رئیس کمیته اقتصاد انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با چیلان مطرح کرد:صنعت مقصر بیلان منفی آب نیست
دکتر مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی و رئیس کمیته اقتصاد انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عمده آب در کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود، سهم صنعت از مصرف آب کشور را حدود 3 درصد اعلام کرد و به چیلان گفت: بازدهی بسیار پایین آبیاری در بخش کشاورزی و برداشت های بی رویه از منابع زیرزمینی دلیل اصلی بیلان منفی آب در کشور است که فشار آن بر مردم وارد شده است.

به گزارش  چیلان ، دکتر مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی و رئیس کمیته اقتصاد انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عمده آب در کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود، سهم صنعت از مصرف آب کشور را حدود ۳ درصد اعلام کرد و به  چیلان  گفت: بازدهی بسیار پایین آبیاری در بخش کشاورزی و برداشت های بی رویه از منابع زیرزمینی دلیل اصلی بیلان منفی آب در کشور است که فشار آن بر مردم وارد شده است.

وی اضافه کرد: از حدود ۹۶ میلیارد متر مکعب آب مصرفی سالانه کشور، حدود ۳ میلیارد متر مکعب آن مربوط به صنعت است در حالی که بیش از ۸۵ میلیارد متر مکعب در بخش کشاورزی مصرف می شود و لذا اگر تنها ۵ درصد صرفه جویی در مصارف کشاورزی انجام شود، کل کمبود آب در بخش صنعت و آب شرب برطرف می شود.

رئیس کمیته اقتصاد انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سهم ۲/۰ درصدی صنعت فولاد از آب مصرفی کشور اظهار داشت: صنایع فولادی کشور سهم اندکی در مصرف آب کل کشور را دارند که البته طی سال های اخیر، به سمت فناوریهای کاهنده مصرف آب هم رفته اند و البته بخشی از آب مصرفی خود را هم از طریق تصفیه پساب ها و بازچرخانی آب تامین می کنند.

دکتر توانگر همچنین ضمن انتقاد از عدم جانمایی مناسب طرح های فولادی به لحاظ منابع انرژی و زیر ساخت هایی همچون بنادر و حمل و نقل ریلی تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از کارخانجات فعلی فولاد کشور در استان هایی احداث شده اند که یا به لحاظ منابع انرژی مثل آب در وضعیت نامطلوبی قرار دارند و یا دسترسی نزدیکی به مواد اولیه مورد نیاز خود ندارند. علاوه بر این با نگاهی به نقشه اطلس ملی فولاد ایران می بینیم که نوار ساحلی جنوبی کشور که به لحاظ توجیه پذیری اقتصادی و با نگاه بین المللی می بایست قطب تولید و صادرات فولاد کشور و حتی جهان باشد، خالی از واحدهای فولادی است و صرفا چند واحد در بندرعباس احداث شده و فعالیت می کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بر این اساس لازم است طرح های جدید صنعت فولاد با توجه به آمایش سرزمینی حتما در مجاورت آبهای آزاد تعریف و احداث شوند تا هم به لحاظ منابع آبی، دچار محدودیت نباشند و هم به لحاظ مزیت های تجارت بین الملل، دارای قوت باشند.

رئیس کمیته اقتصاد انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صنعت فولاد یک صنعت استراتژیک و پیشران در کشور است، خاطر نشان کرد: باید مصرف انرژی در کشور به سمت تولید و خلق ارزش افزوده بیشتر هدایت شود و لذا این موضوع که بابت سهم اندک صنعت فولاد از آب کشور، مزایای توسعه این صنعت همچون اشتغال، ارزآوری، رفع وابستگی و رونق سایر صنایع نادیده گرفته شود، اجحاف در حق مسئولین و متولیان این صنعت و کل کشور است.

دکتر توانگر در گفتگو با  چیلان  در مورد سرمایه گذاری شرکت های بزرگ زنجیره فولاد در پروژه ملی انتقال آب از خلیج فارس به استان های کرمان، یزد و اصفهان هم اظهار داشت: مشارکت فولادسازان در مسئولیت های ملی و اجتماعی از جمله این پروژه عظیم قابل تقدیر است. صنعت فولاد نشان داده که در توسعه و آبادانی کشور پیشتاز است و چنین پروژه هایی که علاوه بر تامین آب مورد نیاز این صنعت، آب چند استان کویری و دچار کمبود شدید آب را تامین می کند و مردم این مناطق را از تنش آبی دور می سازد، تصویر ذهنی جامعه از صنعت فولاد را از یک مصرف کننده بزگ آب به یک تامین کننده آب تغییر خواهد داد.

2

تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۴۴
شناسه مطلب : 41334
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی