«گزارش ویژه چیلان» از صنعت فولاد در هفته‌ای که گذشت:خبر خوب هفته/ رویداد و چهره‌های هفته/ نامه هفته/ پردرآمدترین شرکت فولادی هفته/ معاملات فولاد در بورس کالا
نگاه چیلان به تحولات هفتگی صنعت فولاد کشور را می‌توانید هر هفته، در چیلان آنلاین بخوانید. خبر خوب هفته گذشته، افزایش تولید فولاد میانی، محصولات فولادی و آهن اسفنجی در کشور در فروردین ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل بود. «گزارش ویژه چیلان» در مورد تحولات مهم صنعت فولاد در هفته گذشته را در ادامه بخوانید.

خبر خوب هفته

خبر خوب هفته گذشته، افزایش تولید فولاد میانی، محصولات فولادی و آهن اسفنجی در کشور در فروردین ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل بود. طبق آمار منتشرشده توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، تولید فولاد میانی کشور در یک‌ماهه نخست سال ۱۴۰۱، ۲ میلیون و ۸۹۱ هزار تن بوده که رشد ۳ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

همچنین در فروردین امسال، در مجموع تولید محصولات فولادی نسبت به ماه مشابه سال قبل، رشد ۵ درصدی داشته است. مجموع تولید محصولات فولادی در یک‌ماهه نخست امسال، ۱ میلیون و ۸۳۰ هزار تن بوده است.

طبق گزارش آماری انجمن فولاد، تولیدکنندگان آهن اسفنجی در فروردین سال جاری، ۳ میلیون و ۲۴۲ هزار تن از این محصول را تولید کرده‌اند که نسبت به ماه مشابه سال قبل، رشد ۳ درصدی را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

افزایش ۳ درصدی تولید فولاد ایران در فروردین سال جاری

رویداد و چهره‌های هفته

رویداد بزرگ هفته گذشته برگزاری مجمع عمومی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بود. سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت انتخابات هیئت مدیره انجمن فولاد با مشارکت و حضور حداکثری شرکت‌های بزرگ فولادی و معدنی و همچنین شرکت‌های بخش خصوصی برگزار شد. میزان مشارکت اعضای انجمن فولاد در مجمع عمومی و انتخابات هیئت مدیره ۹۵ درصد بود که این مشارکت حداکثری در ترکیب جدید هیئت مدیره انعکاس یافته و وزن بالای این تشکل بزرگ صنفی و تخصصی را نشان می‌دهد.

پس از رقابت سنگینِ ۱۸ نفره‌ی شرکت‌ها و مدیران عامل شرکت‌های زنجیره آهن و فولاد برای کسب کرسی هیئت مدیره انجمن فولاد که در فضایی رقابتی و وزین برگزار شد، در نهایت ۷ چهره شناخته‌شده‌ی جامعه فولاد، موفق به حضور در کادر هیئت مدیره انجمن فولاد ایران شدند.

آقایان بهرام سبحانی (عضو هیئت مدیره میدکو)، امین ابراهیمی (مدیرعامل فولاد خوزستان)، کسری غفوری (مدیرعامل فولاد خراسان)، اسدالله فرشاد (مدیرعامل آهن و فولاد غدیر ایرانیان)، محمد کشانی (مدیرعامل فولاد صنعت بناب، بهادر احرامیان (مدیرعامل فولاد یزد) و جهاندار شکری (مدیرعامل ذوب آهن بیستون) به‌عنوان اعضای جدید هیئت مدیره انجمن فولاد ایران انتخاب شدند. احمد دنیا‌نور مدیرعامل فولاد جنوب نیز به عنوان بازرس انجمن در ترکیب هیئت رئیسه انجمن فولاد قرار گرفت.

حضور چهره‌های مطرح، هم از شرکت‌های بزرگ فولادی و هم از شرکت‌های مطرح بخش خصوصی، از نقاط قوت ترکیب جدید هیئت مدیره انجمن فولاد است که توان نمایندگی از جامعه آهن و فولاد را به بهترین نحو میسر می‌سازد. همچنین پراکندگی جغرافیایی شرکت‌هایی که نمایندگان آن‌ها به‌عنوان اعضای جدید هیئت مدیره انجمن فولاد انتخاب شدند، به‌خوبی نفوذ جغرافیایی انجمن فولاد در سراسر کشور را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

انتخابات هیئت مدیره انجمن فولاد برگزار شد

مجمع عمومی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برگزار شد

نامه هفته

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران طی نامه‌ای به دکتر مخبر معاون اول رئیس جمهور و رئیس ستاد تنظیم بازار از وی خواست که مصوبه وضع عوارض صادراتی تمدید نشود. در این نامه ایرادات مصوبه وضع عوارض بر صادرات فولاد، تشریح شده و از نهادهای دولتی درخواست شده تا نسبت به کسب نظرات تشکل‌های تخصصی و اتاق‌های بازرگانی در جهت اصلاح کارشناسی این مصوبه و بخشنامه‌های مربوطه اقدام نمایند. گفتنی است تاریخ اتمام اعتبار مصوبه عوارض صادراتی پایان اردیبهشت ماه است.

مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی استدلال کرده که تولید فولاد در کشور مازاد بر نیاز داخلی است و در شرایط فعلی که اقتصاد جهانی متاثر از جنگ اوکراین است، ایران نیز باید مثل ترکیه و چین سهم خود از بازار جهانی فولاد را گسترش دهد، نه این‌که با وضع عوارض، بازار های موجو را نیز به کشورهای رقیب واگذار نماید.

بیشتر بخوانید:

درخواست اتاق بازرگانی از معاون اول رئیس جمهور: مصوبه عوارض صادراتی تمدید نشود

عرضه‌های فولادی بورس کالا در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت ۲۱۵ هزار و ۴۱۷ تن، انواع شمش و محصولات فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت. ارزش کل معاملات فولاد در بورس کالا در هفته گذشته ۳۵۵۶ میلیارد تومان بود.

فولاد خراسان در هفته گذشته از محل فروش محصولات خود در بورس کالا، درآمد ۳۸۷ میلیارد تومانی به‌دست آورد. از میان تمام شرکت‌های فولادی، بیشترین ارزش فروش محصولات در بورس کالا در هفته گذشته متعلق به فخاس بود.

 

2

تاریخ انتشار : ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۳
شناسه مطلب : 42308
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی