عملکرد قابل قبول «ومعادن» در روز‌های سخت بورس
شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با سرمایه ۱۹۲ هزار میلیارد ریال یکی از شرکت های بزرگ فعال در حوزه معدن به شمار می‌رود و در بین شرکت های حاضر در بازار سرمایه در گروه استخراج کانی‌های فلزی، رتبه اول مبلغ سرمایه را دارد.

به گزارش  چیلان ،شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با سرمایه ۱۹۲ هزار میلیارد ریال یکی از شرکت های بزرگ فعال در حوزه معدن به شمار می‌رود و در بین شرکت های حاضر در بازار سرمایه در گروه استخراج کانی‌های فلزی، رتبه اول مبلغ سرمایه را دارد.

بزرگی این شرکت صرفا به مبلغ سرمایه خلاصه نمی شود و اعداد و ارقامی که در پرتفوی سرمایه‌گذاری این شرکت مشاهده می‌کنیم، قابل توجه است. بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده، بهای تمام شده سبد سهام بورسی و غیربورسی بالغ بر ۱۸۳ هزار میلیارد ریال و ارزش بازار پرتفوی بورسی رقم چشمگیر ۱۱۲۵ هزار میلیارد ریال است که در نوع خود جالب توجه است.

این اعداد و ارقام نشان می دهد که شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات مسیر درستی برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده و هدایت نقدینگی به سمت پروژه های سودده و پربازده بوده است و به تبع آن، اثر سرمایه‌گذاری های صحیح را در رقم بالای سود انباشته و میزان سودآوری سالیانه به خوبی می توان مشاهده کرد.

هلدینگ توسعه صنایع و معادن با مالکیت مستقیم چهار غول بزرگ معدنی ایران بیش از ۹۰ درصد پرتفوی سرمایه‌گذاری خود را به صنایع معدنی و فلزات آهنی اختصاص داده است. این موضوع از این جهت که سود تضمین شده در حساب های شرکت می نشاند، نقطه قابل اتکایی است اما؛ از این جهت که توازن مناسب در سبد سرمایه‌گذاری ها ایجاد نشده، با تلاطم بازار جهانی فلزات آهنی و تغییر قوانین داخلی همچون اصلاح ضرایب نرخ‌گذاری، سودآوری شرکت دستخوش تغییرات شود.

با همه این اوصاف، عملکرد قابل قبول شرکت در تابلوی معاملات سهام این شرکت نیز به نمایش درآمده و «ومعادن» را به یکی از گزینه های اول سهامداران و سرمایه‌گذاران تبدیل کرده است.

در سال گذشته که اهالی بازار سرمایه روزهای سختی را سپری می کردند و رنگ خون بر تابلوی معاملات بازار پاشیده بودند، این سهم بازدهی قابل قبول ۳۳ درصدی را عاید سهامداران و همراهان خود کرد و با این میزان بازدهی، در رتبه چهارم پربازده‌ترین سهام گروه خود قرار گرفت.

در نگاهی بلندتر، میزان بازدهی سهم از سه سال گذشته تا به امروز بالغ بر ۲۶۵ درصد بوده؛ به عبارتی، سرمایه سهامدارانی که «ومعادن» را از سال ۱۳۹۸ تاکنون نگه داشته‌اند، حدود ۳ برابر شده است.

در واقع، از «ومعادن» به عنوان یکی از شرکت های با بنیاد قوی یاد می شود و از سهام بنیادی بازار سرمایه کشور به شمار می رود. این شرکت به عنوان یک مجموعه پروژه محور و توسعه محور شناخته می شود و به جهت دارا بودن شرکت های مطرحی همچون چادرملو و گل گهر در پرتفوی خود، انتظارات از تداوم روند رو به رشد این شرکت حکایت می کند و قطعا با اجرای طرح های جدید و به بهره‌برداری رسیدن پروژه های در دست اقدام، وضعیت به مراتب بهتر نیز خواهد شد. باید توجه داشت که اجرای طرح های جدید و تکمیل پروژه ها موضوعی زمان‌بر است که نتایج مثبت آن در بلندمدت عیان می شود و اثر خود را بر ارزش شرکت و به دنبال آن بر قیمت سهام شرکت می گذارد.

بنابراین، نباید به «ومعادن» به چشم یک سهم هیجانی نگاه کرد و با توجه به موارد ذکر شده، یک سهم کوتاه مدت و سفته‌بازانه نیست؛ بلکه باید نگاه بلندمدت به این شرکت و سهام آن داشت تا در آینده‌ای نه چندان دور از بازدهی مناسب و مطمئنی برخوردار شد. از آن‌جایی که یکی از اصول مهم سرمایه‌گذاری در بازار سهام، داشتن نگاه بلندمدت است، همواره «ومعادن» یکی از گزینه های اصلی سرمایه‌گذاران و سهامداران حرفه‌ای برای خرید است و با توجه به وضعیت مناسب شرکت و پروژه ها و طرح های توسعه‌ای در دست اجرا، در بلندمدت شاهد رشد ارزش سبد سهام خود خواهد بود.

2

تاریخ انتشار : ۹ آذر ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۲
شناسه مطلب : 45669
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی