مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان در گفت‌وگوی اختصاصی با چیلان تشریح کرد:صنایع و معادن ماهان در مسیر تکمیل زنجیره فولاد/ آخرین پیشرفت پروژه‌ها و طرح های توسعه شرکت‌های هلدینگ ماهان
هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان با در اختیار داشتن شرکت‎های فعال در زنجیره فولاد از استخراج معدن تا تولید مقاطع فولادی با تلاش جمعی و مدیریت حرفه ای در تعالی کشور نقش موثری را ایفا می‌کند. اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم بیش از 15 هزار نفر در سطح هلدینگ یکی از مهم‌ترین نقش‌های این هلدینگ در تعالی کشور است. علی‌رغم نوسانات بسیار شدید بازارهای داخلی و خارجی و رکود بازار صنایع فولادی، هلدینگ ماهان با تلاش تمامی کارکنان، توانست در مسیر حرکت رو به رشد خود گام بردارد.

به گزارش  چیلان ،هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان (سهامی عام) به ‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و سود آورترین هلدینگ­های گروه مالی گردشگری، با هدف سرمایه‌گذاری و راهبری طرح‌ها و پروژه‌های تخصصی حوزه صنعت و معدن در سال ۱۳۹۰ تاسیس شده است.  چیلان  در خصوص پروژه‌ها  و طرح‌های توسعه این شرکت با دکتر محمدحسین بصیری، مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان به گفت‌وگو پرداخته است که از نظر می گذرد:

صنایع و معادن ماهان در مسیر تکمیل زنجیره فولاد

هلدینگ گسترش صنایع و معادن ماهان با در اختیار داشتن شرکت‎های فعال در زنجیره فولاد از استخراج معدن تا تولید مقاطع فولادی با تلاش جمعی و مدیریت حرفه­ای در تعالی کشور نقش موثری را ایفا می‌کند. اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم بیش از ۱۵ هزار نفر در سطح هلدینگ یکی از مهم‌ترین نقش‌های این هلدینگ در تعالی کشور است. علی‌رغم نوسانات بسیار شدید بازارهای داخلی و خارجی و رکود بازار صنایع فولادی، هلدینگ ماهان با تلاش تمامی کارکنان، توانست در مسیر حرکت رو به رشد خود گام بردارد.

عملکرد حوزه تولید شرکت‌های هلدینگ ماهان در ۶ ماهه اول ۱۴۰۱

در شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ ماهان حدود ۱.۳۱۶.۰۰۰ تن سنگ از معدن شماره ۵ گل‌گهر استخراج شده است که با میزان استخراج سنگ‌آهن در سال گذشته برابر است. همچنین بیش از ۴۲۰ هزار تن آهن اسفنجی و ۲۵۰ هزار تن انواع میلگرد در ۶ ماهه ابتدای سال در مجتمع احیا استیل فولاد بافت و مجتمع فولاد صنعت بناب تولید شده است که به ترتیب ۱۵ درصد و ۱۲.۵ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

جزئیات طرح‌های توسعه‌ای هلدینگ ماهان

با توجه به وجود حلقه‌های مفقوده در زنجیره فولاد هلدینگ ماهان، این هلدینگ اولویت خود را بر تکمیل زنجیره تولید فولاد متمرکز کرده و در کنار آن طرح‌هایی در حوزه توسعه معادن و فرآوری سایر عناصر نظیر روی و مس را دنبال می‌کند.

طرح احداث کارخانه فرآوری و تولید کنسانتره و احداث کارخانه گندله‌سازی هر یک به ظرفیت ۲.۵ میلیون تن، احداث کارخانه آهن اسفنجی به ظرفیت ۸۰۰ هزار تن در استان کرمان، برنامه‌ریزی و آغاز اجرای پروژه‌های توسعه ذوب و نورد در جنوب کشور و همچنین پروژه‌های توسعه‌ای مجتمع فولاد صنعت بناب در استان آذربایجان شرقی جهت افزایش ظرفیت تولید و نوسازی خطوط تولید، مهم‌ترین پروژه‌های هلدینگ ماهان جهت تکمیل زنجیره فولاد است.

همچنین از طریق مشارکت با سایر سرمایه‌گذاران، اکتشاف معادن در حوزه مس و روی ادامه داشته و به زودی عملیات احداث یک کارخانه فرآوری مس در جنوب کرمان به ظرفیت تولید ۱۰ هزار تن کنسانتره آغاز خواهد شد. همچنین جهت تولید فروسیلیس مورد نیاز کارخانجات فولاد صنعت بناب، عملیات اجرایی احداث کارخانه تولید فروسیلیس نیز در این شهرستان آغاز شده است.

میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای پروژه‌های اشاره شده حدود ۸۰۰ میلیون یورو است و استفاده از ابزارهای متنوع در تامین مالی پروژه‌ها در دستور کار این شرکت قرار دارد.

آخرین پیشرفت پروژه‌های شرکت‌های هلدینگ ماهان

فاز اول کارخانه فرآوری و تولید کنسانتره آهن که شامل احداث واحد سنگ‌شکنی و کوبینگ خشک است، با سرمایه‌گذاری در حدود یک هزار میلیارد ریال از اسفند ماه ۱۴۰۰ آغاز شده و انتظار می‌رود که تا پایان سال به اتمام برسد. همچنین به زودی با نهایی شدن قرارداد احداث فاز دوم کارخانه تولید کنسانتره، این فاز نیز وارد مرحله اجرایی خواهد شد.

فاز دوم کارخانه تولید آهن اسفنجی بافت با سرمایه‌گذاری نزدیک به ۱۰۰ میلیون یورو نیز بیش از ۷۳ درصدی پیشرفت داشته و انتظار می‌رود که این کارخانه تا بهمن ماه سال جاری به بهره‌برداری برسد.

پروژه‌های گندله‌سازی و همچنین توسعه مجتمع فولاد صنعت بناب شامل واحدهای ذوب و نورد نیز به زودی با فعال شدن قرارداد با پیمانکار EPC آغاز خواهد شد که هر یک از این پروژه‌ها به بیش از ۱۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری نیازمند است. پروژه‌های تامین زیرساخت مجتمع بناب نیز پیشرفت خوبی داشته و طرح اتصال این مجموعه به راه آهن با پیشرفت حدود ۹۴ درصد به زودی به بهره‌برداری می‌رسد. از سوی دیگر پروژه احداث کارخانه تولید اکسیژن و گازهای صنعتی این مجتمع نیز دارای پیشرفت حدود ۲۵ درصدی است.

پروژه‌های اکتشافی در حوزه معدن نیز پیشرفت قابل توجهی داشته و پروانه اکتشاف یکی از محدوده‌های معدنی در استان یزد صادر شده است. اکتشافات تکمیلی در معدن سرب و روی کوهبنار دامغان که متعلق به این هلدینگ است نیز در حال انجام است.

اقدامات حوزه توسعه سازمانی ماهان

به منظور ساماندهی و نظارت بر اجرا و پیشرفت پروژه‌های هلدینگ ماهان، استقرار واحد PMO از یک سال گذشته در هلدینگ ماهان آغاز شده و فرایندها و دستورالعمل‌های مرتبط تهیه و در حال اجرایی شدن و همچنین داشبورد پروژه‌های هلدینگ ماهان نیز طراحی شده و در حال استقرار است.

علاوه بر آن سامانه هوش تجاری هلدینگ ماهان در حال طراحی است. این سامانه امکان مشاهده میزان فروش و درآمد شرکت‌ها و شاخص‌های با اهمیت را فراهم کرده و به بهبود تصمیم‌گیری مدیران ارشد کمک شایانی خواهد کرد.

به منظور تامین مالی پروژه‌های هلدینگ نیز اقدامات مختلفی جهت انتشار انواع اوراق و اخذ تسهیلات در دست اقدام است تا بتوان پروژه‌ها را طبق برنامه از پیش تعیین شده اجرایی کرد. عرضه سهام شرکت‌های زیر مجموعه نیز در دستور کار شرکت قرار دارد و فرایند‌های مقدماتی ورود عرضه سهام شرکت‌های زیرمجموعه در بازار سرمایه به انجام رسیده است.

در کنار موارد فوق، جهت تهیه زیرساخت مورد نیاز برای پروژه‌ها نیز اقدامات مختلفی در حال انجام است که از آن جمله می‌توان به تهیه طرح جامع انرژی و تهیه طرح جامع حمل و نقل هلدینگ ماهان اشاره کرد.

آینده هلدینگ ماهان در حوزه معدن و صنایع معدنی کشور

هلدینگ ماهان با استفاده از رویکرد علمی و نظامند به ایجاد «سودآوری» و «بهره‌وری کار و سرمایه» در کلیه‌ شرکت‌های زیرمجموعه خود در تلاش است، موجبات حفظ و افزایش منافع سهامداران را فراهم سازد و با بهره‌گیری از روش‌های فنی نوین و استفاده از نیروی انسانی توانمند و متخصص به یکی از ۱۰ شرکت برتر در حوزه سرمایه‌گذاری و توسعه معادن و صنایع معدنی کشور تا ۵ سال آینده تبدیل شود.

در تلاش هستیم که با تامین منابع مورد نیاز جهت احداث پروژه‌های توسعه‌ای زنجیره‌ تولید فولاد ماهان را تکمیل کرده و توسعه در سایر حوزه‌های سرمایه‌گذاری را سرعت بخشیم. امیدواریم با اجرای به موقع طرح‌های جدید، نقش این هلدینگ در شکوفایی اقتصاد کشور بیش از پیش افزایش یابد و با عمل به مسئولیت‌های قانونی، زیست‌محیطی و اجتماعی بتواند سهم خود را در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور با رویکردی بلندمدت ایفا کند.

 

2

تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ماه ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۰۰
شناسه مطلب : 45068
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی