مدیرعامل شرکت تجارت فولاد فراز در گفت‌وگوی اختصاصی با چیلان عنوان کرد:سیاست‌گذاران از مشکلات تجارت در تنگنای تحریم بی‌خبرند/ چرخ تجارت ایران به کندی می‌چرخد

مدیرعامل شرکت تجارت فولاد فراز (teffco) در گفت‌وگو با  چیلان  تصریح کرد که دولت تصور می‌کند با سنگ‌اندازی در مسیر صادرات و واردات می‌تواند بازار را کنترل کند اما پیامد این امر اختلال در بازار است، آن هم در شرایطی که سیاستگذاران از چالش‌های تجارت در تنگنای تحریم بی‌خبرند. وی همچنین موضوعاتی مانند ناهماهنگی ارگان‌ها، طولانی بودن زمان ترخیص کالا، صادرات از مجاری غیررسمی و طولانی بودن جریان تخصیص ارز را از مهم‌ترین موانع موجود در مسیر تجارت کالا در ایران عنوان کرد.
رضا احتیاطی، مدیرعامل شرکت تجارت فولاد فراز (teffco) در گفت‌وگو با  چیلان  شرحی از چالش‌های صادرات و واردات در ایران از جمله در محصولات زنجیره فولاد ارائه کرد و گفت: به هنگام واردات کالا بانک‌ها مبالغی را برای تخصیص ارز بلوکه می‌کنند، این مبلغ ۵ درصد و برای تمدید ۱۰ درصد از کل ارزش کالای وارداتی را دربرمی‌گیرد.
وی افزود: علاوه بر این واردکنندگان باید حدود دو ماه زمان برای تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی صرف کنند تا امکان خرید ارز میسر شود؛ پس از خرید نیز برای ارسال درخواست از سوی بانک مرکزی به صرافی‌ها و مراکز بین‌الملل حدود ۲۰ روز زمان نیاز است. خرید ارز نیز یک هفته و تحویل ارز در کشور مقصد دو هفته زمان می‌برد. همه اینها سبب می‌شود انجام یک تجارت بین المللی سه تا چهار هفته طول بکشد، در حالی که در همه دنیا این امور بیش‌تر از یک تا دو روز زمان نمی‌برد.
احتیاطی تصریح کرد: با این شرایط چرخ تجارت به کندی می‌چرخد، کالاها سخت‌تر وارد می‌شوند، تاجران با ریسک بیشتری کالا وارد می‌کنند و در نتیجه در فروش آن مایل به دریافت سود بالاتری هستند، چون به هیچ وجه شفاف نیست واردات کالایی که امروز وارد می‌شود در ماه‌های آینده با چه شرایطی مواجه خواهد بود. بنابراین امکان انعقاد قراردادی طولانی‌مدت با تامین‌کننده کالای وارداتی برای واردکننده ایرانی وجود ندارد.

2

تاریخ انتشار : ۲۸ شهریور ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۲۹
شناسه مطلب : 54338
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی