سلیمانی در گفت‌وگو با چیلان تشریح کرد:تأمین نیازهای صنایع پایین‌دستی با فرآوری اسپیره در شرکت صنعت ورق الغدیر پارس
مهندس هادی سلیمانی مدیرعامل شرکت صنعت ورق الغدیر پارس در گفت‌وگو با چیلان اظهار داشت: این شرکت به‌صورت تخصصی کار فرآوری محصولات فرعی کارخانجات نورد سرد موسوم به اسپیره را انجام می‌دهد و به‌عنوان تنها شرکتی که در زمینه خدمات فرآوری اسپیره فعال است، با ایجاد ارزش افزوده، نیازهای صنایع پایین‌دستی نظیر قفسه‌سازی، ادوات کشاورزی، درب‌‌های ضدسرقت و وسایل ساختمانی و اداری را تأمین می‌کند.

به گزارش  چیلان ، مهندس سلیمانی در تشریح فعالیت این شرکت گفت: وقتی کلاف فول هارد وارد کارخانجات نورد سرد می‌شود، بخشی از دو سر کلاف یا اصطلاحاً «ته‌رول‌ها» وارد فرآیند نورد نمی‌شوند که به این بخش، کلاف اسپیره گفته می‌شود. ما در شرکت صنعت ورق الغدیر پارس این اسپیره را با عملیات نورد مجدد فرآوری می‌کنیم و بر اساس نیازهای مشتری کارهای برش و خم‌کاری آن را انجام می‌دهیم و به‌صورت شیت در اختیار صنایع پایین‌دستی قرار می‌دهیم.

وی افزود: کار فرآوری اسپیره ورق‌های فول هارد و روغنی به‌طور کامل در این شرکت انجام می‌پذیرد و این فرآوری در شرایط فعلی بازار فولاد که قیمت ورق افزایش زیادی را تجربه کرده است، توانسته به خوبی بخشی از نیازهای صنایع پایین دستی را تأمین کند.

جهش تولید همزمان با تأمین نیازهای صنایع پایین‌دستی

سلیمانی در مورد میزان تولید این شرکت بیان داشت: ما تا سال ۹۶، ماهانه حدود ۵۰۰ تن اسپیره را فرآوری می‌کردیم. در حال حاضر به دلیل اقبال صنایع پایین‌دستی میزان تولید را به بیش از ۲ هزار تن در ماه رسانده‌ایم که با شرایط فعلی تولید در کارخانجات نورد سرد، به‌نوعی «پیکِ» فرآوری اسپیره در کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: به ازای هر هزار تن کالای نورد سرد در کشور حدود ۵۰ تن اسپیره تولید می‌شود. در حال حاضر، کل تولید اسپیره کشور ماهانه حدود ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ است که بیش از ۹۰ درصد آن توسط شرکت صنعت ورق الغدیر پارس خریداری و بر اساس نیازهای مشتریان فرآوری می‌شود.

مشکل قطعی برق و هزینه‌های بالای حمل

سلیمانی خاطرنشان ساخت: در ماه‌های اخیر مشکلاتی نظیر کمبود برق باعث شد تا تولید کارخانجات نورد سرد کاهش یابد و لذا ما در تأمین اسپیره با مشکل مواجه شدیم. هرچه تولید کارخانجات بالاتر باشد، ما هم قادر به ارائه خدمات بیشتری به صنایع پایین‌دستی خواهیم بود. لذا امیدواریم، موانع تولید در کارخانجات نورد کشور برطرف شود تا جریان تأمین نیازهای صنایع پایین‌دستی نیز شدت بگیرد.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات فعلی ما، افزایش سرسام‌آور هزینه‌های حمل است. هزینه‌های حمل در کشور بالا رفته است و چون کلاف اسپیره، حجم بزرگ و وزن به نسبت کمی دارد و بعضاً کارخانجات نورد نیز در بارگیری دقت کافی را لحاظ نمی‌کنند، هزینه حمل بالایی به شرکت ما تحمیل می‌شود.

اسپیره، کالایی بازار باید آن را بشناسد

مدیرعامل شرکت صنعت ورق الغدیر پارس عنوان کرد: تا پیش از این که ما کار فرآوری اسپیره را انجام دهیم، این محصول با کج‌سلیقگی به‌عنوان قراضه، وارد کوره‌های ذوب می‌شد و در واقع، فرصت تبدیل آن به محصول با ارزش افزوده بالاتر از دست می‌رفت. در حالی که در شرایط فعلی، قیمت اسپیره ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان بالاتر از قراضه است.

وی با ارائه توضیحات بیشتر گفت: بسیاری از صنایع پایین‌دستی وقتی با محصول فرآوری‌شده از اسپیره آشنا می‌شوند، پی می‌برند که این محصول ضمن این‌که تأمین‌کننده تمام نیازهای آن است، بعضی اوقات به دلیل این‌که در نوع فول هارد هم ارائه می‌شود، اتفاقاً کارکرد و کیفیت بالاتری برای برخی از صنایع پایین‌دستی دارد، چون مقاومت و استحکام بیشتری دارد. گذشته از این، محصول فرآوری‌شده از کلاف اسپیره، قیمت پایین‌تری هم دارد و ۶، ۷ هزار تومان در هر کیلو ارزان‌تر از ورق روغنی است. در واقع، استفاده از اسپیره هم برای مصرف‌کنندگان جذابیت قیمتی دارد و هم به لحاظ کیفی، انتظارات بسیاری از صنایع پایین‌دستی را برآورده می‌کند.

سلیمانی با ذکر یک مثال گفت: قفسه‌سازانی که محصولات فرآوری‌شده ما استفاده می‌کنند، حدود ۲ تا ۳ هزار تومان نسبت به سایر قفسه‌سازان قدرت رقابت قیمتی دارند و این یک مزیت بزرگ در این بازار محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت صنعت ورق الغدیر پارس در پایان گفت: فرآوری اسپیره یک ارزش افزوده هم برای کارخانجات نورد سرد، هم برای شرکت ما که این فرآوری را انجام می‌دهد و هم برای صنایع پایین‌دستی در پی دارد و در واقع، یک بازی برد-برد برای تمام طرفین محسوب می‌شود؛ ضمن اینکه خدمت جدیدی محسوب می‌شود که صرفه‌جویی در منابع و همزمان اشتغالزایی را نیز درپی دارد.

2

تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۸
شناسه مطلب : 39917
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی