گزارش چیلان از آخرین قیمت‌های بیلت و اسلب صادراتی ایرانروند قیمت فولاد صادراتی ایران/ جنگ اوکراین چه تأثیری بر بازار فولاد خواهد داشت؟ + نمودار
چیلان طبق روال هر هفته، آخرین قیمت‌های فولاد صادراتی ایران را بررسی می‌کند تا دیدی نسبت به درآمدهای ارزی صادرکنندگان فولاد کشور و فرصت‌های صادراتی پیش روی آنان به دست آید. در هفته گذشته، قیمت بیلت صادراتی ایران، ۵۹۰ دلار به ازای هر تن بود که نسبت به هفته پیش از آن، کاهش ۱۳.۵ دلاری، معادل ۲.۲ درصدی را نشان می‌دهد. قیمت میانگین اسلب صادراتی ایران نیز در هفته گذشته ۶۱۵ دلار به ازای هر تن بود که نسبت به هفته پیش از آن، تغییری نشان نمی‌دهد.

به گزارش  چیلان ، قیمت‌های منتشرشده توسط متال بولتن نشان می‌دهد که قیمت فوبِ اسلب صادراتی ایران در هفته گذشته تغییری نداشت و اسلب در قیمت ۶۱۰ تا ۶۲۰ دلار به ازای هر تن معامله شد. در هفته گذشته، قیمت فوبِ بیلت صادراتی ایران در بنادر کشور ۵۹۰ دلار به ازای هر تن بود که میانگین این قیمت‌ نسبت به قیمت‌های ۲۷ بهمن، حاکی از کاهش ۲.۲ درصدی است.

تضعیف تقاضا در بازار جهانی فولاد خصوصاً در چین و منطقه CIS، علت کاهش قیمت شمش فولادی صادراتی ایران پس از سه هفته متوالی رشد قیمت‌ها بود. جنگ روسیه و اوکراین باعث فشار به بازار CIS شده و مشتریان در نقاط مختلف دنیا، سفارشات قبلی خود را لغو کرده‌اند و از عقد قراردادهای جدید خرید فولاد از روسیه و اوکراین خودداری می‌کنند.

تقاضا برای بیلت نیز در چین به دلیل مداخله دولت این کشور در بازار فولاد و سنگ آهن کاهش یافته است. قیمت سنگ آهن در چین نسبت به اوایل ماه فوریه کاهش یافته است.

بلومبرگ گزارش داده که حداقل دو بانک بزرگ چین از گشایش اعتبار اسنادی یا ال‌سیِ دلاری برای تأمین مالی خرید کامودیتی‌ها از روسیه خودداری می‌کنند. در ماه‌های آینده ممکن است حذف بخشی از عرضه فولاد روسیه و اوکراین از بازارهای جهانی، باعث افزایش قیمت شمش و اسلب صادراتی ایران شود.

در نمودار زیر، روند قیمت اسلب و بیلت صادراتی ایران در یک ماه گذشته را ببینید:

قیمت فولاد صادراتی ایران 40

2

تاریخ انتشار : ۷ اسفند ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۵
شناسه مطلب : 41255
ارسال
برچسب ها
ارسال دیدگاه
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
کد امنیتی