«تحلیل معاملات فولاد» بورس کالا در آذر ماه ۱۴۰۲ / کدام محصولات در صدر معاملات قرار دارد؟ + جزئیات و نکات مهم عرضه و تقاضای محصولات زنجیره فولاد
به گزارش چیلان و بر اساس تحلیل اطلاعات منتشر شده از طرف انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در معاملات بازار فولاد در آذر ماه سال 1402 تالار بورس کالای ایران، گندله، میلگرد و شمش فولادی بیشترین عرضه در میان محصولات زنجیره آهن و فولاد را داشتند.

به گزارش  چیلان  و بر اساس تحلیل اطلاعات منتشر شده از طرف انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در معاملات بازار فولاد در آذر ماه سال ۱۴۰۲ تالار بورس کالای ایران، گندله، میلگرد و شمش فولادی بیشترین عرضه در میان محصولات زنجیره آهن و فولاد را داشتند.

بر اساس داده‌های این گزارش (مطابق نمودار و جدول زیر) بیشترین نسبت حجم معامله به عرضه در زنجیره آهن و فولاد، طی آذر ماه سال جاری همانند آبان ماه به ورق سرد تعلق داشت. این شاخص در آذر ماه برابر ۹۳ درصد بود که در مقایسه با آبان ماه ۲ واحد درصد افت داشت. در رتبه‌های بعدی نسبت حجم معامله به عرضه محصولات در آذر ماه آهن اسفنجی و اسلب قرار دارند.

بررسی معاملات بورس کالا نشان می‌دهد با وجود کاهش ۹ درصدی عرضه آهن اسفنجی در آذر ماه نسبت به آبان ماه، نسبت حجم معامله به عرضه آهن اسفنجی با رشد روبرو بود و به ۸۸ درصد رسید. میزان عرضه آهن اسفنجی در آذر ماه برابر ۵۶۵ هزار تن بود که یکی از کمترین عرضه‌های خود را در سال جاری (بعد از فروردین ماه) به ثبت رساند که عمده دلیل این مهم محدودیت‌های گازی کارخانجات احیاء و نگرانی از پیامدهای آن است.

نسبت حجم معامله به عرضه اسلب فولادی که در آبان ماه برابر ۶۶ درصد بود با رشد ۱۱ واحد درصدی به ۷۷ درصد در آذرماه رسید. این در حالی است ‌که عرضه اسلب پس از رشد ۲۰ درصدی در آبان ماه، طی آذر ماه نسبت به ماه قبل افت ۴۳ درصدی داشت.

نکته قابل توجه دیگر در تحلیل معاملات زنجیره فولاد، افزایش نسبت حجم معامله به عرضه شمش از ۴۶ درصد در آبان ماه به ۶۳ درصد در آذر‌ ماه است که حدود ۱۷ واحد درصد رشد داشته است. این در حالی است ‌که حجم عرضه این محصول میانی فولادی در آذر ماه نسبت به آبان ماه ۲۰ درصد کاهش نشان می دهد.

میلگرد نیز همچنان جزو کمترین نسبت‌های حجم معامله به عرضه در آذرماه بود که البته در آذر با رشد اندک ۳ واحد درصدی به ۱۶ درصد رسید. این عدد نشان دهنده تداوم رکود و مازاد تولید در میلگرد است.

ساختار فولاد

2

تاریخ انتشار : ۱۱ دی ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۰۳
شناسه مطلب : 57606
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی