معاون بازرگانی ذوب آهن و نورد کرمان در گفت‌وگو با چیلان تشریح کرد:چرا واحدهای ذوب القایی زیان‌ده شده‌اند؟
کیوان رحیم‌منش معاون بازرگانی مجتمع ذوب آهن و نورد کرمان در گفت‌وگو با چیلان اظهار داشت: قیمت‌گذاری شمش فولادی در بورس کالا در ماه‌های اخیر به نحوی بوده که کارخانجات ذوب القایی با زیان روبرو شده‌اند و این زیان بین ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو در نوسان بوده است. قیمت‌های پایه عرضه در بورس کالا باید کارشناسی باشد تا تمام حلقه‌های زنجیره فولاد از یک سود منطقی برخوردار باشند.

به گزارش  چیلان ، کیوان رحیم‌منش معاون بازرگانی مجتمع ذوب آهن و نورد کرمان درباره مشکلات و موانع موجود در حوزه تولید گفت: در حال حاضر ما با مشکل برق و مهم‌تر از آن، با مشکلات مربوط به قیمت‌گذاری روبرو هستیم. قیمت‌های پایه عرضه در بورس کالا، واحدهای ذوب القایی را به شدت آزار می‌دهد و قیمت شمش، باعث ضرردهی کارخانجات ذوب القایی به ویژه در پنج، شش ماه اخیر شده است. این موضوع باعث شده تا برخی از واحدها جهت پیشگیری از ضرر، تولید خود را کاهش دهند و برخی دیگر نیز خطوط تولید خود را کاملاً تعطیل کنند.

زیان سنگین واحدهای ذوب القایی

معاون بازرگانی مجتمع ذوب آهن و نورد کرمان در خصوص میزان زیان وارد شده به واحدهای ذوب القایی به دلیل قیمت‌گذاری‌ غیرکارشناسی شمش فولادی در بورس کالا اظهار داشت: میزان این زیان متغیر است و نوسان آن مرتبط با قیمت آهن اسفنجی است. در مقطعی این زیان برای واحدهای ذوب القایی به ازای هر کیلو ۱۵۰۰ تومان و در مقطعی برای مثال ۱۸۰۰ تومان به ازای هر کیلو بوده است. این قیمت همان طور که گفتم عدد ثابتی نیست و بسته به هزینه‌های تولید تغییر می‌کند و ممکن است برای برخی شرکت‌ها ۲۵۰۰ تومان یا ۳۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو باشد.

مشکل تأمین برق شرکت‌های فولادی

کیوان رحیم‌منش در خصوص مشکلات ایجاد شده به دلیل کمبود برق گفت: متاسفانه ما در اوایل تابستان هر سال با این مشکل روبرو هستیم و به نظر می‌رسد راهکاری هم برای آن، حداقل در کوتاه مدت، وجود ندارد. در مجموعه ما، که هم کار نورد و هم کار تولید شمش انجام می‌دهد، ما فعالیت تولید شمش خود را تقریباً متوقف کرده‌ایم. تأمین شمش ما نیز از بورس کالا انجام می‌شود.

وی در ادامه افزود: البته خط تولید ما در ساعات شب فعال است اما این تولید، کفاف نیازهای کارخانه را نمی‌دهد و ناچار شده‌ایم کالای مورد نیاز خود را از جاهای دیگر تأمین کنیم.

کیوان رحیم‌منش

سود منطقی در تمام حلقه‌های زنجیره فولاد

معاون بازرگانی مجتمع ذوب آهن و نورد کرمان با ارائه راهکارهایی برای حل مشکلات واحدهای ذوب القایی گفت: در بحث قیمت‌گذاری شمش در بورس کالا باید اقدامات کارشناسانه انجام شود؛ نظرات کارشناسان باید شنیده شود و این موضوع درنظر گرفته شود که تمامی فعالان این حوزه در پی یک سود منطقی و معقول هستند و هیچ حلقه‌ای نیست که به دنبال یک سود غیرمنطقی و یا خیلی بالا باشد.

وی ادامه داد: منظور من از کارشناس البته شخصی است که واقعا در حوزه تولید کار کرده باشد و درگیر ماجرای تولید باشد نه شخصی که صرفاً در ستاد نشسته است و تصمیمات خود را از روی گزارش‌هایی که به او داده می‌شود، اتخاذ می‌کند. طبیعی است تصمیمات چنین شخصی نمی‌تواند برای مناسب و راهگشا باشد. تصمیمات این حوزه باید توسط کارشناسانی اتخاذ شود که در بطن کار هستند و با چالش‌های تولید و اعداد و ارقام آشنا هستند.

رحیم‌منش تأکید کرد: زیان‌دهی شرکت‌های یک حلقه از زنجیره فولاد در نهایت به کاهش تولید با تمام آثار مخرب آن منجر می‌شود. لذا باید قیمت‌های محصولات زنجیره فولاد به نحوی باشد که تمام حلقه‌ها از یک سود منطقی و منصفانه برخوردار باشند.

2

تاریخ انتشار : ۱۴ شهریور ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۰
شناسه مطلب : 44125
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی