گزارش چیلان از آخرین قیمت‌های بیلت و اسلب صادراتی ایرانروند قیمت فولاد صادراتی ایران/ آغاز رالی صعودی شمش و اسلب صادراتی/ ایران جای روس‌ها و اوکراینی‌ها در تجارت فولاد را پر می‌کند؟ + نمودار
چیلان طبق روال هر هفته، آخرین قیمت‌های فولاد صادراتی ایران را بررسی می‌کند تا دیدی نسبت به درآمدهای ارزی صادرکنندگان فولاد کشور و فرصت‌های صادراتی پیش روی آنان به دست آید. در هفته گذشته، میانگین قیمت بیلت صادراتی ایران، ۶۰۱.۵ دلار به ازای هر تن بود که نسبت به هفته پیش از آن، افزایش ۱۱.۵ دلاری، معادل ۱.۹ درصدی را نشان می‌دهد. قیمت میانگین اسلب صادراتی ایران نیز در هفته گذشته ۶۵۰ دلار به ازای هر تن بود که نسبت به هفته پیش از آن، افزایش ۳۵ دلاری معادل ۵.۷ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش  چیلان ، قیمت‌های منتشرشده توسط متال بولتن نشان می‌دهد که قیمت فوبِ اسلب صادراتی ایران در هفته گذشته ۵.۷ درصد افزایش یافت و اسلب در قیمت ۶۵۰ دلار به ازای هر تن معامله شد. در هفته گذشته، قیمت فوبِ بیلت صادراتی ایران در بنادر کشور ۶۰۰ تا ۶۰۳ دلار به ازای هر تن بود که میانگین این قیمت‌ نسبت به قیمت‌های ۴ اسفند، حاکی از کاهش ۱.۹ درصدی است.

هفته گذشته به دلیل تبعات جنگ اوکراین یکی از بزرگ‌ترین رشدهای هفتگی قیمت کامودیتی‌ها در طول تاریخ رقم خورد. افزایش قیمت فولاد میانی و محصولات فولادی در برخی بازارها بسیار چشمگیر بود: قیمت میلگرد در بازار داخلی ترکیه (تحویل درب کارخانه) هفته پیش با رشد بیش از ۲۰ درصدی به ۱۳۶۰۰ تا ۱۵۲۵۰ لیره معادل ۹۵۹ تا ۱۰۷۵ دلار به ازای هر تن رسید.

فولاد مبارکه هفته گذشته یک محموله ۴۰ هزار تنی اسلب با قیمت فوب ۶۵۰ دلار به ازای هر تن به مشتریان خارجی فروخت. همچنین در اواخر هفته گذشته برخی فولادسازان ایرانی موفق شدند بیلت را با قیمت ۶۱۰ تا ۶۲۰ دلار به ازای هر تن به مشتریان خارجی بفروشند که این قیمت در قیمت‌های هفته قبل متال بولتن منعکس نشده است.

با توجه به روند قیمت‌ها در بازار جهانی و خروج فولادسازان روس و اوکراینی از بازار، انتظار می‌رود جهش قیمت بزرگ‌تری در انتظار فولاد صادراتی ایران باشد. متال بولتن به نقل از برخی منابع نوشته است که در صورت احیای برجام ایران می‌تواند تا ۱۰ میلیون تن در سال، فولاد میانی به بازارهای خارجی صادر کند و ایران می‌تواند بخشی از کمبود موجود در بازار جهانی فولاد را پر کند.

در نمودار زیر، روند قیمت اسلب و بیلت صادراتی ایران در یک ماه گذشته را ببینید:

قیمت فولاد صادراتی ایران 41

2

تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۱
شناسه مطلب : 41317
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی