«تحلیل معاملات فولاد» بورس کالا / رکود برای شمش و رونق برای سنگ آهن + جزئیات و نکات مهم عرضه و تقاضای محصولات زنجیره فولاد
به گزارش چیلان، به نقل از واحد آمار و اطلاعات انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در معاملات بازار فولاد در دی ماه سال 1402 بورس کالای ایران، ورق رنگی، ورق گرم و اسلب در صدر معاملات زنجیره آهن و فولاد قرار گرفتند.

به گزارش  چیلان ، به نقل از واحد آمار و اطلاعات انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در معاملات بازار فولاد در دی ماه سال ۱۴۰۲ بورس کالای ایران، ورق رنگی، ورق گرم و اسلب در صدر معاملات زنجیره آهن و فولاد قرار گرفتند.

بیشترین نسبت حجم معامله به عرضه در زنجیره آهن و فولاد، طی دی‌ماه سال جاری به ورق رنگی تعلق داشت. این شاخص که در آذر ‌ماه برابر ۱۸ درصد بود با رشد ۸۰ واحد درصدی به ۹۸ درصد رسید. گفتنی است بیشترین رشد نسبت حجم معامله به عرضه میان محصولات زنجیره آهن و فولاد در دی‌ماه نسبت به آذر ماه نیز از آن ورق رنگی بوده است.

در رتبه‌های بعدی نسبت حجم معامله به عرضه محصولات در دی‌ماه ورق گرم و اسلب قرار دارند. بررسی معاملات بورس کالا نشان می‌دهد ورق گرم از رتبه چهارم نسبت حجم معامله به عرضه در آذر ماه با ۱۵ واحد درصد رشد به رتبه دوم رسیده است. شایان ذکر است که عرضه ورق گرم نیز در دی ماه نسبت به ماه گذشته رشد ۱۱ درصدی داشته و به ۴۳۴ هزار تن رسیده است.

نسبت حجم معامله به عرضه اسلب نیز با رشد ۵ واحد درصدی نسبت به آذر ماه به ۸۱ درصد رسید. عرضه اسلب نیز همانند ورق گرم طی دی ماه نسبت به آذر ماه با رشد مواجه بود و به ۲۵۷ هزار تن رسید.

نکته قابل توجه دیگر در تحلیل معاملات زنجیره آهن و فولاد، کاهش نسبت حجم معامله به عرضه شمش از ۶۳ درصد در آذر ماه به ۴۲ درصد در دی ماه است که در مقایسه با ماه‌های گذشته یکی از کمترین نسبت‌های حجم معامله به عرضه خود را ثبت کرده است.

جهش دیگری که در معاملات دی ماه قابل مشاهده است مربوط به عرضه سنگ آهن است. سنگ آهن که در نه ماهه ۱۴۰۲ به طور میانگین حدود یک میلیون تن عرضه داشت، در دی‌ماه با رشد ۳۷۰ درصدی نسبت به میانگین، بیش از ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تن عرضه شد.

کمترین نسبت‌ حجم معامله به عرضه در دی‌ماه نیز متعلق به میلگرد بود که البته نسبت به آذر ماه رشد داشت و به ۲۰ درصد رسید.

معاملات فولاد

2

تاریخ انتشار : ۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۴۲
شناسه مطلب : 58412
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی