واکنش تجلی زاده به انتشار مصاحبه اش در فضای مجازی: ابلاغ دستورالعمل بانک مرکزی عمده ابهامات صادرکنندگان را رفع کرد/ کاهش صادرات فروردین ماه تنها به دلیل تعطیلات بود/ عرضه آتی فولاد خوزستان بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومان خواهد بود
اگرچه نوسانات اخیر نرخ ارز در چند هفته اخیر حاشیه ساز شده بود و تثبیت نرخ هم ابهاماتی را برای فعالین بازار به ویژه صادرکنندگان ایجاد کرده بود اما ابلاغ دستورالعمل بانک مرکزی عمده ابهامات صادرکنندگان را رفع کرد.

بهمن تجلی زاده، معاون فروش و بازاریابی فولاد خوزستان نسبت به برداشت های نادرست از مصاحبه اش پیرامون مسائل ارزی صادرکنندگان در فضای مجازی (اینجا) واکنش نشان داد و در گفت و گو با  چیلان  درخصوص تاثیر نوسانات نرخ ارز بر روی عملکرد صادرکنندگان گفت: نوسانات نرخ ارز که در چند هفته اخیر شاهد آن بودیم صادرات را به لحاظ فیزیکی تحت تاثیر قرار نداد و حتی تاثیری در اخذ وجه صادراتی ایجاد نکرده و در بخش عمده این فرآیند هیچگونه قفل شدگی به چشم نمی خورد.

وی افزود: در خصوص تبدیل ارز خارجی به ریال دستورالعمل های بانک مرکزی با تاخیر تدوین شد اما در نهایت روز گذشته با رونمایی سامانه نیما و ابلاغ دستورالعمل از سوی معاون اول رئیس جمهور، این مسئله نیز تسهیل شد و در نتیجه صادرات و بازگشت وجه حاصل از صادرات به سهولت صورت خواهد گرفت.

تجلی زاده با تاکید دوباره این مسئله که در هفته های اخیر نیز ۹۰ درصد فرآیند صادراتی بدون مشکل انجام می شد گفت: به عبارت دیگر فرایند صادرات تا دریافت ارز خارجی بدون مشکل انجام می شد که با تدوین دستورالعمل ها در سامانه نیما این موضوع نیز حل و مرتفع گردید.

وی در توضیح دستورالعمل ابلاغ شده از سوی معاون اول رئیس جمهور گفت: در این دستورالعمل ۴ راهکار شامل واردات در مقابل صادرات، پرداخت بدهی ارزی خود، فروش ارز به بانک ها و صرافی های مجاز و سپرده گذاری ارزی نزد بانک ها برای صادرکنندگان مطرح گردیده است. همچنین در این دستور العمل آمده صادرکننده مجاز است که ۵ درصد از ارز صادراتی را برای سایر هزینه های خود در نظر گرفته و تنها ۹۵ درصد ارز را بایستی درون سیستم به ثبت برساند. نکته مهم دیگر این دستورالعمل، دو بازار مهم صادراتی یعنی عراق و افغانستان که بازارهای هدف عمده صادرکنندگان هستند، از فروش ارز به بانک ها و صرافی های مجاز مستثنی شده اند که این مسئله کمک شایانی به تقویت صادرات به این بازارها خواهد کرد. نکته مهم دیگر این است که تا پیش از این، ارز اظهارنامه ای معمولا برای مدت طولانی ثابت می ماند اما مطابق با بند ۶ این دستورالعمل، کمیته قیمت گذاری کالاهای صادراتی در گمرک مکلف شدند در مقاطع دو ماهه قیمت کالاهای صادراتی را به روز نماید که این مسئله نیز شفافیت را در بازار ایجاد خواهد کرد.

معاون فروش و بازاریابی فولاد خوزستان خاطرنشان ساخت: این دستورالعمل بخش اعظمی از مشکلات را حل کرده است هرچند که تا تطبیق کامل صادرکنندگان با این ابلاغیه زمان لازم است اما این موضوع نیز در جلساتی، مطرح و بندها و لایحه های مورد نیاز برای افزودن به این دستورالعمل ارائه می گردد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود و در پاسخ به سوال خبرنگار  چیلان  درمورد دلیل کاهش حجم صادرات فولاد خوزستان در ماه فروردین نسبت به متوسط صادرات سال گذشته اظهار داشت: برخی تصور می کنند این کاهش ناشی از تثبیت نرخ ارز بر روی ۴۲۰۰ تومان و تاثیر آن بر صادرات بود اما باید بگویم این دستورالعمل هیچگونه تاثیری بر صادرات نداشته بلکه به دلیل تعطیلات فروردین ماه صادرات کاهش داشته است. همواره در فروردین ماه به جهت تعطیلات عید نوروز کشتی ها در روزهای تعطیل در گمرکات اظهار نشده و در نتیجه فرایند صادرات دچار کاهش می شود.

تجلی زاده درباره عرضه ۵۰ هزار تن شمش فولاد خوزستان که قرار است با قیمت پایه ۲۲۰۰ تومان در بورس عرضه شود نیز گفت: متوسط قیمت صادراتی بلوم و بیلت با ارز ۴۲۰۰ تومان، ۲۲۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم خواهد شد و بنابراین در عرضه آتی شرکت، قیمت شمش برمبنای ارز ۴۲۰۰ تومان محاسبه شده است.

2

تاریخ انتشار : ۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۶
شناسه مطلب : 17575
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی