تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور نیازمند ۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری در زیر ساخت ها است
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات گفت: برای دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن در کشور باید در حوزه زیرساخت های مورد نیاز ۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود.

به گزارش  چیلان ،اردشیر سعد محمدی در کنفرانس بین‌المللی بررسی صنعت فولاد و مواد اولیه پلنکس افزود : هزینه های حمل و نقل و جابجایی مواد اولیه و صادرات در کشور ما گران است و باید با تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز حمل و نقل به دنبال کاهش هزینه ها در این بخش باشیم.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات تاکید کرد: ظرف ۳۰ سال آینده خیلی از مشاغل موجود در حوزه صنعت معدن و صنایع معدنی از بین می‌رود و ما باید با استفاده از دانش و فناوری های نوین در حوزه معدن و صنایع معدنی بتوانیم با استفاده از تکنولوژی های جدید به توسعه پایدار دست پیدا کنیم.

سعد محمدی با بیان اینکه هم اکنون در بخش معدن کشور تراکت ۱۳۶ کار می کند در حالی که تراکت در دنیا به ۵۵۰ رسیده است، افزود: این مسائل سبب شده که هزینه های تولید در کشور ما افزایش و این سبب خواهد شد که ما قدرت صادراتی خود را در این بخش از دست بدهیم.

وی با بیان اینکه ما باید برای توسعه این صنعت یک اتاق فکر جدید برای استفاده از تکنولوژی های جدید به وجود آوریم، گفت: در برنامه هفتم توسعه باید استفاده از تکنولوژی مورد توجه و ساختار های سنتی را کنار بگذاریم.

سعد محمدی یادآورشد: تورم ۴۰ درصدی و سود تسهیلات بانکی بیشتر هزینه های تولید کشور را بیشتر کرده است و این سبب شده که قیمت تمام شده محصول در کشور ما رشد قابل توجهی داشته باشد و این بر میزان صادرات کشور در بازارهای جهانی بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت تمام شده هزینه تولید محصولات فولادی در این شرایط ورود به بازارهای جهانی برای ما بسیار سخت خواهد بود.

سعد محمدی یادآور شد: تا یک و نیم سال آینده  ۱۲.۵ میلیون تن فولاد در منطقه خلیج فارس به مرحله تولید می رسد، لذا این سبب خواهد شد برای افزایش صادرات فولاد کشور به بازارهای هدف باید تمام ضوابط و مقررات و وضعیت منطقه را پایش کنیم.

وی اظهار داشت: در حال حاضر میزان دی اکسید کربن تولید به ازای هر تن فولاد در روش کوره بلند ۳.۲ تن و در روشهای احیای مستقیم مبتنی بر تغییر فرم گاز طبیعی حدود ۱.۶ تن می‌باشد بنابراین سال‌های آینده صنعت فولادسازی از لحاظ قوانین زیست محیطی با محدودیت‌های بیشتری مواجه خواهد شد.

وی با اشاره به میزان اکتشاف در ایران و کشور استرالیا اظهار داشت: در ۶۰ سال گذشته در کشورمان معادل ۹ میلیون متر مکعب اکتشاف معدنی اتفاق افتاده است در حالی که استرالیا در سال ۲۰۱۸ معادل ۱۱ میلیون متر مکعب حفاری کرده است.

وی بیان کرد:  در برنامه هفتم توسعه باید برای افزایش تولید ناخالص داخلی برنامه‌ریزی‌های دقیق صورت بگیرد تا بتوانیم در این برنامه به ظرفیت سازی بیشتری در حوزه صنعت فولاد دست پیدا کنیم.

سعد محمدی گفت: هر چند که در چشم انداز ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تومان فولاد در کشور برنامه ریزی شده است، اما صنعت فولاد ما بیشتر از این می تواند فولاد تولید کند در حالی که هم اکنون حدود ۱۰۰ میلیون تن سنگ آهن در کشور تولید می شود اما نیاز ما معادل ۱۶۰ میلیون تن سنگ آهن است.

2

تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۸
شناسه مطلب : 45920
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی