استراتژی های مشترک ۲۰شرکت بزرگ(ابر هلدینگ) و برتر فولادی جهان
استراتژی های مشترک ۲۰شرکت بزرگ(ابر هلدینگ) و برتر فولادی جهان کدامند؟ در این مقاله دکتر نادر جعفریوسفی مدیرعامل و نائب رئیس هیات مدیره شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران بطور کامل به این موضوع خواهند پرداخت.

متن کامل یادداشت نادر جعفریوسفی مدیرعامل و نائب رئیس هیات مدیره شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران به شرح زیر است:

آهن با حذف اکسیژن و سایر ناخالصی ها از سنگ آهن ساخته می شود، هنگامی که آهن با کربن، فولاد بازیافت شده و مقدار کمی از عناصر دیگر ترکیب می شود، فولاد  تولید می شود. فولاد آلیاژی از آهن و کربن است که حاوی کمتر از ۲٪ کربن و ۱٪ منگنز و مقادیر کمی سیلیکون ، فسفر ، گوگرد و اکسیژن است ساخته می شود. فولاد یک محصول واحد نیست بیش از ۳۵۰۰ درجه مختلف فولاد با خواص فیزیکی، شیمیایی و محیطی متفاوت وجود دارد.

فولاد مهمترین مصالح مهندسی و ساختمانی جهان است که در همه جنبه های زندگی ما استفاده می شود؛ در خودروها و محصولات ساختمانی، لوازم خانگی ، کشتی های باری، تجهیزات نظامی، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، پلها و چاقوی جراحی. خودروهای مدرن با فولادهای جدید ساخته شده اند که قوی تر اما تا ۳۵درصد سبک تر از گذشته هستند. تقریباً ۷۵ درصد فولادهای مدرن در ۲۰ سال گذشته توسعه یافته اند. اگر قرار بود برج ایفل امروز بازسازی شود  مهندسان فقط به یک سوم فولادی که در ابتدا استفاده می شد، احتیاج داشتند.

از دو روش برای ساخت فولاد استفاده می شود، روش اول کوره بلند اکسیژن پایه (BF-BOF) و روش دوم کوره الکتریکی که شامل قوس الکتریکی (EAF)  و کوره القایی (IMF)  می باشد.
تفاوت اصلی بین روشهای ساخت فولاد در نوع مواد اولیه آنهاست ،در روش BF-BOF  عمدتاً از سنگ آهن، ذغال سنگ و فولاد بازیافتی استفاده می شود، در حالی که در روش  (EAF) و (IMF) با استفاده از فولاد بازیافتی و برق انجام می گیرد. بسته به پیکربندی کارخانه و در دسترس بودن فولاد بازیافت شده ، سایر منابع آهن فلزی مانند آهن اسفنجی (DRI) یا فلز داغ نیز می توانند در مسیر EAF استفاده شوند.
در مجموع ۷/۷۰ درصد فولاد با استفاده از روش  BF-BOF تولید می شود. ابتدا سنگ معدن به آهن تبدیل می شود که به آن فلز داغ نیز گفته می شود. سپس آهن در BOF به فولاد تبدیل می شود. پس از ریخته گری و نورد ، فولاد به صورت میلگرد، تیرآهن، کلاف ، صفحه و سایر مقاطع تحویل می شود.
مراحل فرآیند پایین دستی ، مانند ریخته گری ، گرمایش مجدد و نورد  در روش  EAF شبیه به مواردی است که در مسیر BF-BOF یافت می شود. حدود ۹/۲۸ درصد از فولاد از طریق مسیر EAF تولید می شود.

جدا از این دو روش از یک روش دیگر نیز برای تولید فولاد استفاده می شود که به آن کوره منفذ باز (OHF) گفته می شود که حدود ۴/۰درصد از تولید جهانی فولاد را تشکیل می دهد. فرآیند OHF   بسیار انرژی بر است و به دلیل معایب زیست محیطی و اقتصادی در حال افول است.

فولاد، کاملاً قابل بازیافت است، از دوام بالایی برخوردار است و در مقایسه با سایر مصالح ، به مقدار نسبتاً کمی انرژی برای تولید نیاز دارد. فولادهای سبک نوآورانه (مانند آنهایی که در خودروها استفاده می شود) به صرفه جویی در انرژی و منابع کمک می کند. صنعت فولاد تلاش های زیادی برای محدود کردن آلودگی های زیست محیطی در دهه های گذشته. تولید یک تن فولاد امروزه تنها ۴۰ درصد از انرژی مورد نیاز در سال ۱۹۶۰ را نیاز دارد. انتشار گرد و غبار حتی بیشتر کاهش یافته است.

امروزه تخمین زده می شود که صنعت فولاد جهانی حدود ۲ میلیارد تن سنگ آهن ، ۱ میلیارد تن ذغال سنگ متالورژی و ۵۷۵ میلیون تن ضایعات فولادی برای تولید حدود ۱.۸ میلیارد تن فولاد خام استفاده کرده است.  فولاد بازیافتی که فولاد قراضه نیز نامیده می شود یکی از مهمترین مواد اولیه صنعت فولاد است. هر کارخانه فولاد همچنین یک کارخانه بازیافت است و در تمام تولیدات فولاد از ضایعات استفاده می شود ، تا ۱۰۰٪ در کوره قوس الکتریکی (EAF) و تا ۳۰٪ در مسیر کوره بلند (BF) تمام ضایعات جمع آوری شده بازیافت می شوند و نرخ کلی بازیافت امروزه حدود ۸۵ درصد تخمین زده می شود. این سطح بالای بازیافت به این معنی است که فضای محدودی برای پیشرفت وجود دارد.

ضایعات نقش اساسی در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و مصرف منابع دارد. هر تن قراضه مورد استفاده برای تولید فولاد از انتشار ۵/۱ تن دی اکسید کربن و مصرف ۴/۱ تن سنگ آهن، ۷۴۰ کیلوگرم زغال سنگ و ۱۲۰ کیلوگرم سنگ آهک جلوگیری می کند. توسعه آتی تولید فولاد مبتنی بر ضایعات به در دسترس بودن ضایعات درجه بالا بستگی دارد. در حالی که عرضه سنگ آهن می تواند با تقاضا منعطف شود ، در دسترس بودن ضایعات جهانی تابعی از تقاضای فولاد و ایجاد ضایعات در پایان عمر محصولات حاوی فولاد است. ظرفیت جهانی فولادسازی از اوایل دهه ۲۰۰۰ یک مرحله رشد انفجاری را تجربه کرد که عمدتاً با سرمایه گذاری در ظرفیت جدید در چین تقویت شد.  با طول عمر متوسط محصولات فولادی ۴۰ سال ، این فولاد در دهه آینده وارد بازار قراضه می شود و باعث کاهش قابل توجه انتشار گازهای فولادی می گردد.
worldsteel فهرست کشورهای تولید کننده فولاد را در انتشار سالانه World Steel in Figures که در اوایل ژوئن منتشر می شود به روز می نماید. این لیست ممکن است در سالنامه آماری فولاد که در نوامبر/دسامبر منتشر می شود، مورد تجدید نظر قرار گیرد.

انجمن جهانی فولاد World Steel Association (worldsteel)

انجمن جهانی فولاد World Steel Association(worldsteel)  یکی از بزرگترین و پویاترین انجمن های صنعت در جهان است که در هر کشور بزرگ تولید کننده فولاد اعضای خود را دارد. انجمن جهانی فولاد یک سازمان غیرانتفاعی که مأموریت های اصلی آن اطلاع رسانی به اعضاء، دولت ها و عموم مردم در مورد تحولات و آمارهای بین المللی مربوط به صنعت فولاد ایجاد گردیده است. مقر آن در بروکسل بلژیک بوده و دومین دفتر  آن در آوریل ۲۰۰۶ در پکن چین ، افتتاح شد. این انجمن  نماینده تولیدکنندگان فولاد  انجمن های ملی و منطقه ای صنعت فولاد و موسسات تحقیقاتی فولاد است.

حدود ۸۵ درصد از تولید فولاد جهانی عضو این انجمن می باشند. این موسسه به عنوان موسسه بین المللی آهن و فولاد در ۱۰ جولای ۱۹۶۷ تاسیس شد و در ۶ اکتبر ۲۰۰۸ نام خود را به انجمن جهانی فولاد تغییر داد.

برترین شرکت های تولید کننده فولاد ۲۰۲۰

در این گزارش به ۲۰ شرکت بزرگ و برتر تولید کننده فولاد در جهان پرداخته شده است که برگرفته از لیست رتبه بندی ۵۰ شرکت برتر تولید کننده فولاد۲۰۲۰ انجمن جهانی فولاد World Steel Association (worldsteel) می  باشد. این لیست از نظر حجم تولید فولاد به میلیون تن  و بدون در نظر گرفتن گردش مالی شرکتها در اوایل ماه ژوئن هر سال به روز می شود.

ترکیب ۲۰ شرکت برتر فولادی بر اساس کشورها :

از ۲۰شرکت برتر فولادی جهان در سال ۲۰۲۰ :

  • ۱۲شرکت از کشور چین
  • ۲شرکت از کشور ژاپنی
  • ۱شرکت از کشور لوگزانبورگی
  • ۲شرکت از کشور کره جنوبی
  • ۱شرکت از کشور هند
  • ۱شرکت از کشور ایران (ایمیدرو)
  • و ۱ شرکت از کشور آمریکا می باشد.

برترین شرکت های تولید کننده فولاد درسال ۲۰۲۰

5220Capture

 

3617Capture

اولین و بیستمین شرکت برتر:

گروه بائو استیل از کشور چین با تولید ۱۱۵.۳ میلیون تن فولاد اولین تولید کننده فولاد جهان در سال ۲۰۲۰  بوده است و  شرکت Liuzhou Iron and Steel از کشور چین با تولید ۱۶.۹۱ میلیون تن فولاد بیستمین تولید کننده فولاد جهان در سال ۲۰۲۰  بوده است .

 

8533Capt111ure

3296Cap111ture

جایگاه ایمیدروتنها شرکت ایرانی در شرکت برتر جهان:

در این میان شرکت ایمیدرو IMIDRO تنها شرکت ایرانی که بر اساس بررسی های انجمن جهانی فولاد World Steel Association  در میان ۲۰ شرکت برتر جهان قراردارد با تولیدی که حاصل از تناژ ترکیبی شرکتهای فولاد مبارکه ، ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان وشرکت ملی فولاد ایران می باشد با تولید ۱۸.۹۰ میلیون تن فولاد هجدهمین تولید کننده فولاد جهان در سال ۲۰۲۰  بوده است.

9931Captu333re

شرکتهای برتر به ترتیب میزان تولید در سال ۲۰۲۰  عبارتند از:

  1. گروه Baowu Steel  از کشورچین با تولید ۱۱۵.۲۹ میلیون تن فولاد اولین تولید کننده فولاد جهان در سال ۲۰۲۰  بوده است.
  2. ArcelorMittal از کشور لوکزامبورگ با تولید ۷۸.۴۶ میلیون تن فولاد دومین تولید کننده فولاد جهان در سال ۲۰۲۰  بوده است.
  3. HBIS Group از کشور چین  با تولید ۴۳.۷۶ میلیون تن فولاد سومین تولید کننده فولاد جهان در سال ۲۰۲۰  بوده است.
  4. گروه Jiangsu Shagang از کشور چین با تولید ۴۱.۵۹ میلیون تن فولاد چهارمین تولید کننده فولاد جهان در سال ۲۰۲۰  بوده است.
  5. Nippon Steel Corporation  از کشور ژاپن با تولید ۴۱.۵۸ میلیون تن فولاد پنجمین تولید کننده فولاد جهان در سال ۲۰۲۰  بوده است.
  6. شرکت POSCO  از کشور کره جنوبی با تولید ۴۰.۵۸ میلیون تن فولاد ششمین تولید کننده فولاد جهان در سال ۲۰۲۰  بوده است.
  7.  شرکت  Ansteel Group  از کشور چین با تولید ۳۸.۱۹ میلیون تن فولاد هفتمین تولید کننده فولاد جهان در سال ۲۰۲۰  بوده است.
  8. شرکت  Jianlong Group  از کشور چین با تولید ۳۶.۴۷ میلیون تن فولاد هشتمین تولید کننده فولاد جهان در سال ۲۰۲۰  بوده است.
  9.  شرکت  Shougang Group  از کشور چین با تولید ۳۴ میلیون تن فولاد نهمین تولید کننده فولاد جهان در سال ۲۰۲۰  بوده است.
  10. شرکت  Shandong Steel Group  از کشور چین با تولید ۳۱.۱۱ میلیون تن فولاد دهمین تولید کننده فولاد جهان در سال ۲۰۲۰  بوده است.
  11. شرکت  Delong Steel Group  از کشور چین با تولید ۲۸.۲۶ میلیون تن فولاد یازدهمین تولید کننده فولاد جهان در سال ۲۰۲۰  بوده است.
  12. شرکت  Tata Steel Group  از کشور هند با تولید ۲۸.۰۷ میلیون تن فولاد دوازدهمین تولید کننده فولاد جهان در سال ۲۰۲۰  بوده است.
  13. شرکت  Valin Group  از کشور چین با تولید ۲۶.۷۸ میلیون تن فولاد سیزدهمین تولید کننده فولاد جهان در سال ۲۰۲۰  بوده است.
  14. شرکت  JFE Steel  از کشور ژاپن با تولید ۲۴.۳۶ میلیون تن فولاد چهاردهمین تولید کننده فولاد جهان در سال ۲۰۲۰  بوده است.
  15. شرکت Nucor Corporation از کشور آمریکا با تولید ۲۲.۶۹ میلیون تن فولاد پانزدهمین تولید کننده فولاد جهان در سال ۲۰۲۰  بوده است.
  16. شرکت Hyundai Steel از کشور کره جنوبی با تولید ۱۹.۸۱ میلیون تن فولاد شانزدهمین تولید کننده فولاد جهان در سال ۲۰۲۰  بوده است
  17. شرکت Fangda Steel از کشور چین با تولید ۱۹.۶۰ میلیون تن فولاد هفدهمین تولید کننده فولاد جهان در سال ۲۰۲۰  بوده است.
  18. شرکت IMIDRO از کشور ایران با تولید ۱۸.۹۰ میلیون تن فولاد هجدهمین تولید کننده فولاد جهان در سال ۲۰۲۰  بوده است.
  19. شرکت Benxi Steel Group از کشور چین با تولید ۱۷.۳۶ میلیون تن فولاد نوزدهمین تولید کننده فولاد جهان در سال ۲۰۲۰  بوده است.
  20. شرکت Liuzhou Iron and Steel از کشور چین با تولید ۱۶.۹۱ میلیون تن فولاد بیستمین تولید کننده فولاد جهان در سال ۲۰۲۰  بوده است.

استراتژی های مشترک ۲۰شرکت موفق و برتر فولادی دنیا با رویکرد تشکیل ابر هلدینگهای فولادی

قبل از بررسی استراتژی های مشترک ۲۰شرکت موفق و برتر فولادی دنیا در سال ۲۰۲۰ میلادی، ابتدا به تعریف استراتژی از نگاه برخی دانشمندان این حوزه خواهیم پرداخت و سپس به بیان رویکردها و استراتژی های مشترکی که با بررسی و تحلیل وضعیت گذشته، فعلی و برنامه های آتی ۲۰شرکت موفق و برتر فولادی که از طریق اطلاعات استخراجی از انجمن جهانی فولاد و اطلاعات ارائه شده توسط شرکتها و سایر تحلیلگران ارائه گردیده، خواهیم پرداخت.

تعریف استراتژی:

فرد آر دیوید در تعریف استراتژی می گوید استراتژی ابزاری است که سازمان می تواند بدان وسیله به هدفهای بلند مدت خود دست یابد.
آنسوف تعریف استراتژی را «قواعد تصمیم‌گیری» می‌داند.
از نظر چندلر استراتژی تعیین اهداف بلندمدت شرکت و مجموعه‌ای از اقدامات و تخصیص منابع لازم برای دستیابی به آن اهداف می باشد.
از نظر پورتر استراتژی خلق موقعیتی منحصربه‌فرد و متمایز است که مجموعه‌ای متفاوت از فعالیت‌ها را در برمی‌گیرد. فعالیت‌ها در این مورد باید به‌صورت سیستمی سازگار با یکدیگر تناسب داشته باشند.
مینتزبرگ استراتژی را به‌عنوان یک برنامه، الگو، موقعیت، دورنما و حیله تعریف می نماید.

۱۱ استراتژی  مشترک در ۲۰ شرکت برتر و موفق فولادی جهان

با بررسی دقیق کسب و کار ۲۰ شرکت برتر و موفق فولادی دنیا از زمان تاسیس آنها تا سال ۲۰۲۰ و بررسی رویکردها و استراتژی های آنها ، تقریباً اتخاذ ۱۱ استراتژی کلان مشترک در  روند رشد و توسعه آنها به شرح زیر مشاهده گردیده  است: شایان ذکر است اکثر این استراتژی ها منتج به تشکیل ابر هلدینگهای فولادی شده است.

  1. استراتژی مشارکت: یک یا دو شرکت در چرخه فولاد یک مجموعه جداگانه را تشکیل می‏دهند تا به هدفهای مشترک در حوزه چرخه فولاد دست یابند (با هدف تشکیل ابر هلدینگهای فولادی).
  2. استراتژی ادغام‏ها: از جمله استراتژی‏های بسیار متداول شرکتهای فولادی ، ادغام دو شرکت چرخه فولاد در یکدیگر و یا یک شرکت سهام شرکت دیگری در چرخه فولاد را می‏خرد. در این استراتژی یک شرکت بزرگ در چرخه فولاد سهام شرکت کوچکتر را خریدار می‏نماید و یا بلعکس (با هدف تشکیل ابر هلدینگهای فولادی).
  3.  استراتژی یکپارچگی عمومی به بالا: به دست آوردن مالکیت یا افزایش کنترل بر عرضه‏کنندگان مواد اولیه چرخه فولاد(با هدف تشکیل ابر هلدینگهای فولادی).
  4. استراتژی یکپارچگی عمومی به پایین: به دست آوردن مالکیت یا افزایش کنترل بر تولید‏کنندگان محصولات نهایی  چرخه فولاد(با هدف تشکیل ابر هلدینگهای فولادی).
  5. استراتژی یکپارچگی افقی: به دست آوردن مالکیت یا افزایش کنترل بر شرکت‏های رقیب (در راستای تشکیل ابر هلدینگهای فولادی).
  6. استراتژی توسعه بازار: عرضه محصولات فولادی تولیدی و یا مرتبط با چرخه فولاد به مناطق جغرافیایی جدید (حضور در بازارهای منطقه ای و بین المللی).
  7. استراتژی توسعه محصول: ارتقاء محصولات فولادی کنونی و یا عرضه نوع جدیدی از محصولات فولادی.
  8. استراتژی رسوخ در بازار: بالابردن سهم شرکت در بازار صنعت فولاد برای محصولات کنونی از طریق تمرکز بر بازاریابی.
  9. استراتژی تنوع همگون:  افزودن محصولات جدید و مرتبط با  چرخه صنعت فولاد.
  10.  استراتژی متمایزسازی محصولات و خدمات: براساس این استراتژی شرکت محصولات مرتبط با چرخه فولاد را به نحوی عرضه می کند که در این صنعت به عنوان محصول منحصر به فرد تلقی می‌شود.
  11.  استراتژی فروش یا واگذاری: فروش یک واحد مستقل یا بخشی از شرکت فولادی.

همانطور که ملاحظه می گردد اجرای اکثر ۱۱ استراتژی مشترک در ۲۰ شرکت موفق فولادی جهان، تشکیل ابرهلدینگهای قوی و بزرگ فولادی و مرتبط با چرخه فولاد را در برداشته است.

2

تاریخ انتشار : ۶ مهر ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۲۸
شناسه مطلب : 38323
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی