مدیر فنی و مهندسی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات مطرح کرد:اولویت “ومعادن” توسعه اکتشافات معدنی است
اکتشاف حلقه مفقوده بخش معدن کشور بوده است و فعالیت‌های اکتشافی طی سالیان گذشته با چالش‌های متعددی همراه بوده و عدم سرمایه‌گذاری مناسب در این حوزه باعث مغفول ماندن این بخش شده است. بخش معدن برای تحول در تولید، نیازمند اکتشافات جدید است و با توجه به کاهش عیار و فرسودگی برخی معادن، توسعه اکتشافات امری لازم و ضروری است.

به گزارش  چیلان ،شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات «ومعادن» طی سال‌های گذشته گام‌های مثبتی در جهت سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشاف برداشته است و همواره تلاش کرده تا به رفع کمبودهای این حلقه بپردازد.

علیرضا لطفی مدیر فنی و مهندسی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات درباره اقدامات و برنامه‌های “ومعادن” برای توسعه اکتشاف کشور گفت: امروزه با توجه به نقش مواد معدنی به عنوان خوراک صنایع، اهمیت موضوع اکتشاف بر همه عیان شده در حالی که تا چند سال پیش از این یعنی تا سال ۹۷ عموماً اکتشاف به واسطه‌ی ماهیت آن به عنوان یک حوزه‌‌ی پر ریسک شناخته می‌شد که از نظر صاحبان صنایع این‌کار وظیفه‌ی دولت به شمار می‌رفت که البته در قوانین نیز تصریح شده از جمله مأموریت‌های سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و ایمیدرو است؛ بنابراین بخش‌های خصوصی و حتی دولتی آن طور که باید به این این مقوله ورود نمی‌کرد و از طرفی محدودیت‌ منابع، تحریم‌ها، محدودیت قوانین دولتی، باعث شد آن‌طور که باید فعالیت اکتشافی انجام نشود و این موضوع با استخراج و میزان برداشت سالانه‌ی معادن همخوانی نداشت.

لطفی افزود: از طرفی با افزایش قیمت مواد معدنی در سال ۹۸ و افزایش درآمدهای معادن و شرکت‌های بزرگ معدنی کم‌کم خلاء کمبود ذخایر به صورت جدی احساس شد و ریسک عدم اکتشاف به خوبی نمایان شد و شرکت‌ها به صورت جدی به این مقوله (اکتشاف) ورود کردند. شرکت سرمایه‌گذاری معادن و فلزات هم سعی کرد در این زمینه به ایفای نقش بپردازد.

به گفته‌ی وی باید اکتشاف را از ابعاد مختلف بررسی کرد؛ از منظر درونی، نخست تغییر نگاه و استراتژی از این‌که اکتشاف هزینه است به این‌که اکتشاف اصولی سرمایه‌گذاری است. موضوع بعدی در خصوص تجهیزات اکتشافی از جمله دستگاه‌های حفاری و ژئوفیزیک و … و سپس دانش فنی و تحلیل داده‌ها در این بخش است. اما مهم‌ترین بخش بعد بیرونی ماجرا است در بخش قوانین و مقررات که بسیار در این زمینه چالش داریم.

مدیر فنی و مهندسی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات افزود: ما از بُعد استراتژی در کشور و شرکت‌های معدنی موفق بودیم که اقداماتی در زمینه خرید تجهیزات حفاری صورت گرفت؛ اما عموماً قبل از حفاری یک مرحله‌ی پیش‌نیاز است که کمتر شناختیم و آن موضوع دورسنجی و مسئله‌ی ژئوفیزیک هم در بخش تجهیزات و هم در ادامه‌ی دانش فنی و تحلیل داده‌ها است.

لطفی ادامه داد: شرکت “ومعادن”علاوه بر خرید تجهیزات حفاری در حال تلاش و برنامه‌ریزی است تا در بخش دورسنجی و دانش فنی نقص‌ها و کمبودهای را برطرف کند و حرکت‌هایی را آغاز کردیم، اما در زمینه‌ی اکتشاف و حفاری از سال گذشته برنامه‌ریزی‌‌‌هایی انجام دادیم. در برنامه‌ی کوتاه‌مدت و میان مدت دو ساله حدود ۱۳۰ هزار متر حفاری در دستور کار قرار داده شد و در حال انجام است؛ برنامه‌ی ۵۰۰ هزار متر در ۵ سال را نیز دنبال می‌کنیم که حدود ۶۰ درصد از آنان در محدوده‌های جدیدی است که در اختیار خواهیم گرفت.

لطفی با اشاره به ایجاد موانع قانونی برای انجام عملیات اکتشافی و حفاری در کشور گفت: متأسفانه در این زمینه موانع جدی داریم که لازم است وزارت صمت در این زمینه تدبیر کند که البته در قوانین معدن به انجام آن تصریح شده، به نظرم باید تا فرصت است از ظرفیت ماده‌ی ۵ قانون معادن و ماده‌ی ۳۲ آیین‌نامه‌ی اجرایی قانون معادن به نحو احسن بهره گرفته شود و همچنین بخشی از چالش ها مربوط به سایر ارگان و نهاد هاست از جمله محیط زیست و منابع طبیعی و برخی سازمان های دیگر که فرای وزارت صمت است و البته همه باید تلاش کنند که مسیر توسعه‌ی بخش معدن را با کمک شرکت‌های بزرگ باز شود، در غیر این صورت این فرصت نیز از دست خواهد رفت و در آینده با بحران مواجه خواهیم شد.

مدیر فنی و مهندسی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات همچنین بیان کرد: در کشور از لحاظ عمق اکتشاف، اقدامات خوبی انجام نشده و اکثر ذخایر بزرگ از شواهد سطحی شناخته شده‌اند. امیدوارم با استفاده از تجهیزات و دانش فنی و تلفیق این دو به ذخایر خوبی دست پیدا کنیم اما امکان اعلام عدد و یا پیش‌بینی ذخیره‌ی اکتشافی از منطق علمی برخوردار نیست.

وی درباره تاسیس شرکت اکتشافی “اکتشاف تجلی سبا” در هلدینگ ومعادن گفت: یکی از نتایج تغییر تفکر و استراتژی شرکت “ومعادن” در حرکت به سمت سرمایه‌گذاری مستقیم و از جمله سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف است که مأموریت انجام خدمات تخصصی اکتشافی و فعالیت‌های مرتبط را بر عهده دارد. شرکت “اکتشاف تجلی سبا” کار خود را به صورت جدی با چند دستگاه حفاری شروع نموده و با افزایش تعداد دستگاه‌های حفاری که برنامه‌ریزی شده در ماه‌های آتی حضور پررنگ‌تری در انجام فعالیت‌های داخل گروه “ومعادن” و خارج آن خواهد داشت.

لطفی با اشاره به طرح‌های اکتشافی شرکت‌های زیرمجموعه “ومعادن” بیان کرد: ابتدا به واسطه‌ی فعالیت‌های شرکت صبانور، همچنین زنجیره فولاد برنامه‌ریزی شده در غرب کشور از جمله فولاد کردستان و همدان، سعی شد تا فعالیت‌های غرب کشور به صورت ویژه دنبال شود و نتایج بسیار خوبی حاصل شد که به صورت رسمی اعلام خواهد شد و این فعالیت‌های اکتشافی تا اواخر سال آتی ادامه خواهد یافت. در استان اردبیل به واسطه‌ی واحد اسفنجی و استان فارس به واسطه‌ی فولاد اقلید در تلاش هستیم تا در صورتی که موانع برطرف شود فعالیت‌های اکتشافی را آغاز کنیم.

مدیر فنی و مهندسی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات افزود: در استان کرمان و مرکز کشور در حال اکتشاف ذخایر سرب و روی هستیم و تعدادی پتانسیل در حال مطالعه در استان خراسان جنوبی و رضوی داریم. با توجه به سیاست‌های کلان شرکت در توسعه‌ی مناطق محروم و کم‌برخوردار در استان سیستان ‌و بلوچستان به صورت ویژه حضور داریم و در تلاش هستیم تا سرمایه‌گذاری مناسبی انجام دهیم. علاوه بر معدن بزرگ جانجا که در حال انجام مطالعات طراحی کارخانجات هستیم، بر روی چند پتانسیل معدنی خوب نیز مطالعه صورت گرفته و امیدواریم با مثبت بودن نتایج اکتشافی و کشف ذخایر بتوانیم، نقشی هر چند کوچک در توسعه‌ی استان و افزایش سطح رفاه مردم خوب استان داشته باشیم.

لطفی درباره ورود ومعادن در حوزه واردات ماشین‌آلات اکتشافی و حفاری گفت: بر اساس نیازها تعداد ۹ دستگاه خریداری شده و تعدادی وارد شده و در حال فعالیت است و این تعداد با توجه به نیازهای اکتشافی افزایش خواهد یافت و علاوه بر آن در بکارگیری از تجهیزات نوین سنجش از دور و ژئوفیزیک هم گام برداشتیم.

وی افزود: در مجموع با توجه به تعداد حدود ۱۰۰ دستگاه اکتشافی که توسط شرکت‌های مختلف خریداری شده، پیش‌بینی می‌کنیم که میزان حفاری فعلی از حدود ۳۰۰ هزار متر در سال به ۲ میلیون متر در طی ۲ سال آتی افزایش یابد که می‌تواند منتهی به شناسایی ذخایر جدید گردد.

2

تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۲۵
شناسه مطلب : 45051
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی