مدیرعامل فولاد تاراز در «گفت‌وگوی ویژه با چیلان» تشریح کرد:ضربه دامپینگ روسیه و چین بر تولیدکنندگان ورق گالوانیزه در ایران / زیان بیش از ۳ هزار تومانی در هر کیلو تولید ورق گالوانیزه‌
داود فروتن مدیرعامل فولاد تاراز در گفت‌وگو با چیلان اظهار داشت: در نتیجه کاهش شدید قیمت‌ها، تولیدکنندگان ورق گالوانیزه در آستانه ورشکستگی قرار دارند و زیان در این حلقه زنجیره فولاد به بیش از 3 هزار تومان به ازای هر کیلو رسیده است. برای نجات شرکت‌های تولیدکننده ورق گالوانیزه ضروری است که دولت با اقداماتی همچون وضع تعرفه واردات، اصلاح قیمت‌ها در بورس کالا و تعریف مشوق‌های صادراتی، از این شرکت‌ها حمایت کند.

به گزارش  چیلان ، مدیرعامل فولاد تاراز در خصوص تأثیر قیمت‌های جهانی بر درآمد فروش این شرکت گفت: همچون سایر شرکت‌ها، قیمت‌های جهانی بر درآمد فروش شرکت ما که در انتهای زنجیره فولاد قرار داریم، تأثیر داشته است. همانطور که می‌دانید مقادیر فروش انتهای زنجیره فولاد از نظر تناژی با مقادیر میان زنجیره و ابتدای زنجیره قابل قیاس نیست. ما از این جهت که در انتهای زنجیره فولاد و تک‌حلقه‌ای هستیم، ناچاریم با گرفتن ورق سرد آن را تبدیل ‌کنیم و مابقی فرآیندهای بالادست در سایر کارخانجات انجام می‌پذیرد که این امر ما را به شدت آسیب‌پذیر ساخته است.

وی ادامه داد: در واقع، کاهش قیمت‌های جهانی خصوصاً باعث شده تا شرکت‌هایی که تنها محصول مرتبط با یک حلقه از زنجیره فولاد را تولید می‌کنند، در معرض فشار قرار بگیرند و فشار مالی بزرگی به شرکت‌های تولیدکننده ورق گالوانیزه وارد شده است.

دامپینگ روسیه و چین

مدیرعامل فولاد تاراز در خصوص مشکلات موجود در حوزه تولید ورق گالوانیزه بیان داشت: متاسفانه با توجه به شرایط نامناسبی که در بازار به وجود آمده ما با رکود و کاهش قیمت‌ها مواجه شده‌ایم. این کاهش قیمت و رکود عمدتاً به دلیل دامپینگ کشورهای روسیه و چین در بازارهای جهانی اتفاق افتاده است.

وی افزود: علاوه بر این ما در داخل کشور هم شاهد حمایت خاصی از تولیدکنندگان ورق گالوانیزه نیستیم. این مسائل موجب شده تا تولیدکنندگان ورق گالوانیزه‌ با یک زیان بیش از سه هزار تومانی در هر کیلو و انبارهای مملو از محصول روبرو شوند.

ضرورت حمایت دولت از گالوانیزه‌کاران

مدیرعامل فولاد تاراز تأکید کرد: انتظار می‌رود که دولت محترم مشکلات این‌چنینی را با مکانیزم‌های مشخص و تعریف شده -هم در زمینه وضع تعرفه واردات و هم در زمینه فرمول قیمت‌گذاری محصولات در بورس کالای ایران – حل کند. به نظر می‌رسد اگر در این مقطع زمانی از تولیدکنندگان گالوانیزه‌ حمایت نشود، حداقل پنج شرکت فعال در زمینه تولید ورق گالوانیزه، در آستانه زیان و نابودی قرار بگیرند.

شیوه‌های حمایت از تولیدکنندگان ورق گالوانیزه

داود فروتن به برخی از راهکارهای احتمالی در رفع این مشکلات اشاره کرد و گفت: تولیدکنندگان ورق گالوانیزه‌ بر این نظر متفق‌القول هستند که تعرفه واردات می‌بایست افزایش پیدا کند. این کار به تولیدکننده داخلی کمک می‌کند تا کالای خود را با قیمت مناسب‌تری به فروش برساند.

مدیرعامل فولاد تاراز ادامه داد: نکته دیگر تسهیل صادرات و تعریف مشوق‌های صادراتی برای صادرکنندگان است که می‌بایست مدنظر قرار بگیرد. موضوع شایان ذکر دیگر هماهنگی میان تولید‌کنندگان ورق گالوانیزه است. این هماهنگی می‌تواند شبیه به اتفاقی باشد که در اوپک در زمینه تعیین میزان عرضه و قیمت نفت می‌افتد. موارد دیگری هم هست که امیدواریم با کمک انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، به کمیته قیمت‌گذاری بورس کالا انتقال داده شده و منجر به رفع مشکلات فعلی و اصلاح قیمت پایه عرضه ورق گالوانیزه در بورس کالا شود به نحوه که حلقه تولید ورق گالوانیزه متحمل زیان نشود.

وی تصریح کرد: ما دوره طلایی صادرات را در ابتدای امسال به دلیل بخشنامه عوارض صادراتی از دست دادیم و در حال حاضر نیز هم با دامپینگ روسیه و چین روبرو هستیم، و هم رقابت در بازارهای صادراتی به دلیل حمایت برخی دولت‌ها از شرکت‌هایشان تشدید شده است. برای مثال کشور ترکیه به دلیل اتخاذ سیاست‌های جدید و درنظر گرفتن جوایز صادراتی در این حوزه، توانسته بخشی از بازار کشورهای همسایه نظیر عراق را از آن خود کند. با توجه به شرایط فعلی، تولیدکنندگان ورق گالوانیزه در حوزه‌های مختلف نیازمند حمایت دولت هستند.

 

2

تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۷
شناسه مطلب : 45327
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی