمایه‌گذاران به‌عمل آورد.

2

تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۰۳
شناسه مطلب : 41348
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی