مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌‌گذاری ایمیدرو مطرح کرد: خطر ریزش دلار در کمین فولادی‌ها
مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌‌گذاری ایمیدرو، در دومین روز کنفرانس بین‌المللی پلانکس کیش الگوی جدید مدیریت بازار دولت و اثرات آن بر بازارهای داخلی و صادراتی ایران را بررسی کرد.

امیر صباغ گفت: صنعت فولاد با چالش‌ها و تهدیدهای زیادی از جمله قیمت مواداولیه و عدم دسترسی به آن، هزینه‌های حمل و نقل دریایی، عدم دسترسی به بنادر و ریسک ریزش قیمت دلار و.. روبه رو است.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌‌گذاری ایمیدرو در دومین روز کنفرانس پلانکس گفت: چالش قطع برق و قطعی قابل پیش بینی گاز موجب عدم سرمایه‌گذاری شرکت‌های فولادی شده است.

وی ادامه داد: دولت متوجه درآمد بالای فولادی‌ها شده و مایل است در سود فولادی‌ها شریک شود و وارد بودجه سنواتی‌اش کند.

امیر صباغ گفت: الگوی جدید مدیریت بازار با ۲۵ ابزار مرتبط با دولت و بورس معرفی می‌شود، در این الگو بازارها به دو دسته مازاد عرضه_کسری عرضه تقسیم شده و هگزمان با ۲۵ ابزار مرتبط با دولت و بورس سعی می‌شود نسبت به متعادل کردن ان اقدام شود. کسری و مازاد عرصه شامل ۳ رنگ سبز(بنیادی)، زرد(قابل پیش‌بینی) و قرمز(غیرقابل پیش‌بینی) است.

وی افزود: اهداف الگوی جدید مدیریت بازار دخیره‌سازی کالاها به منظور عرضهردر مواقع کمبود (انبارهای بورس کالا)، انعقاد قراردادهای بلندمدت بین صنایع و بالادست و پایین‌دست (کشف پریمیوم) ، تامین کمبود مواد بازار از طریق واردات همزمان با حفظ رقابت‌پدیری صنایع(عرضه تلفیقی)، پیش‌بینی پذیری بازار (عرضه‌های آتی ۳ماهه،۶ماهه،۱۲ماهه و خدمات هیچینگ)، حدف سهمیه‌ها و کاهش رانت اختلاف قیمت بازار و بورس کالا، تسهیل صادرات و حذف مجوزها و امضاهای طلایی و تامین مالی حوزه صنعت از طریق ابزار بورس‌های کالایی است.

او همچنین افزود: در حال حاضر خرید محصولات فولادی از بورس کالا با ۲۳ درصد سود، متاثر از نوسانات ارز همراه است که غیر متعارف است.

 

2

تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۱
منبع : دنیای معدن
شناسه مطلب : 39308
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی