خریداران خارجی خواستار تخفیف بیشتری اند!
درصورت خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم ها، صادرات فولاد با هزینه قدری بیشتر کماکان ادامه خواهد یافت و بایست انتظار داشت خریداران تخفیف یا" discount" بیشتری از فروشندگان طلب نمایند.

بهادر احرامیان، مدیرعامل فولاد یزد در گفت و گو با  چیلان  درخصوص تاثیر خروج آمریکا از برجام بر صنعت فولاد ایران گفت: خروج آمریکا از برجام قطعا تاثیر منفی بر توسعه صنعت فولاد کشور خواهد داشت اما اثرات آن تا سطح بالایی قابل مدیریت میباشد. “مدیریت”احتمالا به معنی عدم توقف روند تجارت اما استمرار آن با هزینه های مبادله بالاتر و نیز توقف طرحهای بزرگ اما ادامه پروژه های زیر سقفی توسعه ای خواهد بود.

احرامیان به مشکلات نقل و انتقال بانکی در زمان اجرای برجام اشاره کرد و گفت: یکی از انتقادات مطرح شده در مورد برجام این بود که علی رغم گذشت مدت ۲ ساله از آن گشایش های بانکی مورد انتظار به خوبی انجام نگردید؛ گشایش هایی که جهت تسهیل تجارت در صنعت فولاد مانند دریافت اعتبارات اسنادی و غیره اعطا شده و باعث کاهش هزینه های مبادله در صادرات فولاد می شوند.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد توضیح داد: علی رغم ابراز تمایل تامین کنندگان تجهیزات به حضور در پروژه های صنعت فولاد به دلیل عدم امکان تامین مالی بلند مدت تقریبا پروژه جدیدی آغاز نگردید. می توان گفت خروج آمریکا از برجام و محدودیت های احتمالی که بر معاملات با کشورمان وضع خواهد گردید در نهایت شرایطی مانند دوره قبل اما با شدت کمتر به دلیل عدم همراهی اروپا، چین و روسیه ایجاد خواهند کرد.

وی افزود: در این شرایط، صادرات فولاد با هزینه قدری بیشتر کماکان ادامه خواهد یافت و بایست انتظار داشت خریداران تخفیف یا” discount” بیشتری از فروشندگان طلب نمایند.

احرامیان عنوان کرد: در بخش نیاز به مبادلات خارجی در پروژه های توسعه ای اگرچه ظاهرا تحریم ها به دلیل روابط سازندگان تجهیزات با آمریکا برای ایران کاملا بازدارنده خواهند بود اما واقعیت این است که صنعت فولاد ایران در حال حاضر در مراحل پایانی یک فاز توسعه عظیم قرار دارد.

عضو اتاق بازرگانی تهران افزود: به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، حتی بدون وقوع تحریم ها نیز بجای ادامه توسعه بیشتر، نیازمند گذر از یک مرحله تجمیع (consolidation) هستیم تا پس از آن اولویت های کاری جدید تعریف گردند. از این منظر شاید انجام ابر پروژه های جدید که با خروج آمریکا از برجام احتمالا محدود خواهند شد و در واقع اولویت بالایی در برنامه صنعت فولاد کشور نخواهند داشت و تاثیرات آن در کوتاه مدت ملموس نخواهد بود.

17 7

2

تاریخ انتشار : ۱۵ تیر ماه ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۱۰
شناسه مطلب : 19300
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی