مدیرعامل فولاد تاراز در گفت و گو با چیلان اظهار کرد:اصلاح فوری مقررات فروش داخلی و صادراتی فولاد / سه گام توسعه در فولاد تاراز
داوود فروتن، مدیر عامل فولاد تاراز در گفتگوی اختصاصی با چیلان جزئیات طرح های توسعه ای این شرکت را تشریح کرد و ضمن برشمردن اقدامات این شرکت در حوزه انرژی، تامین زیر ساخت را تحمیل هزینه به سرمایه گذار دانست. وی با اشاره به مسائل متعدد مقرراتی در فروش داخلی و صادراتی محصولات فولادی، خواستار اصلاح فوری آنها در قالب یک نظام یکپارچه با مشورت تشکل های تخصصی شد..

به گزارش  چیلان ،داوود فروتن، مدیر عامل فولاد تاراز در گفتگوی اختصاصی با  چیلان  جزئیات طرح های توسعه ای این شرکت را تشریح کرد و ضمن برشمردن اقدامات این شرکت در حوزه انرژی، تامین زیر ساخت را تحمیل هزینه به سرمایه گذار دانست. وی با اشاره به مسائل متعدد مقرراتی در فروش داخلی و صادراتی محصولات فولادی، خواستار اصلاح فوری آنها در قالب یک نظام یکپارچه با مشورت تشکل های تخصصی شد…

سه گام توسعه در فولاد تاراز

مدیر عامل فولاد تاراز در خصوص طرح های توسعه ای این مجموعه به  چیلان  گفت: خوشبختانه ما در حال طی کردن سه گام توسعه‌ مجموعه هستیم. در گام اول احداث یک خط نورد سرد با عرض ۱۲۵۰ میلیمتر را در دستور کار داریم که طی یک ماه آینده به بهره‌برداری می رسد و در حال حاضر هم اقدامات مربوط به نصب و تست و راه‌اندازی در مرحله‌ انجام است.

در گام دوم احداث یک واحد نورد سرد با عرض ۱۴۵۰ میلیمتر را داریم که ۲۵۰ هزار تن به ظرفیت نورد سرد کشور اضافه می‌کند و امیدواریم در نیمه اول سال آینده به بهره‌برداری برسد.گام سوم هم احداث یک واحد اسیدشویی ۵۰۰ هزار تنی است که مراحل انعقاد قرارداد آن به پایان رسیده و فازهای مهندسی در حال انجام است. پیشرفت این پروژه حدود ۱۵ درصد است و فکر می‌کنم که تا پایان سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسد.

تامین زیرساخت های انرژی وظیفه سرمایه گذار نیست

وی افزود: تولیدکنندگان فولاد به دنبال تجربه های تلخی که در سال گذشته برای تامین زیرساخت‌های انرژی با آن مواجه شدند، به ناچار به سمت احداث نیروگاه‌های خود تامین رفتند که البته این هزینه‌ها به تولیدکنندگان تحمیل شد اما واقعیت این است که ایجاد زیرساخت به عهده‌ سرمایه‌گذار نیست. وقتی به طور ویژه در یک شهرک صنعتی یعنی در محلی که برای فعالیت صنعتی تجهیز شده، قرار است تولید و سرمایه‌گذاری شکل بگیرد، نباید لازم باشد که هزینه‌های احداث نیروگاه از هر نوع به تولیدکننده تحمیل شود ولی در شرایط فعلی گریزی از این کار نیست و می توان با دید یک فرصت به این موضوع نگاه کرد که شرکت‌ها در شرایط بحران بتوانند خودشان را مدیریت کنند.

دکتر فروتن ادامه داد: به لحاظ زیرساخت‌های انرژی در فولاد تاراز نیز همسو با فولاد مبارکه و در راستای اهداف توسعه‌ انرژی در صنعت فولاد، خوشبختانه اقدامات خوبی هم در زمینه‌ برق هم در زمینه‌ بازچرخانی آب داشته ایم. احداث یک واحد تصفیه خانه آب را در دستور کار داریم که اقدامات اولیه و طرح مهندسی آن انجام شده و به زودی به مناقصه گذاشته می شود.

دستورالعمل های صادراتی، مانع صادرات!

مدیرعامل فولاد تاراز مسائل حوزه فروش را مهمترین دغدغه حال حاضر این شرکت اعلام کرد و به  چیلان  گفت:  طی ده ماه گذشته علاوه بر کاهش قیمت‌ها در بازار فولاد، در رکود هم  قرار گرفتیم و متاسفانه اغلب شرکت‌های تولیدکننده ورق های گالوانیزه در یک محدوده‌ زیان یا حداقل نقطه سر به سر مشغول به فعالیت هستند و نیاز به حمایت دولت در این مقطع حساس بیش از همه زمان های گذشته احساس می شود. علاوه بر این، متاسفانه دستورالعمل های صادراتی و اصلاحیه‌های آن شرایط را برای صادرات بسیار سخت و دشوار کرده و به نظر می رسد تصمیم‌گیران این حوزه با مسائل و مشکلات اجرایی صادرات کمتر مواجه بوده اند چرا که این دستورالعمل‌ها دقیقا در تضاد با فرایند صادرات است! لذا امیدوارم در قالب یک ساختار کاملا یکپارچه و فارغ از اقدامات موردی، شاهد اجرایی شدن واقعی رویکرد توسعه صادرات باشیم.

فروتن خاطر نشان کرد: تعیین ارزش کالاهای صادراتی یکی از دغدغه‌های بزرگ تولیدکنندگان و صادرکنندگان فولاد در همه محصولات است و حتما بایستی در این رابطه تصمیمات جدی و روشنی گرفته شود وگرنه ممکن است تولیدکنندگان در معرض ریسک‌های قانونی زیادی قرار بگیرند. به همین خاطر لازم است انجمن فولاد با همکاری وزارت صمت و گمرک به فوریت در این زمینه اقدام کنند.

وی در پایان تاکید کرد: مشکلات صنعت فولاد زیاد است و در حلقه های پایانی این مسائل پررنگ تر هم می شود. بنابراین از سیاست‌گذاران عرصه‌ صنعت انتظار می رود که به نظر خبرگان صنعت  توجه کنند و تصمیمات با مشورت آنها اتخاذ شود.  به اعتقاد من بهترین مکان برای مطرح شدن مشکلات و یافتن راهکارها، انجمن تولیدکنندگان فولاد است چرا که انجمن از خرد جمعی و نظرات کارشناسی به جای نظرات شخصی و بنگاهی استفاده می کند.

2

تاریخ انتشار : ۶ اسفند ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۳۷
شناسه مطلب : 48103
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی