«گزارش ویژه چیلان» از صنعت فولاد در هفته‌ای که گذشت:خبر خوب هفته/ خبر بد هفته/ پردرآمدترین شرکت فولادی هفته/ معاملات فولاد در بورس کالا
نگاه چیلان به تحولات هفتگی صنعت فولاد کشور را می‌توانید هر هفته، در چیلان آنلاین بخوانید. خبر خوب هفته گذشته، تمدید مجوز صادرات فولادسازان قوسی و القایی تا انتهای شهریور سال جاری بود. «گزارش ویژه چیلان» در مورد تحولات مهم صنعت فولاد در هفته گذشته را در ادامه بخوانید.

خبر خوب هفته

خبر خوب هفته گذشته، تمدید مجوز صادرات فولادسازان قوسی و القایی تا انتهای شهریور سال جاری بود. مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در روز ۳۱ خرداد طی نامه‌ای به دفتر مقررات صادرات و واردات این وزارتخانه اعلام کرد که مجوز صادرات شرکت‌های تولیدکننده شمش و اسلب به روش قوس الکتریکی تا پایان شهریورماه سال جاری تمدید شده است.

همچنین مجوز صادرات واحدهای ذوب القایی تولیدکننده شمش القایی نیز تا پایان شهریور تمدید شده است. پیش از این، وزارت صمت به ۱۰۶ واحد ذوب القایی مجوز صادرات تا پایان خردادماه اعطا کرده بود که حالا این مجوزها عیناً تا پایان شهریور تمدید شده است.

فولادسازانی که مجوز صادرات آن‌ها تمدید شده تا ۳۱ شهریورماه سال ۱۴۰۱، جهت صادرات به تأیید دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در سامانه فرامرزی گمرک (تیک صادراتی) نیاز ندارند.

خبر بد هفته

خبر بد هفته گذشته، تداوم کاهش قیمت فولاد صادراتی ایران همگام با روند نزولی قیمت‌ها در بازار جهانی فولاد بود. در زمانی بسیار سریع، افزایش قیمت ناشی از جنگ اوکراین در بازار جهانی فولاد نه تنها به‌طور کامل پس گرفته شد، بلکه قیمت شمش صادراتی ایران به پایین‌ترین میزان از بهمن سال ۱۳۹۹ و قیمت اسلب صادراتی کشور به پایین‌ترین میزان از آذر سال ۱۳۹۹ رسید! متأسفانه بخشنامه عوارض صادراتی باعث شد تا شرکت‌های ایرانی نتوانند از فرصت کوتاه جهش قیمت‌ها در بازار جهانی فولاد استفاده کنند.

قیمت‌های منتشرشده توسط متال بولتن نشان می‌دهد که قیمت فوبِ اسلب صادراتی ایران در هفته گذشته ۴.۸ درصد کاهش یافت و اسلب در قیمت ۵۲۵ تا ۵۴۳ دلار به ازای هر تن معامله شد. در هفته گذشته، قیمت فوبِ بیلت صادراتی ایران در بنادر کشور ۵۲۵ تا ۵۴۰ دلار به ازای هر تن بود که میانگین این قیمت‌ نسبت به قیمت‌های ۲۵ خرداد، حاکی از کاهش ۲.۷ درصدی است.

قیمت فولاد در بازارهای جهانی در حال تجربه یک روند نزولی شدید و کم‌سابقه است که علت اصلی آن نگرانی نسبت به وقوع رکود در اقتصاد جهانی است. جنگ اوکراین و افزایش خیره‌کننده قیمت انرژی و بر هم خوردن زنجیره تأمین جهانی که درپی آن به وجود آمد، اقتصاد جهان در آستانه رکود قرار داده است.

قیمت‌های منتشرشده توسط متال بولتن نشان می‌دهد که در هفته گذشته قیمت اسلب صادراتی CIS با کاهش ۵.۴ درصدی به ۵۲۰ تا ۵۴۰ دلار به ازای هر تن رسید که همچنان پایین‌تر از قیمت اسلب صادراتی ایران است. قیمت شمش صادراتی CIS نیز از ۵۴۱ دلار به ازای هر تن به ۵۰۸ دلار رسید. قیمت بیلت صادراتی ترکیه نیز با کاهش شدید ۱۲.۱ درصدی به ۵۸۰ دلار به ازای هر تن رسید.

بیشتر بخوانید:

روند قیمت فولاد صادراتی ایران/ بازار جهانی فولاد و احتمال رکود در اقتصاد دنیا + نمودار

عرضه‌های فولادی بورس کالا در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت ۳۳۹ هزار و ۸۳۵ تن، انواع شمش و محصولات فولادی در بورس کالا مورد معامله قرار گرفت. ارزش کل معاملات فولاد در بورس کالا در هفته گذشته ۵۰۳۲ میلیارد تومان بود.

در هفته گذشته نسبت حجم معاملات مقاطع طویل فولادی به عرضه‌های صورت‌گرفته ۱۴ درصد بود. در هفته گذشته، فاصله قیمت کشف‌شده میلگرد و شمش در بورس کالا به حدود ۲۱ درصد رسید! فاصله بسیار زیاد قیمت میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا و کاهش شدید قیمت شمش در معاملات سه‌شنبه هفته گذشته باعث شد تا تقاضا برای مقاطع طویل فولادی در بورس کالا بسیار ضعیف باشد.

فولاد خوزستان در هفته گذشته از محل فروش محصولات خود در بورس کالا، درآمد ۱۵۵۲ میلیارد تومانی به‌دست آورد. از میان تمام شرکت‌های فولادی، بیشترین ارزش فروش محصولات در بورس کالا در هفته گذشته متعلق به فخوز بود.

2

تاریخ انتشار : ۴ تیر ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۳
شناسه مطلب : 42896
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی