«گزارش ویژه چیلان» از صنعت فولاد در هفته‌ای که گذشت:خبر خوب هفته/ خبر بد هفته/ رویداد هفته/ پردرآمدترین شرکت فولادی هفته/ معاملات فولاد در بورس کالا
نگاه چیلان به تحولات هفتگی صنعت فولاد کشور را می‌توانید هر هفته، در چیلان آنلاین بخوانید. خبر خوب هفته گذشته، رکوردشکنی تولید روزانه گندله در شرکت فولاد خوزستان بود. رکورد تولید روزانه واحد گندله‌سازی ۲ این شرکت، پس از هفت سال شکسته شد. در بیستم آذرماه ۱۴۰۰، رکورد تولید گندله‌سازی ۲ به دوازده هزار و ۸۸۰ تُن رسید. «گزارش ویژه چیلان» در مورد تحولات مهم صنعت فولاد در هفته گذشته را در ادامه بخوانید.

خبر خوب هفته

خبر خوب هفته گذشته، رکوردشکنی تولید روزانه گندله در شرکت فولاد خوزستان بود. رکورد تولید روزانه واحد گندله‌سازی ۲ این شرکت، پس از هفت سال شکسته شد. در بیستم آذرماه ۱۴۰۰، رکورد تولید گندله‌سازی ۲ به دوازده هزار و ۸۸۰ تُن رسید.

گفتنی است پس از سه سال در آبان ماه ۱۴۰۰کارکنان فولاد خوزستان توانستند با تولید ۳۴۲ هزار ۸۲۴ تُن رکورد تولید ماهیانه شمش را ارتقا دهند. فولاد خوزستان در مهر ماه امسال نیز توانسته بود رکورد تولید ماهانه تختال را با تولید ۱۷۹ هزار و ۲۱۲ تُن پس از سه سال ارتقا دهد. در هفتم آبان ماه نیز رکورد روزانه تولید تختال پس از پنج سال با ۷۳۳۸ تُن تولید در این شرکت شکسته شد و در روز ۱۳ آبان هم رکورد جدید تولید روزانه شمش فولادی پس از دو سال در این شرکت ثبت شد.

بیشتر بخوانید:

پس از هفت سال رکورد تولید گندله در فولاد خوزستان شکسته شد

خبر بد هفته

کسری گاز و پیشی گرفتن مصرف از تولید گاز در کشور باعث شد تا گاز برخی از شرکت‌های فولادی قطع شود و تعدادی از شرکت‌های فولادی نیز مشمول محدودیت‌های شدید مصرف گاز شده‌اند. سیدرسول خلیفه‌سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران هفته پیش در این خصوص گفت: گاز برخی از صنایع عضو انجمن فولاد در آذرماه قطع شده و برخی دیگر هم با محدودیت ۵۰ درصدی مصرف گاز مواجه شده‌اند.

دبیر انجمن فولاد گفت: تبیین این چالش جدید تولیدکنندگان فولاد (تأمین برق و گاز) و یافتن راهکارهای حل آن، امری حیاتی است. معدن، فولاد و صنایع معدنی از مزیت رقابتی برخوردار هستند و صنعت فولاد ایران با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌ها توانسته است در حوزه تأمین و تنظیم بازار داخل، توسعه بازارهای صادراتی و اشتغال‌زایی مولد، نقش پررنگی داشته باشد. تأمین انرژی برای فولادسازان و صنایع معدنی به چالشی بزرگ تبدیل شده که نیازمند یک همفکری و برنامه اقدام کوتاه‌مدت و بلندمدت است.

گفتنی است برای بحث و تبادل نظر در خصوص مشکل کسری گاز و ترسیم چشم‌انداز تأمین گاز صنایع معدنی و فولادی کشور، سمینار تخصصی «چالش گاز در زنجیره فولاد» پنجم دی‌ماه در تهران برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید:

قطع گاز به صنایع معدنی و فولادی رسید/ سمینار «چالش گاز در زنجیره فولاد» ۵ دی ماه‌ برگزار می‌شود

رویداد هفته

سمپوزیوم فولاد ۱۴۰۰، در روزهای ۲۳ تا ۲۵ آذر در جزیره کیش برگزار شد. در مراسم اختتامیه سمپوزیوم فولاد ۱۴۰۰، از سوی انجمن آهن و فولاد ایران و با آرای فعالان زنجیره فولاد، امین ابراهیمی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان به عنوان مرد سال فولاد ایران انتخاب شد. همچنین محمود لندی معاون بهره‌برداری فولاد خوزستان، در این رویداد به عنوان کارشناس برگزیده سال ۱۴۰۰ فولاد ایران انتخاب شد. مهندس علیرضا چایچی مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران نیز به عنوان مدیر برجسته صنعت فولاد کشور معرفی شد. طرح درب باتری کک‌سازی با قابلیت انعطاف پذیری(فلکسیبل) سمت کک هم به عنوان طرح برتر فولادی کشور معرفی شد. این طرح توسط طراحان آن مهدی ظرافتی و مهرداد صابر افقی از کارکنان مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی ذوب آهن اصفهان به سومین جشنواره نوآوری‌ها در صنعت فولاد ۱۴۰۰ ارسال شده بود.

عرضه‌های فولادی بورس کالا در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت ۲۴۷ هزار و ۳۳۰ تن، انواع شمش و محصولات فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت. ارزش کل معاملات فولاد در بورس کالا در هفته گذشته ۴۲۹۷ میلیارد تومان بود.

فولاد مبارکه اصفهان در هفته گذشته از محل فروش محصولات خود در بورس کالا، درآمد ۲۳۱۲ میلیارد تومانی به‌دست آورد. از میان تمام شرکت‌های فولادی، بیشترین ارزش فروش محصولات در بورس کالا در هفته گذشته متعلق به #فولاد مبارکه اصفهان بود.

2

تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۲
شناسه مطلب : 39899
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی