گزارش اختصاصی چیلان از نشست خبری مدیرعامل ذوب آهن اصفهانسرمایه ذوب آهن از ۳۳۰۰ میلیارد به ۶۱۵۰ میلیارد تومان رسید/ از شمولیت ماده ۱۴۱ خارج شدیم/ تغییر شیفت ذوب آهن از فولاد ساختمانی به محصولات صنعتی/ تهاتر بدهی ها با اغلب بانک ها قطعی شده است/ بیشترین رضایت را برای سهامداران دنبال می کنیم
امروز (5 آذر ماه 97) نشست خبری مدیرعامل، رئیس هیئت مدیره و برخی مدیران شرکت ذوب آهن اصفهان با اصحاب رسانه برگزار شد که چیلان گزارش اختصاصی خود از این نشست را در ذیل پوشش داده است:

به گزارش  چیلان ، منصور یزدی زاده، مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در این نشست خبری گفت: ذوب آهن نقش خود را در صنعت ایفا کرده و پایه گذار صنعت فولاد کشور است و تمام صنایع به نوعی وابستگی به این شرکت صنعتی دارند.

وی افزود: نگاه به ذوب آهن نگاهی ملی است و این شرکت تکیه گاه صنعت فولاد کشور می باشد.

یزدی زاده با اشاره به برگزاری مجمع فوق العاده این شرکت پیرامون افزایش سرمایه گفت: با تصمیم هیئت مدیره و سهامداران، سرمایه شرکت از ۳۳۰۰ میلیارد تومان به ۶۱۵۰ میلیارد تومان رسید که بزرگترین دستاورد این اقدام خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ بود و از این پس قادر به استفاده از تسهیلات خواهیم بود.

وی تصریح کرد: پایدار نبودن تامین مواد اولیه سبب شده ذوب آهن با ۵۵ درصد ظرفیت اسمی کار کند.

مدیرعامل ذوب اصفهان خاطرنشان کرد: واگذاری معادن و صادرات اگرچه به عنوان افتخار محسوب می شد اما تعهدات داخلی شرکت ها در این واگذاری ها دیده نشد تا درصورت وجود ظرفیت مازاد صادر گردد. این روند سود سرشاری را نصیب معادن کرد و در نتیجه آنها خود به فکر توسعه صنایع پایین دستی و تکمیل زنجیره افتادند.

وی گفت: ذوب آهن تنها واحدی است که به روش کوره بلند تولید می نماید و نیازمند سنگ آهن می باشد. عمده ترین روش ها در دنیا هم کوره بلند است و در ایران این روش و این شرکت مغفول مانده چرا که عمده واحدهای فولادی قوس الکتریکی می باشند.

یزدی زاده افزود: تمرکز باید بر روی تامین مواد آهن دار باشد و اصلی ترین و دلیل اصلی عدم رسیدن به ظرفیت اسمی، نبود مواد اولیه است.

وی با تاکید بر اینکه ذوب آهن باید کم کم لباس فولاد ساختمانی خود را به محصولات صنعتی تغییر دهد گفت: کما اینکه هم اکنون ۵۰ درصد محصولات، صنعتی شده است. در همین راستا امیدواریم به زودی ریل مترو را نیز به بازار تحویل دهیم.

وی با اشاره به اینکه ذوب آهن امسال هم صادرکننده نمونه کشوری شد گفت: ذوب آهن اصفهان برای چهارمین بار است که موفق به اخذ این مقام شده و به عنوان صادرکننده نمونه انتخاب می شود. این شرکت تلاش کرده با ظرفیت سازی های انجام شده در داخل، کشور را از واردات مقاطع ساختمانی بی نیاز کند لذا شاهد افزایش تعداد واحدهای تولیدکننده بودیم.

یزدی زاده این حضور در بازارهای جهانی را عامل افزایش تولید و استانداردهای تولید دانست و خاطرنشان کرد: صادرات ذوب آهن به آسیای دور هم رسیده است. همچنین به بازارهای اروپایی هم بازگشته ایم و اگرچه تحریم تاثیر دارد اما ۴۰ سال است که درگیر تحریم هستیم و همواره توانسته ایم از این چالش عبور کنیم و تحریم مانع جدی برای تداوم صادرات شرکت ذوب آهن نیست.

وی در ادامه این نشست خبری اظهار داشت: با نامه نگاری های انجام شده با مسئولین و بانک مرکزی و وزارت صمت امیدواریم به زودی به عراق و افغانستان باز گردیم تا نقش خود را در این کشورها پر رنگ تر داشته باشیم البته صادرات ذوب آهن به عراق تا حدودی دلاری نیز صورت گرفته است.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان از برنامه های صادراتی ذوب آهن برای حضور در بازارهای سوریه و یمن خبر داد و گفت: حضور در بازارهای سوریه و یمن برنامه ریزی شده و با روش هایی که در صادرات داریم و به روش بروکری یا صادرات در قبال واردات به دنبال حفظ بازارهای صادراتی خود هستیم.

وی تاکید کرد: ذوب آهن نیاز ارزی خود را خودش تامین می کند در واقع مازاد ارز در سامانه نیما عرضه و مایحتاج شرکت از ارز حاصل از صادرات در قبال واردات مصرف می شود.

یزدی زاده ادامه داد: پروژه پودر زغال به ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و امیدواریم تا اواخر دی و بهمن راه اندازی شود. با این پروژه پی سی ای جایگزین بخشی از کک مورد مصرف ذوب آهن می شود. با انجام این طرح ۱۵۰ تا ۱۸۰ کیلوگرم از مصرف کک کم می شود و ۱۵۰ میلیارد تومان (با ظرفیت ۲.۵ میلیون تن) کاهش هزینه خواهیم داشت و این عدد درصورت رسیدن به ظرفیت ۴ میلیون تن چدن قابل توجه است.

وی افزود: پروژه هات شارژینگ به تازگی به بهره برداری رسید و شمش به انتهای واحد نورد رسید که به این ترتیب در کاهش مصرف انرژی تاثیرگذار بود و توانستیم جایزه یونیدو را اخذ نماییم. همچنین تولید میلگرد به روش ترمکس از دیگر اقدامات ذوب آهن بود در این روش از آلیاژها برای افزایش مقاومت میلگرد استفاده می شود.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه در حوزه آب اقدامات خوبی انجام شده تصریح کرد: عمده ترین آن پروژه تصفیه پساب کارخانه است که تا ماه های آینده به نتیجه خواهد رسید. ذوب آهن سیر کاهش مصرف آب را در برنامه دارد تا به مسئولیت اجتماعی خود عمل کند.

وی گفت: در زمینه تهاتر بدهی ها کار خوبی انجام شد و در ۴ بانک این تهاترها قطعی شده است. از ۳۸۰۰ میلیارد تومان بدهی بانکی ۹۰ تا ۹۵ درصد مربوط به ۴ بانک است که بانک ملی ۴۵۳ میلیارد تومان، صادرات ۳۰۷ میلیارد تومان، ملت ۵۸۹ میلیارد تومان و کشاورزی ۱۶۱ میلیارد تومان می باشد. همچنین بدهی به پاسارگاد ۹۰۵ میلیارد تومان می باشد که در حال مذاکره درباره آن هستیم.

یزدی زاده میدکو  را مجموعه بزرگی خواند که بازدهی خوبی در این چند سال داشته است و ادامه داد: میدکو به عنوان یکی از بخش های مهم صنعت فولاد کشور محسوب می شود و امیدواریم ارتباط خوبی برای تامین مواد اولیه به ویژه کک با این شرکت داشته باشیم. هفته گذشته بازدیدی از واحد کک زرند داشتیم و صحبت های خوبی شد تا خرید کک خارجی را با باتری کک زرند جایگزین کنیم تا شاهد تامین پایدار مواد اولیه باشیم.

وی در خاتمه نیز در پاسخ به سوال خبرنگار  چیلان  گفت: تمام تلاش ما فعالیت با تمام توان ظرفیت و رسیدن به ظرفیت اسمی است.

وی افزود: با اقداماتی که انجام گرفته رضایت نسبی برای سهامداران ایجاد شده و سهام آنها از حدود ۷۰ تومان به ۲۶۰ تا ۲۷۰ تومان رسیده است. خودم از این وضعیت رضایت ندارم و توصیه می کنم با پایداری تامین مواد اولیه بیشترین رضایت را برای سهامداران ایجاد نماییم.

دکتر بهرام سبحانی، رئیس هیئت مدیره ذوب آهن اصفهان نیز در این نشست خبری گفت: در خصوص بحث ارز نظرات موافق و مخالف زیادی وجود دارد اما واقعیت این است که کالای صادراتی از کشور منابع ملی محسوب می شود و باید ارز آن به کشور بازگردد. باید این ورود ارز مدیریت شود و باید نیازهای کشور از طریق این ارز تامین گردد.

وی تصریح کرد: فولادسازان انتظار دارند در قبال صادرات و ورود ارز به سامانه نیما، نیاز ارزیشان  نیز تامین گردد. هر شرکت فولادی ۱۰۰ تا ۱۲۰ دلار برای هر تن تولید نیاز ارزی دارد و در نتیجه صادرات آن باید جوابگوی نیاز ارزی آنها باشد. صحبت این است که ارز عرضه شده از سوی فولادسازان صادرکننده در سامانه نیما برای تامین نیاز خود فولادسازان و با اولویت نخست به خودشان تخصیص یابد.

پوشش لحظه ای این نشست خبری را در کانال تریبون فولاد دنبال کنید

2

تاریخ انتشار : ۵ آذر ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۴
شناسه مطلب : 22594
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی