مدیرعامل فولاد نطنز در گفت‌وگو با چیلان مطرح کرد:فشار سنگین بهره بانکی بر شانه‌ شرکت‌های فولادی/ جزئیات طرح‌های توسعه‌ای فولاد نطنز
جواد توکلی، مدیرعامل فولاد نطنز در گفت‌وگو با چیلان آخرین وضعیت تولید این مجتمع فولادی و طرح‌های توسعه آن را تشریح کرد. فولاد نطنز با هدف ایجاد یک زنجیره تولید یکپارچه، به‌طور مستمر و بی‌وقفه در ۱۰ سال گذشته برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه را در دستور کار داشته است و واحدهای فولادسازی و نورد را در کنار هم دارد. وی بهره بالای بانکی را یکی از بزرگ‌ترین مشکلات شرکت‌های فولادی می‌داند.

متن کامل این گفت‌وگو از نظر مخاطبان  چیلان  می‌گذرد:

آقای توکلی، لطفاً خطوط تولید و محصولات شرکت فولاد نطنز را تشریح بفرمایید؟

در سال ۱۳۷۸ مجتمع فولاد نطنز در شهرک صنعتی نطنز تاسیس و شروع به تولید نمود و در سال ۱۳۸۲ به بهره‌برداری رسید. در این کارخانه تولیدی انواع میلگرد شاخه‌ای و کلاف در اشکال ساده و آجدار طبق آخرین استانداردهای ملی و بین‌المللی تولید می‌گردد. از اهداف توسعه این مجتمع تولیدی رسیدن به خودکفایی در تامین مواد اولیه و بی‌نیاز شدن صنعت فولاد از واردات است.

شرکت صنایع فولاد نطنز مجموعه‌ای از شرکت‌های تولیدی صنعتی و بازرگانی دیگر از جمله پروژه سنگ آهن نطنز، شرکت ذوب آهن نطنز و شرکت صنایع مفتولی توکلی و موسسات دیگری در کنار خود دارد که در مجموع مجتمع صنایع فولاد نطنز را بوجود آورده است. این مجتمع دارای طیف گسترده‌ای از انواع محصولات نهایی شامل انواع شمش فولادی، میلگرد شاخه آجدار و ساده، انواع میلگرد و مفتول کلاف برای مصارف ساختمانی و صنعتی، مفتول‌های کششی، مسوار و گالوانیزه، آرماتور و انواع تورهای پرسی، گابیون و سیم خاردار، انواع مفتول فنر، مفتول اتومات، مفتول پیچ و پرچ و پین و بست می‌باشد که با بهترین کیفیت تولید شده و با رقابتی‌ترین قیمت به مشتریان و خریداران مشتاق و علاقمند عرضه می‌گردد.

شما در فولاد نطنز چه طرح‌ توسعه‌ای را در دست اجرا دارید؟

برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و پروژه‌های توسعه که با هدف یکپارچه‌سازی زنجیره تولید و انسجام بازارهای محصولات شرکت صورت می‌گیرد تقریبا طی ده سال گذشته به طور مستمر و بدون وقفه به انجام رسیده است و افتتاح و راه‌اندازی خط تولید میلگرد کلاف صنعتی با قطرهای مختلف در واحد تازه راه‌اندازی‌شده با ظرفیت اسمی بیش از یک میلیون تن در سال از آن جمله می‌باشد.

سایر طرح‌ها و پروژه‌های در دست اجرا به‌دست متخصصین جوان و زبده در این مجتمع عبارتند از پروژه خط تولید آهن اسفنجی و احیای مستقیم از سنگ آهن به روش میدرکس با ظرفیت یک ملیون و ششصد هزار تن در سال و همچنین پروژه تولید شمش فولادی از آهن قراضه و آهن اسفنجی با ظرفیت یک میلیون و هشتصد هزار تن در سال.

فولاد نطنز در حال حاضر با چه مشکلات و موانعی روبرو است؟

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات پیش روی شرکت‌های فولادی بهره بالای بانکی است. این شرکت‌ها گاه سالانه بیش از ۱۰ میلیارد تومان بهره بانکی پرداخت می‌کنند و فشار مضاعفی از این ناحیه به شرکت‌های فولادی تحمیل می‌شود.

با توجه به شرایط تحریم این شرکت‌ها برای فروش و خریدهای خارجی خود با مشکلات متعدد و هزینه‌های اضافه زیادی مواجه هستند. تحریم‌ها منجر به توقف بسیاری از فعالیت‌های توسعه‌ای شده چرا که امکان واردات تجهیزات و مواد اولیه سخت و در برخی موارد غیرممکن است.

ارزیابی شما به عنوان یکی از مدیران بخش خصوصی از عملکرد فولادسازان در سال جهش تولید چیست؟

باتوجه به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به‌نام سال جهش تولید و مصادف شدن آن با شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی و همچنین پایین آمدن صادرات نفتی کشور، بخش صنعت به‌ویژه فولاد با تکیه بر توان داخلی و همچنین استفاده از ظرفیت‌های بومی توانسته کماکان با قدرت به مسیر خود ادامه دهد و نه تنها نیاز داخلی کشور را برآورده سازد بلکه به صادرات فولاد به کشورهای همسایه نیز نیم‌نگاهی بیندازد. به‌طور قطع باید گفت همین ایستادگی و استقامت پولادمردان است که نماد تاب‌آوری بالای اقتصاد ایران است.

2

تاریخ انتشار : ۶ بهمن ماه ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۵۳
شناسه مطلب : 34543
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی