«گزارش ویژه چیلان» از صنعت فولاد در هفته‌ای که گذشت:خبر بد هفته/ خبر خوب هفته/ نامه هفته/ پردرآمدترین شرکت فولادی هفته/ معاملات فولاد در بورس کالا
نگاه چیلان به تحولات هفتگی صنعت فولاد کشور را می‌توانید هر هفته، در چیلان آنلاین بخوانید. خبر خوب هفته گذشته،  «گزارش ویژه چیلان» در مورد تحولات مهم صنعت فولاد در هفته گذشته را در ادامه بخوانید.

خبر خوب هفته

خبر خوب هفته گذشته، اعلام برنامه تولید ۳ میلیون تنی ذوب آهن اصفهان برای سال جاری بود. در سال گذشته بالاترین رکورد سالانه تولید چدن مذاب در تاریخ قدیمی‌ترین شرکت فولاد ایران با عدد ۲ میلیون و ۷۶۸ هزار تن رقم خورد و این شرکت قصد دارد در سال جاری، برای دومین سال پیاپی در حوزه تولید رکوردشکنی کند.

البته برنامه‌ریزی ذوب آهن برای رکوردشکنی صرفاً کمی نخواهد بود. ایرج رخصتی سرپرست مدیریت عامل شرکت ذوب آهن اصفهان در خصوص دو هدف اصلی سال ۱۴۰۱ گفت: مرز تولید سه میلیون تن چدن را در ذوب آهن به عنوان یک هدف مهم در دستور کار قرار دادیم و همزمان با افزایش کمی، میزان تولید محصولات دارای ارزش افزوده بالا نیز طبق برنامه حداقل باید به ۸۰۰ هزار تن برسد تا افزایش کمی و کیفی تولید را در کنار همدیگر داشته باشیم.

رخصتی تولیدات بخش‌های مختلف ذوب آهن اصفهان را در سال ۱۴۰۰ چنین برشمرد: نسبت تولید آگلومره در مقایسه با سال ۱۳۹۹، ۱۰۳ درصد، کک خشک ۱۰۱.۴ درصد، چدن مذاب ۱۰۹ درصد، فولادخام ۱۰۴ درصد و در بخش محصولات نوردی نیز ۱۰۷  درصد بود و در مجموع نسبت تولید محصولات اصلی نیز ۱۰۸ درصد در مقایسه با سال ۱۳۹۹ بوده است.

سرپرست شرکت ذوب آهن اصفهان عنوان کرد: بازار داخلی در سال گذشته تقریبا در رکود بود و بنابراین ذوب آهن بر مقوله صادرات متمرکز شد و در این بخش یک میلیون و ۱۱۶ هزار تن محصول با توجه به موقعیت‌های جغرافیایی، محدودیت‌ها و تحریم‌ها صادر شد که موفقیت بزرگی به شمار می‌رود. از این عدد صادراتی تقریبا ۶۳۳ هزار تن بلوم و بیلت، ۳۱۹ هزار تن محصولات نوردی و ۱۶۳ هزار تن  نیز چدن جامد بوده است. این اعداد صادراتی مهر تایید دیگری بر کیفیت محصولات ذوب آهن اصفهان در سطح جهانی است.

ایرج رخصتی در خصوص میزان مصرف آب در ذوب آهن اصفهان نیز گفت: این شرکت موفق شد در سال گذشته،کمترین میزان مصرف آب را به نسبت تولید در تاریخ خود داشته باشد به نحوی که میزان مصرف آب صنعتی به فولاد خام ۳.۷ متر مکعب شد و میزان مصرف آب صنعتی به چدن تولیدی نیز ۳.۳ بوده است که این اعداد بهترین رکورد تاریخ ذوب آهن در زمینه مصرف آب به ازای تولید به شمار می‌روند و البته با اجرای پروژه‌های توسعه قطعا در سال‌های آتی این عدد مجددا کاهش می‌یابد.

خبر بد هفته

خبر بد هفته گذشته، به محدودیت‌های مصرف برق صنایع در سال جاری مربوط می‌شد. رضا محتمشی‌پور معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت هفته گذشته گفت: متأسفانه در کشور ما بار محدودیت‌های انرژی به بخش صنعت منتقل می‌شود و سیاست‌گذاران هیچ کاری برای اصلاح مصرف انرژی در بخش خانگی انجام نمی‌دهند. سال گذشته محدودیت‌های شدیدی در حوزه مصرف انرژی برای بخش صنعت داشتیم و امسال این محدودیت‌ها بیشتر خواهد بود.

وی افزود: آینده صنعت فولاد نمی‌تواند مثل گذشته آن باشد و باید در حوزه تولید و مصرف انرژی، اقدامات اساسی انجام دهیم. مشکل اصلی انرژی در حوزه گاز است و برای تولید برق به گاز نیاز است که هنوز در حوزه افزایش تولید گاز، اقدام چندانی صورت نگرفته است.

مهندس اتابک معاون اقتصادی بنیاد مستضعفان نیز در هفته گذشته با انتقاد نسبت به تحمیل بار کمبود برق به صنعت فولاد گفت: رشد ظرفیت تولید برق از ۹ درصد به ۲ درصد در یک دهه گذشته کاهش یافته و قطعی برق ضرر زیادی به صنعت فولاد وارد کرده است. نباید برق کولر گازی را به برق کوره شرکت‌های فولادی ترجیح داد، چون قطع برق صنایع تورم را به سفره مردم تحمیل می‌کند. در ۶ ماه گذشته، هزینه تامین برق و گاز شرکت‌های فولادی بیش از ۷ برابر شده است. وضع عوارض و تحمیل هزینه و محدودیت‌های انرژی به صنعت فولاد با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد.

نامه هفته

سعید عمرانی معاون قضایی دادستان کل کشور طی نامه‌ای به سرپرست سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از آمادگی دبیرخانه اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه برای همکاری جهت «تهیه شیوه نامه‌ای حاوی منافع معقول زنجیره فولاد، حقوق مصرف‌کنندگان، کوتاهی دست دلالان، حذف رانت تحدید اختیارات فرابورسی (شرکت بورس کالا) و انتقال تدریجی تنظیم بازار فولاد به مجمع یا کنسرسیوم فولادی‌های کشور» خبر داد.

در نامه معاون قضایی دادستان کل کشور آمده است که هر تصمیمی برای بازار و صنعت فولاد، «بدون تعامل با بخش خصوصی و اتخاذ روش‌های دستوری محکوم به شکست است». عمرانی به سرپرست سازمان حمایت گفته است که «کارخانه‌های فولادی پائین دستی با کمترین ظرفیت کار و بعضی کلاً تعطیل شده‌اند».

بیشتر بخوانید:

معاون دادستان کل کشور: کارخانه‌های فولادی پایین‌دستی با کمترین ظرفیت کار می‌کنند

عرضه‌های فولادی بورس کالا در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت ۴۰۴ هزار و ۹۱۹ تن، انواع شمش و محصولات فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت. ارزش کل معاملات فولاد در بورس کالا در هفته گذشته ۶۹۶۷ میلیارد تومان بود.

فولاد خوزستان در هفته گذشته از محل فروش محصولات خود در بورس کالا، درآمد ۱۳۸۲ میلیارد تومانی به‌دست آورد. از میان تمام شرکت‌های فولادی، بیشترین ارزش فروش محصولات در بورس کالا در هفته گذشته متعلق به «فخوز» بود.

2

تاریخ انتشار : ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۳۱
شناسه مطلب : 42133
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی