استفاده بهینه از سرباره‌های فولاد مبارکه در پروژه‌های راه‌سازی و جاده‌ای
رئیس واحد حمل و فراوری سرباره شرکت فولاد مبارکه گفت: در سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» و در لبیک به تأکیدات رهبر معظم انقلاب برای تحقق شعار سال، به دنبال تدوین دستورالعمل استفاده از سرباره‌های فولادسازی در لایه‌های اساس و زیراساس راه‌سازی و جاده‌ای، زمینه قانونی لازم برای استفاده از سرباره‌ها در پروژه‌های راه‌سازی و جاده‌ای فراهم شد.

به گزارش  چیلان ،رحیم خلقی رئیس واحد حمل و فراوری سرباره شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه بیش از ۵۰ میلیون تن سرباره در مجاورت کارخانه‌های فولادسازی انباشت می‌شود، اظهار کرد: سرباره علاوه‌بر اینکه ضرری برای محیط‌زیست ندارد، بلکه از آن می‌توان به‌عنوان یک محصول جانبی مانند اساس و زیراساس و بالاست ریلی و بلوکاژ و پرکننده جاده‌ها و پل‌ها و خصوصا در صنعت سیمان و در پروژه‌های راه‌سازی و جاده‌ای استفاده کرد.

رئیس واحد حمل و فراوری سرباره شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۷ کارگروهی با عنوان کارگروه سرباره به جهت شناسایی روش‌های جهت استفاده از سرباره در پروژه‌های راه‌سازی، جاده‌ای، ریلی و… در مجموعه ایمیدرو و با محوریت شرکت ملی فولاد ایران و همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه تشکیل شد.

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه نقش پررنگ و بسزایی در تشکیل کارگروه سرباره داشته است، اذعان داشت: طی سال‌های اخیر جلسات متعددی همراه با انجام آزمایش‌های مختلف بر روی نمونه‌های سرباره انجام پذیرفت. در کشور ما علی‌رغم مطالعات و پروژه‌های متعدد پیرامون این موضوع، به دلیل عدم ارائه ضوابط و معیارهای لازم برای کنترل کیفی طراحی و اجرا، درخصوص این مسئله خلأ قانونی وجود داشت و این موضوع عملیاتی نشد.

خلقی تصریح کرد: خوشبختانه در این کارگروه با همکاری مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی و با استناد به مطالعات و تحقیقات انجام‌شده در این مرکز، تعدادی از دانشگاه‌های کشور و آسیب‌شناسی علل آن، این کارگروه اقدام به تدوین راهنمای استفاده از سرباره‌های فولادسازی در لایه‌های اساس و زیراساس راه کرده است.

وی ابراز داشت: در این دستورالعمل و راهنما که طی ۳ سال بر اساس آزمایش‌های متعدد انجام گرفت، ضمن ارائه مشخصات فنی و ویژگی‌های انواع مصالح سرباره‌ای، معیارهای پذیرش و آزمون‌های کنترل کیفی و ملاحظات لازم برای طراحی و اجرا با مصالح سرباره فولاد جهت استفاده در پروژه‌های راه‌سازی و جاده‌ای ارائه شده است.

رئیس واحد حمل و فراوری سرباره شرکت فولاد مبارکه تأکید کرد: با تدوین این راهنما، جلسات فنی و کارشناسی به‌منظور درج در ردیف فهرست بهای راه، با هدف کاربردی شدن سرمایه‌های فولادسازی در پروژه‌های راه‌سازی و جاده‌ای پیگیری و در ادامه با بررسی و مذاکرات فنی کارشناسی با اعضای کمیته راهبردی نشریه ۱۰۱، جامعه مهندسی تولیدکنندگان فولاد و جمعی از صاحب‌نظران امور نظام فنی و اجرایی، برای نخستین بار ردیف‌های مربوط به تهیه و استفاده از مصالح سرباره فولاد به‌عنوان مصالح اساس و زیراساس راه در فهرست‌بهای واحد پایه رشته راه و راه‌آهن و باند فرودگاه سال ۱۴۰۱ در فصل‌های ۱۴ و ۲۰ تعریف شده است.

وی ادامه داد: امید است با تحقق این مهم که نتیجه چندین سال کار مهندسی و آزمایش‌های مختلف بر روی سرباره بوده است، شاهد کاهش تخریب منابع طبیعی و زیست‌محیطی باشیم و پیمانکاران راه و ابنیه نیز از سرباره در پروژه‌های خود استفاده کنند.

خلقی در پایان اضافه کرد: از زحمات کلیه همکاران خود در فولاد مبارکه و دیگر شرکت‌های فولادساز که طی سال‌های گذشته ما را در این کارگروه همراهی کردند، تقدیر و تشکر می‌کنم و قدردان حمایت‌های همه‌جانبه مدیرعامل، معاون بهره‌برداری و دیگر مدیرانی که پشتیبان و مشوق اصلی در این موضوع بودند، هستم.

2

تاریخ انتشار : ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۹
شناسه مطلب : 41839
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی